אחד העם: כיל ממשיכה לאבד גובה – נפלה ב-20% ביומיים

לאחר יום דרמטי אתמול באחד העם, התאפיין היום המסחר באחד העם בעליות שערים קלות לקראת הכרזת הריבית של הבנק הפדרלי הערב ונאומו של הנגיד בן ברננקי. במוקד עמדו מניות החברה לישראל ומניות כיל שהתרסקו אתמול לאור הודעת אורלקלי על שבירת הקרטל העולמי. מחזור המסחר עמד על 1.177 מיליארד שקל.

מדד ת"א 25 שירד אתמול ב-1.6% נסחר סביב רמות הפתיחה, ת"א 100 התחזק ב-0.1%, מדד הבנקים התחזק ב-0.6%, מדד הנדל"ן רשם גם הוא עלייה של 0.6% ומדד הנפט והגז התחזק ב-0.3%. מניית כיל נחלשה היום ב-2.7% והשלימה ירידה של כ-20% ביומיים.

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב איתן אורנשטיין הודיע היום על דחייה של 5 ימים במועד ההצבעות של מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות. מטרת הדחייה היא לאפשר לאי.די.בי לחתום על הסכם המכירה של כלל ביטוח וכן להגיע לשלבים סופיים של המגעים לצירוף משקיע חיצוני לחברה. מניית החברה התחזקה היום ב-1.7%.

"יש לבצע שינוי מן היסוד במבנה הבורסה", אמר בצהריים יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, בדיון מיוחד שנערך בנושא בועדת הכספים בכנסת. "בהיעדר בורסה יעילה, תיפגע היכולת של חברות ומשקיעים ואף של הממשלה לגייס הון וכך בסופו של דבר תיפגע הצמיחה וגם התעסוקה".

"יש הרבה גורמים לשפל שבו מצויה הבורסה", ענה לו ברונפלד. "הפתרון הוא איננו החלפת ההנהלה. הבורסה כבר היתה בשפל בשנות ה- 90' וכן ב-2001 ו-2002 ואיש לא חשב שהפתרון בהחלפת ההנהלה".

סטפן בורגס, מנכ"ל כיל | צילום: רויטרס

יצרנית האשלג הגדולה בעולם, חברת אורלקלי, הודיעה אתמול על עזיבת קרטל האשלג העולמי, מה שצפוי להביא את מחירי האשלג בעולם לרדת מתחת ל-300 דולר לטונה ברבעון השני של השנה, זאת לעומת 370 דולר לטונה ברבעון הקודם. נתח השוק של כיל בענף האשלג הוא כ-9% והירידה במחיר המשאב צפויה להשפיע על הכנסותיה בתחום.

לטענת אנליסט האנרגיה של בית ההשקעות אי.בי.אי גיל בשן, "הירידה במחירי האשלג תביא למחלמת מחירים בשוק, מה שיביא לירידות ברווחי כיל בטווח הקצר וגם הבינוני, מכיוון שהמחירים צפויים לרדת עוד בהמשך". בעקבות ההודעה, קרסו מניות החברה לישראל וכיל ב-20.2% ו-18% בהתאמה. כיל נחלשה היום ב-2.7%, החברה לישראל איבדה 0.3% מערכה.

חברת הסלולר סלקום פרסמה אתמול הערכות מקדמיות לתוצאותיה לסיכום הרבעון השני של 2013, על רקע הליך הסדר החוב של החברות הגבוהות בפירמידת השליטה של אי.די.בי, שסלקום היא חלק ממנה. את הדוחות המלאים תפרסם סלקום במהלך אוגוסט.

על פי הדוחות, ההכנסות ברבעון השני צפויות להגיע ל-1.22-1.24 מיליארד שקל, ירידה של 17% לפחות אל מול הכנסות של 1.5 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה. ההכנסות משירותים יירדו גם הן ויסתכמו ב-990 מיליון שקל – 1.01 מיליארד שקל, לעומת 1.182 מיליארד שקל ברבעןו המקביל. בשורה התחתונה, צפויה הרווח הנקי של סלקום לצנוח ב-46% לפחות, ולהסתכם ב-65-55 מיליון שקל, לעומת 121 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה.

המירוץ לנגידות נפתח מחדש אחרי שיעקב פרנקל הסיר שלשום את מועמדתו לנגידות."אני בטוח שיעקב פרנקל היה תורם רבות למדינת ישראל, לתושביה ולמשק הישראלי", אמר אתמול נגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' סטנלי פישר בתגובה לצעד. "פרנקל שימש כנגיד מצוין וכגורם מרכזי בתהליכי המודרניזציה של המדיניות המוניטרית והמערכת הפיננסית של המשק הישראלי במשך יותר משמונה שנות כהונתו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן