אחרי החילוץ: מודי'ס חותכת את דירוג האשראי של 28 בנקים ספרדיים

הסקטור הבנקאי המותקף של ספרד ספג מכה נוספת כשסוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידה את דירוגם של 28 בנקים ב- 1-4 דרגות אשראי. ההורדה הזו היא תוצאה של הערכת הסוכנות את החוב הספרדי והורדתו בשלוש דרגות, בשילוב הציפייה כי חשיפה לנדל"ן מסחרי תוביל להפסדים גבוהים מהמצופה. עדיין, מודי'ס מסמנת בפעולותיה כי היא מתחשבת בחבילת החילוץ, והודיעה כי פעולות התמיכה הינן חיוביות לגבי הבנקים הספרדיים.

בסיכום ההורדות, 3 בנקים ספגו הורדה של דרגה אחת, 11 בנקים ספגו 2 נקודות, 10 בנקים ספגו 3 ו-6 בנקים חזו בדירוגם צונח לא פחות מ-4 דרגות. רק אחד – באנקו סנטנדר – נותר עם דירוג אשראי שהוא גבוה מזה של החוב הריבוני ספרדי. 

מוסדות הבנקאות והפיננסים העולמיים של מודי'ס השלימו את הערכתם האחרונה של הבנקים הספרדיים אחרי שחתכו את הדירוג של המדינה לפני שבועיים. הם ציינו את אמינות האשראי היורדת של השלטון הספרדי כאחת הסיבות העיקריות, בשקפן יכולת מוגבלת לתמוך בבנקים אלה, בשילוב עם נתוני האשראי החלשים של הבנקים עצמם.

ספרד נתונה תחת לחצים כבדים מזה חודשיים לפחות, כשתשואות האג"ח שלה עולות לרמות של מעל ל- 7%, ולמרות שרמות אלו ירדו מאז, האג"ח שלה ל-10 שנים עדיין כרוך בתשואה של 6.637%. האומה כבר חילצה את בנק ההשקעות הקורס באנקיה והגישה בקשה רשמית בימים האחרונים לחילוץ הסקטור הבנקאי שלה; איחוד היורו כבר הסכים לזמן 100 מיליארד יורו לספרד. כאמור, מודי'ס מכירה בסיוע זה כתומך ומועיל לבנקים המדוברים, אך עדיין קובעת כי חשיפתם של המוסדות הנבדקים לנדל"ן מסחרי תוביל להפסדים.

בין המוסדות שדירוגם ירד ניתן למנות את בי.בי.וי.איי, קאיישה באנק, באנקינטר, באנקו פופולאר אספניול, קוצ'אבאנק, קטלוניה באנק ובאנקו דה ולנסיה. באנקיה, שחולץ לפני שבועות ספורים, חזה בדירוג האשראי שלו עולה בגין ציפיות ל"הזרמות הון משמעותיות" מהמדינה.

וספרד לא לבד במסע החיתוך: ביום חמישי שלפה מודי'ס את הגרזן גם מול הבנקים בארה"ב. מוסדות כמו ג'יי.פי.מורגן, סיטיגרופ וגולדמן-זאקס ספגו כולם הורדה בדירוגם; ביחס לאווירה החדשותית הכוללת, הורדתו של מורגן-סטנלי נ-2 דרגות במקום 3 נתפסה כחדשות אופטימיות יחסית. 

קובעי המדיניות האירופית נידברו להיוועד בהמשך השבוע בכדי למצוא פיתרון למשבר החוב האירופי. לאחר 5 מדינות שביקשו חילוץ (יוון, קפריסין, ספרד, פורטוגל ואירלנד) ומשקיעים מבוהלים השומרים את התשואות בגבהים ברחבי היבשת, אנגלה מרקל ושות' יחפשו איך לשלוף ארנב מהכובע ביום ו' הקרוב, שיוכל להרגיע את השווקים עם דיבורים נוספים על אינטגרציה פיסקאלית, פוליטית ופיננסית. בינתיים, הציפיות נותרות נמוכות למדיי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן