אובמה תתעורר: לא רק דאעש מאיימים על העולם – נגיף האבולה ממשיך להתפשט

במרץ הכיר לראשונה העולם את מקרה האבולה הראשון במערב אפריקה. מאז האבולה הדביקה יותר מ-4400 אנשים והרגה לפחות 2,300 בני אדם. כעת, נגיף האבולה מתפשט מהחוות והכפרים המבודדים לערים הגדולות שבמערב אפריקה. מומחים לבריאות הציבור מזהירים כי ביכולתו של הנגיף להרוג כ-20 אלף בני אדם בתוך חודשים בודדים, להדביק כ-250 אלף איש במחלה עד חודש נובמבר השנה ולסכן מיליוני בני אדם בהידבקות.

ככל שהמחלה מתפשטת, המתקנים הרפואיים הלקויים במדינות המודבקות כורעות תחת הלחץ וחולים רבים אינם מקבלים טיפול. הארגונים ההומניטריים היוו נקודת אור במשבר הבריאותי המשתולל הזה כשהם עובדים במרץ על מנת להילחם במחלה. אך ללא תמיכה בינלאומית, הארגונים הללו נותרים חסרי משאבים מתאימים ובעלי רופאים ומתנדבים אחרים אשר נדבקו במחלה. בנתיים, כל קורבן חדש של הנגיף מייצג הזמנות נוספת ליצירת מוטציות חדשות למחלה, המסוגלות להפוך את הנגיף לקטלני אפילו יותר. 

הנגיף מתפשט לערים הגדולות | צילום: רויטרס

למרות כל הנתונים המדאיגים הללו, ארה"ב יושבת על הגדר וצופה מן הצד על נגיף האבולה שהפך מבעיה מסוכנת, אך ניתנת לשליטה למצב חירום בריאותי עולמי המאיים להפוך למגפה כלל עולמית. כמו במקרים רבים שבהם מנהיגות אמריקאית איתנה הצופה את הבאות הייתה עשויה להפסיק משבר בינלאומי בשלביו המוקדמים, גם במקרה זה חוסר הנכונות של הממשל האמריקאי לפעול באומץ ובהחלטיות תרמה לבעיה עולמית היוצאת משליטה.

לאחרונה נראה כי אובמה סוף סוף בשל לפעולה בנושא. אך השתלטות על המצב נוכחי במערב אפריקה היא אינה משימה פשוטה והיא תדרוש מאמץ משותף ממגוון רחב של סוכנויות – מהמחלקה לביטחון המולדת, למרכז לבקרת מחלות ומניעתן, דרך המכונים הלאומיים לבריאות ועד משרד ההגנה האמריקאי. בכדי שכל הארגונים הללו יוכלו לפעול יחד בשיתוף פעולה אפקטיבי רוצי למנות רכז מרכזי שיקל על שיתוף הפעולה ויהיה אחראי לתוצאות דה פקטו. גוף כזה פעל כחלק מהתגובה האמריקאית למאבק באיידה ובמלריה בעשור האחרון, והוא חיוני גם עכשיו. מנהל כזה הוא המפתח לתגובה מתואמת היטב בין הגופים האמריקאים השונים כמו גם עם שותפים אחרים בינ"ל והוא הכרחי על מנת למנוע בזבוז משאבים וכפילויות במאמצים העלולים לערער את המשימה העולמית להציל חיים ולנצח את הטרגדיה הבריאותית הזו.

גם המתנדבים נדבקים | צילום: רויטרס

משבר מגפת האבולה שונה ממרבית המשברים שהתרפצו ברחבי העולם לאחרונה, אבל הצורך במנהיגות אמריקאית דומיננטית על מנת להשתלט על משבר זה הוא זהה. המגפה דורשת תגובה השווה בחוזקה לאיום הרציני שהיא מציבה בפני העולם. רק לארה"ב יש את היכולת לקדם תגובה מסוג זה – רק באמצעות נקיטת פעולה אמיצה נוכל להביא למיגור המגפה, להציל את חייהם של אלפי אפריקאים ולמנוע מהאבולה להגיע לחופינו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן