“איראן הפחיתה בחצי את האורניום המועשר שברשותה”

איראן הפחיתה בחצי את מלאי האורניום שהועשר לרמה של 20 אחוזים הנמצא ברשותה, כך על פי דוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שצפוי להתפרסם השבוע. הדבר מהווה עדות לכך שאיראן עומדת בתנאי הסכם הביניים עליו חתמה עם שש מעצמות המערב בז'נבה בחודש נובמבר.

הפחתת האורניום המועשר לרמה גבוהה שברשות איראן היא יעד משמעותי במאמצי הקהילה הבינלאומית למנוע את התגרענותה של הרפובליקה האיסלמית. העשרת אורניום לרמה של 20 אחוזים היא החלק הקשה ביותר בתהליך ייצור פצצה גרעינית.

בתמורה לכך עומדות מעצמות המערב במילוי חלקן בעסקה: השבוע יועברו לאיראן כספים בפעם החמישית מתוך שמונה. הדבר מספק הקלה מסוימת למדינה, הנאבקת במשטר הסנקציות הכלכליות שהושת עליה.

תוכנית הגרעין היקרה של איראן מהווה דאגה מרכזית עבור ממשלות במערב ובעולם הערבי מאז החלה המדינה להפעיל אלפי צנטריפוגות לפני מספר שנים. לפני ההסכם עליו חתמה איראן עם נציגי ארה"ב, בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין, הצליחה המדינה להעשיר כמאתיים קילוגרים של אורניום לרמה של 20 אחוזים.

הכור בבושהר | צילום: רויטרס

מדובר בכמות שכמעט ומספיקה לייצור ראש נפץ גרעיני – זאת במידה ואיראן הייתה בוחרת להעשיר כמות זו ל-90 אחוזים, תהליך שלוקח זמן קצר יחסית (כחודשיים), כך על פי הערכות המודיעין האמריקאי.

ההסכם שנחתם בז'נבה יפוג ב-20 ביולי, אלא אם כן יחליטו הצדדים לחתום על הסכם מקיף וקבוע שיפתור את המשבר. ללא הסכם שכזה ובלי המשך של המגעים בין הצדדים, החל מחודש אוגוסט תוכל איראן להגיע בתוך כשנה למצב בו תחזיק בנשק גרעיני. בנוסף, איראן מייצרת צנטריפוגות מתקדמות שיוכלו להביא להעשרה מהירה יותר של אורניום, גם כזה המועשר לרמה של מתחת ל-10 אחוזים.

בראיון שנתן לסוכנות הידיעות רויטרס אמר שר החוץ האיראני מוחמד ג'אווד זריף כי הוא "אופטימי" בנוגע לסיכוי להגיע להסכם בשלושת החודשים שנותרו עד לפקיעת ההסכם הזמני. "ישנו רצון פוליטי להגיע לפשרה", אמר.

 

לכתבה באתר דה פוסט


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן