אושרה טיוטת החוק להסדרת פעילות חברות דירוג האשראי

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום את טיוטת החוק שגיבשה הרשות לניירות ערך, בשיתוף עם משרד האוצר ומשרד המשפטים, אשר מסדירה את פעילות חברות דירוג האשראי בישראל. 

הצעת החוק מבקשת להגדיר מהו דירוג ומהי חברת דירוג, תוך קביעת אמות מידה לפעילותה של חברת דירוג ולביצועו. במסגרת החוק מוצע לקבוע הוראות שונות הנוגעות להבטחת עצמאותן של חברות הדירוג ולהתמודדות עם ניגודי העניינים בפעילותן. כן תוגבר השקיפות לציבור וייקבעו סמכויות פיקוח ואכיפה על פעילותן, לרבות סנקציות בגין הפרות. חברות הדירוג תידרשנה לחשוף את המתודולוגיות והמידע העומדים בבסיס הדירוג על מנת שניתן יהיה להעריך את אמינותן ואיכותן.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מרבית חברות הדירוג עוסקות בעיקר במתן חוות דעת המעריכות את יכולת העמידה של בעל חוב בהתחייבויותיו ומהוות גורם דומיננטי בהשפעתו על פעילות שוקי ההון בעולם. משבר ה"סאב-פריים", ומשבר האשראי שבא בעקבותיו, הדגישו את הכשלים בפעילותן שהתבטאו בעיקר במגבלות מתודולוגיית הדירוג, בבעיות של ניגודי עניינים ובהיעדר שקיפות בתהליך. התפקיד המרכזי ששיחקו חברות הדירוג במשברים אלה חידד עוד יותר את הצורך בהסדרת התחום.  

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ. "חוק חשוב" | צילום: מארק ישראל סלם

 "מדובר בחוק חשוב אשר לראשונה בתולדות המדינה מסדיר את פעילותן ואחריותן של חברות הדירוג בארץ", אמר היום שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ. "החוק יביא להשוואת תנאי הרגולציה הקיימת בארץ לעניינן של חברות הדירוג לזו הקיימת במדינות המערב. אישור החוק אף עשוי להרחיב את פעילותן של חברות הדירוג הבינ"ל בישראל".

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, הוסיף כי "החוק יסייע בהגנה על ציבור המשקיעים המסתמך על הדירוג ויבטיח כי תהליך הדירוג והדירוג עצמו יהיו אמינים, איכותיים ובלתי תלויים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן