איגוד הבנקים: דמי הניהול בקרנות הנאמנות בישראל – מהגבוהים בעולם

דמי הניהול שגובות קרנות הנאמנות בישראל גבוהים משמעותית מהמקובל בעולם, ועמלות ההפצה שהן משלמות לבנקים בישראל נמוכות משמעותית מהעמלות שמקבלים בנקים בעולם, כך עולה ממחקר חדש שפרסם איגוד הבנקים. 

המחקר בוצע בעקבות המהלך של רשות ני"ע להפחתת עמלות ההפצה שמשלמים מנהלי הקרנות לבנקים, ומטרתו היתה לבחון את ההצדקה למהלך ואת השפעתו על המחירים שמשלם הצרכן הישראלי בשוק קרנות הנאמנות ועל הייעוץ האובייקטיבי שהוא מקבל במערכת הבנקאית.

ממצאי המחקר מראים כי דמי הניהול בקרנות מנייתיות בישראל הם גבוהים ב-52% מהממוצע, בקרנות אג"ח – גבוהים ב-28% ורק בקרנות כספיות דמי הניהול זולים יחסית. עוד עולה מהמחקר כי הפחתת עמלות ההפצה תביא את דמי ההפצה בישראל לשיעור הנמוך ב-64% מהממוצע באירופה. 

הפערים בתחום עמלות ההפצה בהשוואה לעולם גדלים לאור העובדה שבארץ המפיצים לא גובים גם עמלות קנייה ומכירה מהלקוח, וכן לאור המשאבים הרבים המושקעים במערך הייעוץ של הבנקים בשל האובייקטיביות לה הם מחויבים. איגוד הבנקים מדגיש כי עלות פעילותו של יועץ אובייקטיבי, הפועל בבנקים, גבוהה משמעותית מעלות פעילותו של משווק.

בנוסף מציין איגוד הבנקים כי יצוין כי השינוי שהציג יו"ר הרשות לניירות ערך (ני"ע) שמואל האוזר, שונה באופן מהותי מהמתווה שאותו יזם קודמו בתפקיד זוהר גושן, רק לפני כשנתיים. המהלך הנוכחי מתמקד בהקטנת הוצאות הקרנות על מערך הייעוץ וההפצה במקום בהוזלת דמי הניהול באמצעות איום תחרותי. 

מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל, אומר כי מסקנות המחקר ברורות. "עמלות ההפצה שמשלמות הקרנות לבנקים אינן החסם שמונע מהן להוזיל את דמי הניהול לציבור. יתר על כן – מדובר במהלך שאף עלול להזיק לציבור המשקיעים. מי שמחליט להעביר כסף שמממן את מערך הייעוץ של הבנקים לגופים המוסדיים, מחליט למעשה גם לפגוע ביכולתם לספק את שירותי הייעוץ. באופן עקיף תהיה לכך גם השפעה על המוטיבציה של הקרנות להתחרות ביניהן, כדי לזכות בדרוג טוב ואיכותי יותר של מערך הייעוץ האובייקטיבי".

לדברי פרל, אין במהלך של הרשות שום כלי שיבטיח כי הסכומים שמופחתים מעמלות ההפצה יעבור לכיסם של המשקיעים ואין שום מניעה ממנהלי הקרנות להעלות את דמי הניהול בתום תקופה זאת. גם אין מניעה שמנהלי קרנות יפתחו קרנות חדשות, או יבצעו 'הסבה' לקרנות הנוכחיות באמצעות שינויים מסוגים שונים, ובכך יעקפו דרישה רגולטורית, אם תהיה כזו, להפחית את דמי הניהול. עדויות לכך כבר נראות בשטח, שכן מיד לאחר פרסום ההודעה של הרשות החלו מספר מנהלי קרנות להעלות את דמי הניהול". 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן