"אובייקטיביות מעל הכל": האישה שמביאה את ישראל לעולם הערבי

הראיון עם פרידה ג'אבר בראנסי התקיים כמה ימים לאחר צאתו לדרך של מבצע "צוק איתן". זו תקופה בוערת בישראל, עם אינספור עימותים בין יהודים לערבים ומצב ביטחוני מעורער, אבל באתר פאנט שבבעלותה מקפידים לשמור על נימה אובייקטיבית. לא תמצאו בו כותרות מתלהמות, ולמעשה, במבט ראשון הוא נראה דומה מאוד ל־ynet. במהלך המבצע, למשל, הופיעו בו שתי כותרות ראשיות זו לצד זו: האחת דיווחה על מתקפת הרקטות על תל אביב, והשנייה על ארבעה הרוגים בעזה כתוצאה מהפצצות צה"ל. התדמית הזו של סיקור מקצועי ואובייקטיבי חשובה מאוד לג'אבר בראנסי. "בסופו של דבר, חשוב שנתייחס לדברים כמו שהם, שנביא את נקודת המבט של שני הצדדים", היא אומרת בראיון לפורבס, שמתקיים בתום יום עבודה מפרך, בין ארוחת שבירת צום הרמדאן עם משפחתה לבין קבלת אורחים המגיעים אל ביתה לעת ערב. "אנחנו מנסים כל הזמן לעשות את העבודה בצורה הכי אובייקטיבית שאפשר ולהביא את התמונה כולה – הקוראים מספיק אינטליגנטים כדי לשפוט בעצמם ולגבש דעה".

הראיון התפרסם בגיליון המיוחד של מגזין פורבס ישראל

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לדירוג המלא: 50 הנשים המשפיעות ביותר בארץ

מביאה את ישראל לעולם הערבי. בראנסי | צילום: יח"צ

בזמן ששמה של ג'אבר בראנסי, 36, כמעט אינו מוכר לציבור הישראלי־יהודי, בצד הערבי, כאן וגם מעבר לים, היא מוכרת היטב כמי שעומדת בראש אימפריית תקשורת הכוללת לבד מפאנט גם את העיתון פנורמה ואת אתר הנשים ניסוואן. פאנט, שהוקם ב־2002, מעסיק כ־120 עובדים ומרכז תנועה של יותר מ־1.7 מיליון כניסות ביום (מחציתן מישראל). לפי נתוני TGI, הוא נהנה מחשיפה של 87% במגזר הערבי ונחשב לאחד האתרים הערביים המובילים בעולם. גם דף הפייסבוק של האתר מעיד על הפופולריות העצומה שלו, עם יותר מ־1.7 מיליון לייקים (לעמוד של ynet לשם השוואה, יש פחות מחצי).

וכך, על אף שקבוצת פנורמה רחוקה ממרכז הבמה התקשורתית בישראל, היא בהחלט נחשבת לאחת מפלטפורמות התקשורת המשפיעות ביותר. "היתה הצעה לתרגם את האתר לעברית, אבל זה נותר בגדר מחשבה", היא אומרת, ומציינת שאף על פי כן, קיים מעבר מתמיד של אינפורמציה בין פאנט ובין גופי התקשורת הכללית. "שולחים לנו הודעות לעיתונות בעברית מגופים שונים, ביניהם משרדי ממשלה, ואנחנו מתרגמים אותן לערבית".

לכל הדירוגים, הכתבות והעדכונים: עשו לנו לייק בפיסיבוק

התרגום הזה הוא לא רק עניין טכני אלא בעל חשיבות עצומה, מאחר שהוא יוצר את אחד הגשרים היחידים בין הממסד הישראלי והעולם הערבי, שמסתבר שצמא לשמוע מה יש לצד השני לומר. "נכנסים הרבה גולשים מהעולם הערבי בחו"ל כדי לראות דווקא מה אומר הצד הישראלי, מה אומר ראש הממשלה ומה אומרים השרים", היא אומרת בסיפוק. לאחרונה הוקם אולפן חדש שבו מקיימים כתבי פאנט ראיונות עם אישים ישראלים ופלסטינים, המשודרים באתר. "אירחנו את נשיא המדינה וערכנו גם ראיונות עם המועמדים לנשיאות לפני הבחירות", היא מתגאה. 

צה"ל פועל במסגרת מבצע "צוק איתן". העולם הערבי למד על הפעולות גם ממנה | צילום: רויטרס

ג'אבר בראנסי נולדה ומתגוררת בטייבה. היא בתו של באסם ג'אבר, עיתונאי קול ישראל לשעבר, שהקים את קבוצת פנורמה ב־1986. המשפחה נחשבת לאחת העשירות במגזר הערבי בישראל, וגם אחיותיה נמצאות עמוק בתוך העסק המשפחתי. היא נשואה ואם לשניים, בוגרת תואר ראשון במדעי המדינה ובהיסטוריה של המזרח התיכון מאוניברסיטת חיפה ומשמשת כיום כעורכת הראשית של הקבוצה. "זה לא קל, יש הרבה דברים שצריך לוותר עליהם", היא מספרת. "אני צריכה לדאוג גם לילדים, אף שבעלי והמשפחה עוזרים מאוד. לא כל אחת יכולה לעמוד בזה, אבל יש הרבה נשים ערביות שמצליחות. הן לא בפרונט, אבל זה לא אומר שהן לא קיימות".

לא במקרה היא מציינת את העובדה הזו. היא מקפידה אמנם להדגיש את האובייקטיביות שלה בסיקור אירועים, אך גם אינה מסתירה את האג'נדה הברורה שלה, הקוראת להעצמת האישה במגזר הערבי. "יש שינוי גדול במעמד האישה", היא חורצת. "לפני עשר שנים, כשפניתי לנשים ערביות מצליחות, הן לא היו מוכנות להתראיין או להצטלם. היום אני לא נתקלת בתופעה הזו יותר. אחת הסיבות לכך היא העלייה ברמת ההשכלה. ככל שנשים יותר משכילות, זה משפיע. היום יש הרבה יותר רופאות, עורכות דין, מנהלות ואפילו נשים שמעורבות במועצות המקומיות. החברה הערבית היא עדיין מסורתית, אבל תומכת כיום בהתקדמות האישה. החברה מתחילה לקבל את זה". 

עורכת את אחד האתרי הערביים המובילים בעולם | צילום: אלי דסה

אבל פאנט, וכן העיתון המודפס פנורמה, קיימים קודם כל כדי להציף את הנושאים הבוערים במגזר הערבי שאינם מקבלים התייחסות בתקשורת הישראלית. "יש לנו הבעיות שלנו – הריסת בתים, עוני. אנחנו מנסים להציב אותן בגובה העיניים של הקוראים". גם כאן היא משתדלת להעביר את תפיסת העולם שלה, התומכת בשילובם של ערביי ישראל בחברה הישראלית ובשאיפה לדו־קיום: "אם ישראל רוצה להיות במקום טוב ב־OECD, היא חייבת לממש את הפוטנציאל הקיים בחברה הערבית", היא אומרת. "אבל צריך להכיר את האחר כדי להשתלב בחיי המדינה, כבר מהתחלה – בחינוך בשני הצדדים". 

"חשוב למשל שילדים ערבים ילמדו עברית, כדי שנוכל לתקשר", היא טוענת. "אני את הילדים שלי מלמדת עברית. אני חושבת שזו שפה קלה וגם מאוד יפה", מספרת ג'אבר־בראנסי, שבעצמה מדברת עברית רהוטה. היא בהחלט מאמינה ביכולתה להשפיע על החיים במדינת ישראל: "התקשורת היא גוף די חזק ויכול להשפיע. כגוף עיתונאי חזק, אנחנו מביאים את הקולות של כל הצדדים. ברגע שאנשים נחשפים לתמונות וסיפורים, זה נותן להם כיווני מחשבה חדשים. אני באופן אישי מרגישה שאני נמצאת במקום שאני יכולה להשפיע בו, וחשוב לי להעביר את המסרים שלי ואת מה שאני מרגישה".


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן