בסוף השבוע הקרוב יצוין ברחבי העולם היום הבינלאומי לזכויות הצרכן. מדי שנה, המיזם מלווה בקמפיין מידע אשר מוקדש לנושאים צרכניים שונים, כאשר המוקד השנה הוא זכויות צרכני הטלפונים הסלולריים.
על פי ההערכות קיימים כיום ברחבי העולם כ-6.8 מיליארד משתמשי סלולר. רק לפני כארבע שנים עמד המספר על פחות מ-5.5. מיליארד, כך שמדובר בקצב גידול מדהים. למעשה, נגישות תושבי העולם לטלפונים ניידים הפכה בשנים האחרונות לגבוהה יותר מהנגישות למוצרי יסוד כמו אסלות ולתשתיות סניטציה.
בישראל, מעבר להיקף השימוש הנרחב בטלפונים ניידים, חל בשנים האחרונות מהפך בשוק התקשורת, עם כניסתן של ספקיות סלולר חדשות, אשר הוביל לירידת מחירים משמעותית. מסקר שערכה ההסתדרות לצרכנות עולה כי רק 3.4% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל אינם מחזיקים בטלפון נייד. יחד עם זאת נראה כי הישראלים אינם מוטרדים כבעבר המחיר אותו הם משלמים לחברות הסלולר: פחות ממחצית מהישראלים (46.3%) נוהגים לקרוא את כל החשבונית שלהם וכל ישראלי רביעי (25.9%), אינו קורא כלל את החשבונית החודשית ולא מעיין באף חלק ממנה.
כאשר נשאלו המשתמשים על הסיבה העיקרית שבגללה הם נשארים להיות מנויים בחברת הסלולר שלהם, 17.1% אמרו שפשוט אין להם זמן או כוח לבצע מעבר לחברה אחרת, 12.9% ענו כי לדעתם כל החברות מציעות את אותו הדבר, ו-11.1% מהמשתתפים בסקר אמרו שהם לא עוברים חברה מכיוון שהם מרוצים מהשירות שניתן להם.
אך הרוב הגדול של הנשאלים (45.9%) ציינו כי אינם עוברים חברת סלולר כי לדעתם המחיר שהם משלמים כעת הוא סביר ביחס לתמורה שהם מקבלים. נתון זה הוא אולי המפתיע ביותר בסקר, ומראה כי לפחות בתחום זה, מאמין הצרכן הישראלי כי הוא משלם מחיר הגון. הדבר נתמך בנתון נוסף מן הסקר: 57.2% מהמשתמשים כלל לא פנו לחברת הסלולר שלהם בשנה האחרונה על מנת לנסות להוזיל את מחיר החבילה, ומבין אלה שפנו, 23.6% האמינו כי יצליחו להוזיל את מחיר החבילה בשל התחרות בשוק.
רק ל-3.4% מהאוכלוסייה הבוגרת בישראל אין טלפון נייד | צילום: shutterstock
עניין נוסף שנבדק בסקר ומהווה סוגיה צרכנית חשובה של השימוש בסלולר, עוסק ברכישת מכשיר חדש. אם עד לפני כמה שנים, מרבית המשתמשים רכשו את המכשיר החדש דרך חברת הסלולר שבה מנויים, הרי שהיום רק 16.3% מהצרכנים ימליצו לרכוש מכשיר חדש מחברות הסלולר. שליש מהישראלים (33.7%) ממליצים לרכוש מכשיר מאחת החנויות הפרטיות ברחבי הארץ. 21% ממליצים להביא מכשיר חדש מחו"ל ו-6.8% ממליצים לרכוש מחו"ל באמצעות אתרי מסחר ברשת האינטרנט.
עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות אמר כי "המסר החשוב ביותר הוא שהזכויות, במרבית המקרים, הן בידי הצרכן. ההמלצה היא לבדוק תמיד את החיובים החודשיים, לבחון חלופות להוזלת המחיר ולא לחשוש לעמוד על הזכויות הצרכניות שלנו".
|