איזו מין שלווה: למרות המצב – אזרחי אירופה נהנים מהחיים

חוסר המנוחה המאפיין את שוuקי העולם לאחרונה לא משקף את מצב הרוח של האדם הפשוט, שנותר מאושר – כך עולה מסקר רחב שערך המfון הבינלאומי לכלכלה ושלווה. על פי נתוני הסקר, במהלך השנה האחרונה חל שיפור ברמת השלווה כמעט בכל מקום בעולם, למעט המזרח התיכון. 

המכון הבינלאומי לכלכלה ושלווה מפרסם את דירוג המקומות השלווים בעולם מזה שש שנים. מדובר באירגון מחקרי ללא מטרות רווח, שמטרתו למסד את השלווה כאמצעי מדיד ובר השגה לאיכות חיים ברחבי העולם. 

סקר השלווה בחן 23 פרמטרים ב-158 מדינות, ובדק באמצעות קריטריונים כלכליים וחברתיים מהי מידת השקט הציבורי שחווים אזרחים במקומות שונים בעולם. בין הערכים שנבדקו נמצאים גם רמת ההוצאות על לוחמה בפשע ובטחון המדינה, ואפילו מידת המעורבות של אנשים בקונפליקטים בין שכנים. 


לדברי סטיב קילליאה, יזם אוסטרלי שייסד את אינדקס השלווה העולמי, בו מופיעים נתוני הסקר – כמעט בכל מקום בעולם, חלה ירידה בהוצאות הממשלות על צרכים צבאיים, ככל הנראה בשל מעורבותן של מדינות רבות במשבר הכלכלי ההולך ומחריף. בנוסף, עקב הפנייה לאמצעים דיפלומטיים בפתרון בעיות ומשברים פנימיים וחיצוניים, ניכר כי יחסים בין מדינות רבות חוו שיפור משמעותי. פרמטר זה הינו דומיננטי במיוחד ביבשת אפריקה. 

גם באירופה ניכר שיפור במדדי השלווה ברוב המדינות, אם כי ביוון ניכר כי רמות הדאגה עלו לאחרונה, עקב המשבר הכלכלי שחווה המדינה. המדדים הבולטים אשר השפיעו על ירידתה בדירוג השנה היו – מידת הדאגה הכללית בקרב הציבור, ועלייה בשיעור הפשיעה במדינה. עם זאת, דווקא איסלנד, המדינה שהושפעה הכי הרבה מהמשבר הכלכלי הקודם בשנת 2008, נחשבת כיום למקום השליו ביותר בעולם.  


למרות הנתונים המעודדים, קילליאה הביע חשש כי מדדי השלווה בכל העולם עלולים לרדת במהלך החודשים הקרובים, זאת עקב דאגה כללית הגובר בקרב הציבור בעקבות ההתפתחויות הכלכליות האחרונות. 

צילום: רויטרס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן