איך שומרים על הכסף כך שיישאר גם לילדים?

"עבדתי קשה כל החיים, כעת אני מעוניין שהילדים שלי יחיו חיים רגועים יותר". את המשפט הזה שמעתי מלקוח שבנה את הונו בעבודה קשה ובהצלחה במשך יותר משני עשורים.

מעת לעת אנחנו שומעים אמירות דומות ממשפחות עשירות בישראל שמשקפות גישה צעירה בניהול עושר, ובצדק; ישראל היא מדינה צעירה וכך גם העושר שנצבר בה. 

בעשור האחרון מספר המשפחות העשירות בארץ הוכפל. מדובר באנשים שצמחו מהמעמד הבינוני, רבים מהם מתחום ההייטק. על העושר החדש והצעיר שנוצר כאן מוטל הצורך ואולי האחריות לפתח תרבות של עושר ושל ניהול עושר בישראל. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

יש לכך שתי סיבות עיקריות: האחת היא כדי לפתח את עושרה של המשפחה ולשמר אותו כך שההתעשרות לא תהיה אירוע חד־פעמי. הסיבה השנייה היא כדי לחזק את אלמנט האחריות וההובלה, החברתית והתרבותית. לכן, בקרב משפחות עשירות בעולם המפותח קיימת מחויבות מוסרית להחזיר ולתרום לחברה בכל אחת מהדרכים הנ״ל. זוהי אחריות כלכלית, חברתית ומוסרית כאחד.

צילום אילוסטרציה: IngImage

בשביל כבוד צריך לעבוד

במדינות מערביות, אגב, עושר לכשעצמו אינו מידה מספקת כדי לזכות בכבוד הראוי. לעבודה המתלווה אל העושר יש כמה פנים. 

היא יכולה להיות ניהול והרחבת עסקי המשפחה, שימוש בהם כמנוף להשקעה בבניית עסקים חדשים בישראל, תרומה לקהילה או פילנתרופיה. כך מתנהלות בעולם הגדול אימפריות כמו סמסונג הקוריאנית או בריקשייר התאווי האמריקאית.

אז מהי אותה תרבות עושר שהולכת ונבנית היום בישראל? ראשית יש לשמור על ההון. קל לאבד כסף במהלכים לא אחראיים או בניהול השקעות בלתי מקצועי. על ההורים להנחיל תרבות של שימור ההון במשפחה לדורותיה, באמצעות מסורת של ניהול השקעות שיטתי ומקצועי הנשען על התייעצות עם מומחים. 

הדבר השני קשור לאחריות המשפחה כלפי המשק והכלכלה; על המשפחה להראות מחויבות לכלכלה ולמשק שבו צמחה על ידי הכשרת הדור הבא להובלת הכלכלה והחברה בישראל.

שלישי וחשוב לא פחות הוא נושא התרומה והפילנתרופיה. יש דרכים רבות להחזיר לחברה שבה צברנו את עושרנו. ניתן לעשות זאת באמצעות תרומת כספים לארגונים, קידום מוסד תרבותי או תחום כמו בריאות, לסייע בבניית תשתיות חינוך ועוד. 

רצוי לפעול בדרכים נוספות, כגון אחריות תאגידית למיחזור ולזכויות עובדים, העסקת עובדים מוגבלים או עובדים מבוגרים ועוד. הדבר הולך ומתפתח בישראל ויש לקוות שיצבור תאוצה. 

קידום שלושת הנושאים יוביל את ישראל ליצירת מעמד ותרבות של עושר. הערך המוסף הוא בניית מעמד חברתי מוביל של שכבת עושר ראויה בישראל, שתישען על השכלה ותרבות. הדבר קיים במדינות המערביות שאנו רואים בהן מודל רצוי בתחומים רבים של משק וכלכלה, והוא יכול להתפתח גם אצלנו.

הכותב הוא מנכ״ל שקל אג׳יו, המתמחה בניהול סיכונים, ניהול עושר משפחתי והחלטות פיננסיות

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן