“אינסטגרם היא חלון כיס שמספק מבט חי על העולם”

אביב 2006, כשמארק צוקרברג ניגש לדלפק של בית קפה בפאלו אלטו, הוא מצא את קווין סיסטרום שקוע בעבודה מאחורי מכונת אספרסו. מנכ״ל פייסבוק התקשה להסתיר את תימהונו. בקיץ שלפני כן הוא לקח את סיסטרום לארוחת ערב והציע לו הצעה שלא יוכל לסרב לה: לפרוש מלימודיו בקולג׳ כדי לפתח שירות תמונות עבור הרשת החברתית הצעירה שלו. סיסטרום אמר ״לא״. בשלב הזה עמד שווייה של פייסבוק על 500 מיליון דולר והיא ייצרה מאות כותרות בעיתונים בכל העולם. סיסטרום, לעומת זאת, ייצר קפה הפוך.

"עבודה בסטארט־אפ כדי לעשות הרבה כסף אף פעם לא הייתה ה־דבר מבחינתי, לסיים את הלימודים היה הרבה יותר חשוב בעיניי", נזכר סיסטרום בן ה־28 ומושך בכתפיו. ״אני בטוח שבמבט לאחור זו הייתה עסקה נחמדה, אבל מצחיק איפה אתה גומר בסוף״.

במקרה של סיסטרום, המקום שאליו אתה מגיע בסוף הוא בדיוק המקום אותו דחית – פייסבוק. באפריל האחרון הודיע צוקרברג על רכישת רשת התמונות הלוהטת אינסטגרם שפיתח סיסטרום.בתחילת ספטמבר נסגרה סופית העסקה. אלא שמאז הודיעה פייסבוק כי תרכוש את אפליקציית התמונות במיליארד דולר – מתוכם 300 מיליון דולר מזומן והשאר במניות – צנח פלאים ערך המניה של הרשת החברתית והוריד את שווי העסקה לכ־740 מיליון דולר. (אגב, גוגל, שחששה להישאר מאחור, מיהרה להצטייד גם היא באפליקציה תואמת אינסטגרם לעריכת צילומים, ורכשה את ניק סופטוור, שעומדת מאחורי שירות סנאפסיד).

קווין סיסטרום | צילום: רויטרס

כך או כך, מדובר בהישג מדהים עבור סיסטרום, בהתחשב בעובדה שלא רק שלסטארט־אפ בן השנתיים שלו יש אפס הכנסות והוא מעסיק פחות מ־15 עובדים, גם אין לו מודל הכנסות.
מה שיש לאינסטגרם – ולזה פייסבוק נזקקה נואשות רגע לאחר ההנפקה הראשונה – זה רעש תקשורתי ופלטפורמה ניידת שהביאה 85 מיליון משתמשים לשתף ארבעה מיליארד תמונות, כשבכל שנייה מצטרפים שישה משתמשים חדשים.

רשת התמונות של אינסטרגם עובדת באופן מהיר, מסוגנן ואלגנטי. בעזרת לחיצות אגודל ספורות אפשר לצלם, לערוך ולשתף תמונת אינסטגרם. כמה לחיצות נוספות מאפשרות לעשות את כל הדברים שבונים את פייסבוק, כולל הערות ולייקים.

"מתברר שאנשים פשוט אוהבים תמונות יותר מכל דבר אחר״, אומר אדם ד׳אנג׳לו, לשעבר מנהל הטכנולוגיה הראשי של פייסבוק וכיום מנהל אתר השאלות Quora ומשקיע באינסטגרם. "במובן מסוים, אם אתה מתמחה בתמונות זה הרבה יותר חזק מכל שאר הדברים״.

ההבדל הוא בפילטר

סיסטרום, רזה וגבוה (1.95 מטרים), תמיד אהב טכנולוגיה ואפשר לומר שכמעט מאז ומעולם בילה את זמנו הפנוי בבניית אתרי אינטרנט. במהלך שנתו השלישית בלימודים נסע לפירנצה כדי ללמוד צילום. הוא הגיע לאיטליה עם מצלמת SLR חזקה רק כדי לראות כיצד המורה שלו לצילום מחליף אותה במצלמת הולגה.

מכשיר הפלסטיק הזול הפיק תמונות מרובעות מוזרות עם פוקוס רך ועיוותי אור שיצרו לוק רטרו. סיסטרום אהב את האסתטיקה. "זה לימד אותי את היופי בצילום וינטג׳ וגם את היופי שבפגמים״. היה זה עבורו רגע של השראה שמאוחר יותר ישלב עם טכנולוגיה כדי להזניק את אינסטגרם ולעקוף את כל המתחרות.

תמונות מוזרות עם פוקוס רך ועיוויתי | צילום אינסטגרם: שיראל עמרני-דיין

בפירנצה הוא הגיש מועמדות לתוכנית Mayfield Fellows היוקרתית של סטנפורד: סמינר מחקר שמשליך 12 סטודנטים לעולם הסטארט־אפ ומצמיד אותם ליזמים ולמנטורים מעולם השקעות הסיכון. "זה לימד אותי על גיוס מימון, כיצד בונים עסקאות, איך הם מולידים רעיונות ומגייסים אנשים. זה היה קורס מזורז לסטארט־אפ״, הוא משחזר.
 
דרך התוכנית הגיע להתמחות קיץ באודיאו, חברת פודקאסט שייסד אוון ויליאמס, האיש שיוליד מאוחר יותר את טוויטר. אודיאו העניקה לסיסטרום את הטעימה הראשונה שלו מסביבת הסטארט־אפ התוססת. בשנתו האחרונה בלימודים ויתר סיסטרום על תפקיד מנהל פרויקטים במיקרוסופט, עם שכר של שש ספרות, כדי להישאר בתחום השיווק בגוגל, בשכר של כ־60 אלף דולר. לאחר שלא התקבל לתפקיד בפיתוח מוצר (גוגל התעקשה להעסיק בוגרי תואר במדעי המחשב) עבר לתחום הפיתוח התאגידי, שם ערך מודלים של תזרימי המזומנים של חברות שגוגל התעתדה לרכוש, וראה ממקור ראשון כיצד מתבצעות עסקאות הייטק גדולות.

משם עבר סיסטרום לאתר הדרכת טיולים חברתי בשם נקסט סטופ והפך למתכנת. "לפתע הייתה לי מיומנות חדשה שיכולתי להשתמש בה בפועל״, הוא אומר. "כשיש לך רעיון, אתה יכול ליצור אותו בפועל״.

עד מהרה הבין שהוא רוצה ליצור אתר שישלב בין התשוקה שלו לתמונות ובין האפשרות לביצוע צ׳ק־אין וגיימינג חברתי, משהו שמחקה את פורסקוור וזינגה, שבאותה תקופה דרך כוכבן. הוא הציג את הרעיון שלו, שנקרא אז ברבן, על שם המשקה החביב עליו, באסיפה של משקיעי הון סיכון, וזכה לתשומת הלב של סטיב אנדרסון מבייסליין ונצ׳ר.

אנדרסון אהב את הביטחון של סיסטרום ובחורף 2010 הציע לו 250 אלף דולר (אנדרסן הורוביץ השקיע סכום זהה) כדי להקים את החברה, בתנאי אחד: עליו למצוא מייסד משותף.
את ברבן הקים סיסטרום בסלון דירת שני החדרים שלו בסן פרנסיסקו, ולעתים קרובות עבד על אב־הטיפוס בבית הקפה המקומי. שם נתקל מדי פעם במייק קריגר, שסיים את תוכנית מייפילד של סטנפורד שנתיים אחריו ועבד על אפליקציות משלו. סיסטרום התגלה כמשכנע יותר מצוקרברג: כשהוא הציע לקריגר להצטרף לברבן כמייסד שותף, האחרון לא סירב.

סיסטרום וקריגר ידעו שפורסקוור חזקה מדי ושעליהם לבנות משהו חדש. הם החליטו לצמצם את ברבן לשירות תמונות בלבד, שמתמקד בפלטפורמה ניידת. "האייפון היה חדש כל כך, ואנשים יצרו דברים מגניבים״, מספר סיסטרום. "זאת הייתה הזדמנות ליצור סוג חדש של שירות, רשת חברתית שאינה מתבססת על מחשב מלבד המחשב שבידיך״.

אנשים באייפון יצרו דברים מגניבים | צילום אינסטגרם: שיראל עמרני-דיין

כשחברה שלו, ניקול שוץ, תהתה כיצד העלה אחד מחבריהם תמונה מדהימה כל כך באמצעות האפליקציה ענה לה: באמצעות פילטרים. לפתע נזכר סיסטרום בניסיון שלו עם המצלמה הזולה בפירנצה. הוא בילה את שארית היום בשכיבה על הערסל, לצד בקבוק בירה ולפטופ, והחל לתכנן את פילטר האינסטגרם הראשון שלו, שעתיד להפוך ל־X-Pro II.

כשחזר לסן פרנסיסקו, נוצרו עד מהרה פילטרים חדשים, כמו Hefe (הקרוי על שם בירה hefeweizen שאותה שתה סיסטרום בזמן שפיתח אותו), וטוסטר (על שם כלב הלברדודל של מייסד אתר החדשות החברתיות דיג, קווין רוס). הם העניקו לפרויקט שם חדש, אינסטגרם, ונתנו את האפליקציה החדשה לחבריהם – רבים מהם בעלי השפעה בעולם ההייטק, כמו ג'ק דורסי מטוויטר. הבאזז סביבם החל.

לקבל מחמאה מג׳ובס

אינסטגרם מעניקה לתמונות באיכות נמוכה ממצלמת טלפון מראה רטרו של מביני עניין. הקשה אחת על מסך המגע ושקיעת שמש ממוצעת הופכת לגלויה טרופית, אופניים ישנים מקבלים זווית נוסטלגית והמבורגר שנאכל למחצה הופך לאמירה אמנותית. "רוב אפליקציות התמונות שהיו לפני כן ביקשו משהו מהמשתמשים״, אומר סיסטרום. "הן אמרו, אתה מפיק, פועל ומבצע. אינסטגרם אומרת, תנו לנו לדאוג למתכון הסודי״.

בחצות הלילה של ה־6 באוקטובר 2010 השיקו סיסטרום וקריגר את אינסטגרם בחנות האפליקציות של אפל. המשתמשים נהרו פנימה. עד שש בבוקר פרסמו אתרי המדיה השונים מאמרים על השקת הבכורה. השרתים קרסו. סיסטרום וקריגר עבדו 24 שעות ברציפות כדי לדאוג שהאפליקציה תמשיך לפעול. בזמן הזה 25 אלף משתמשי אייפון הורידו את השירות החינמי.
"מאותו יום ואילך החיים שלנו השתנו״, אומר סיסטרום. הם זימנו את אדם ד׳אנג׳לו מ־Quora, שסייע לאינסטגרם לעלות על השרתים של אמזון.קום ולהרחיב את הפלטפורמה שלה. כעבור חודש בלבד היו לאינסטגרם מיליון משתמשים. עד מהרה מצא עצמו סיסטרום יושב בשורה הרביעית בהרצאה של אפל וצופה בסטיב ג׳ובס משבח את האפליקציה לפני הקהל.

הרכישה של אינסטגרם, חברה שעדיין לא מרוויחה, גרמה לרבים בתקשורת לצרוח: "בועה!״ בינתיים, היו גם כאלה שלחשו: "מחיר מציאה!״

פייסבוק פחדה שתהפוך לרשת חברתית בפני עצמה | צילום אינסטגרם: שיראל עמרני-דיין

"היא שווה הרבה יותר מזה. פייסבוק זכתה לעסקה מצוינת״, אומר ד׳אנג׳לו. "זה בטח היה מפחיד מאוד בשביל פייסבוק לחשוב שמישהו אחר יהיה הבעלים של אינסטגרם, או שהיא תהפוך לרשת החברתית של עצמה״.

ברוב המקרים, סוג כזה של רכישה פירושו סוף הסיפור עבור המייסדים, אבל במקרה של אינסטגרם, סיסטרום וקריגר כנראה רק בתחילת הדרך. שלא כמו רכישותיו האחרות, שנטמעו עד מהרה בתוך פייסבוק, במקרה זה צוקרברג התחייב פומבית לאפשר לסיסטרום לנהל את אינסטגרם באופן עצמאי.

סיסטרום וקריגר יכולים להשתמש בעוצמה של פייסבוק כדי להרחיב ולעצב את אינסטגרם לכדי שירות משמעותי הרבה יותר. מטרתם היא לשנות את אינסטגרם ולהפוך אותה מאפליקציית שיתוף תמונות של כלבלבים ופיצות לחברת מדיה שמתקשרת באמצעות תמונות.

"דמיין את הכוח שבסקירת המתרחש בעולם באמצעות תמונות, עם פוטנציאל לסוגי מדיה אחרים בעתיד, עבור כל אדם שמחזיק טלפון נייד״, מבקש סיסטרום. במיטבה תהיה אינסטגרם חלון כיס לעולם שיספק מבט חי אל המתרחש סביב לגלובוס, כמו למשל המחאה בסוריה. "אני חושב שיש להם הזדמנות בסדר גודל של תומס אדיסון״, אומר ג׳ושוע קושניר מת׳רייב קפיטל. "בשלב מסוים בשנתיים הבאות אתה תיכנס לאינסטגרם ותראה מה קורה בזמן אמיתי בכל מקום בעולם, וזה דבר משנה עולם״.

לפני שהיא משנה את העולם יש לה עוד הרבה עבודה: אינסטגרם חייבת להמשיך להרחיב את בסיס המשתמשים שלה לסדר גודל של כמה מאות מיליונים בטרם תוכל להפוך באמת לעיניים של העולם, ויש את עניין של מחזור ההכנסות; עצמאית או לא, פייסבוק תדרוש יום אחד מאינסטגרם להביא כסף. סיסטרום בינתיים אינו מודאג מכך. "אני חושב שהפורמט הוויזואלי פועל היטב עם מפרסמים. אם אתה עוקב אחר ברברי או בננה רפבליק אתה רואה שהודעות האינסטגרם שלהן הן בעצם פרסומות, אבל הן גם יפהפיות״, הוא אומר. "כרגע אנחנו מתמקדים בצמיחה. לא מדובר בלסחוט כמה גרושים ממפרסם״.

בכל מקרה, גישתו בחיים היא ש"הימנעות מחשיבה על כסף משאירה אותך שפוי, כי בטווח הארוך קרוב לוודאי שזה יוכל לשגע אותך״.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן