איך קרה שכולם מרוצים? על העסקה המסקרנת בין גוגל ללנובו

חברת הענק גוגל הודיעה הלילה כי היא מוכרת את השליטה בחברת מוטורולה, אותה רכשה לפני פחות מ-3 שנים, לענקית הטכנולוגיה הסינית לנובו עבור כ-2.9 מיליארד דולר. בשנת 2012, כזכור, רכשה גוגל את מוטורולה עבור 12.5 מיליארד דולר – כשהיעד המרכזי של מנכ"ל החברה לארי פייג' היה השגת השליטה בתיק הפטנטים של מוטורולה – פטנטים אשר ישארו בשליטתה של גוגל גם לאחר העסקה הנוכחית.

למעשה, מכירת מוטורולה מהווה הודאה רשמית של גוגל על ויתור על שאיפותיה להתחרות ביצרניות מכשירי הסלולר המובילות בעולם – אפל וסמסונג. "שוק ייצור הסמארטפונים הוא שוק סופר תחרותי" כתב מנכ"ל גוגל לארי פייג' בבלוג אשר אישר את ביצוע העסקה. "לכן, תחום ייצור מכשירי הסלולר דורש חברה שתשקיע את כל כולה בייצור. אנו מאמינים כי מוטורולה תוכל להתפתח ולהתקדם בעזרתה של לנובו – היצרנית הגדולה ביותר (וגם המתפתחת בקצב הגבוה ביותר) של מחשבים ברחבי העולם כולו". פייג' המשיך והצהיר כי כעת מאמציה של גוגל יושקעו כולם בהמשך פיתוח מערכת האנדרואיד – מערכת ההפעלה לסלולר של החברה.

יכול להיות מרוצה. מנכ"ל גוגל לארי פייג' | צילום: רויטרס

קנתה ב-12.5 מיליארד, מכרה ב-2.9: איך גוגל הרוויחה מיליארדים?

על פניו, נראה כי מדובר בעסקה רעה למדי עבור גוגל: רכישת מוטורולה עלתה 12.5 מיליארד דולר לפני פחות משלוש שנים, ואילו היום היא מכרה את החברה עבור 2.9 מיליארד בלבד – הפסד של 9.5 מיליארד דולר, אשר מנומקים בכך שהחברה תשמור את הזכויות על תיק הפטנטים המרשים של מוטורולה. אבל גם פטנטים אלו לא הוכיחו יעילות רבה מדי בתחום הטכנולוגי בשנים האחרונות – ובוודאי לא הציגו חזית מרשימה אשר תאיים על ענקיות התחום אפל וסמסונג.

אך חשוב לזכור, כי כשגוגל רכשה את מוטורולה בשנת 2012, היא רכשה למעשה גם את ההון המרשים שהחזיקה החברה במזומן – כ-3.2 מיליארד דולר. לכך יש להוסיף 2.4 מיליארד דולר נוספים במסים דחויים והחזרי מס. לאחר שנכליל את שני אלו, נקבל כי שווי העסקה ירד ל-6.9 מיליארד דולר בלבד.

בנוסף, גוגל לא חששה לסחור בחלקים השונים אשר הרכיבו את תאגיד מוטורולה. כך, מכרה את חברת הבת של מוטורולה אשר עסקה בפיתוח ממירים עבור 2.3 מיליארד דולר, ושורה של מפעלים אשר יצאו מכלל שימוש נמכרו עבור 75 מיליון דולר לחברת Flextronics. סכום העסקה כבר ירד ל-3.85 מיליארד דולר.

כעת, אם נחשב את 2.9 מיליארד הדולרים אשר תכניס גוגל כתוצאה ממכירת החברה ללנובו, הרי שבסופו של דבר השקיעה גוגל פחות ממיליארד דולר עבור הזכות להחזיק בתיק הפטנטים של מוטורלה – אשר הוערך מלכתחילה ב-5.5 מיליארד דולר. גם אם ניקח בחשבון את ההפסדים התפעוליים אשר ליוו את מוטורולה בשנים האחרונות ועמדו על כ-2 מיליארד דולר, הרי שעדיין ראשי גוגל יכולים להיות מרוצים מרווח נקי של כ-3 מיליארד דולר.

מה יוצא ללנובו?

גם בענקית הטכנולוגיה הסינית יכולים בהחלט להיות מרוצים מהעסקה. עבור יצרנית המחשבים והסלולר, אשר ביססה את מעמדה בשוק הסיני, מוטורולה תשמש בראש ובראשונה כמותג בין לאומי מוכר אשר יפתח בפניה את השווקים המערביים. זה תקופה ארוכה שבלנובו שואפים לבסס את פעילותם מחוץ לשוק הסיני, ואין דרך טובה יותר לעשות זאת מאשר רכישת מותג אמין ומוכר בפי כל.

רוצים למגרש של הגדולים. לנובו | צילום: רויטרס

בנוסף, מוטורולה מביאה עמה מערכות יחסים חשובות עם שחקנים מובילים נוספים מהתחום, דוגמת ספקיות הרשת וריזון או AT&T, כשגם ביצוע העסקה עם גוגל מעיד כנראה על המשך שיתוף הפעולה בין השתיים ועל המשך הטמעת מערכת ההפעלה "אנדרואיד" במכשירי החברה.

הרכישה האחרונה בהחלט מציבה את לנובו בנקודת זינוק טובה למדי לקראת הסתערות על השוק האמריקאי, לצד הסתערות על שווקים מערביים נוספים. לא בטוח שזה יספיק בכדי להתחרות בענקיות כמו סמסונג או אפל, אבל בהחלט מדובר בחיזוק משמעותי למותג הסיני. נדמה כי עסקת גוגל – לנובו הותירה את כולם מרוצים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן