אי.די.בי קיבלה ארכה של חודשיים למכירת כלל ביטוח; דנקנר: "תקופה קצרה ומאתגרת"

השליטה באי.די.בי נותרת בידיו של נוחי דנקנר, לפחות בחודשיים הקרובים – כך קבע היום בית המשפט המחוזי בתל אביב. השופט איתן אורנשטיין העניק לאי.די.בי פתוח, החברה הבת של אי.די.בי אחזקות, ארכה של חודשיים למימוש אחזקותיה בכלל ביטוח. המועד האחרון למהלך הוא ה-22 באוגוסט. "יש לאפשר לחברה להתנהל ללא חרב על צווארה", אמר אורנשטיין. עם זאת, בית המשפט דחה את בקשתה של אי.די.בי לסלק את התביעה, וציין כי "נקודת האיזון תלויה בעיקר ביכולת של אי.די.בי פתוח לממש את נכסיה. אם לא כן היא לא תוכל לפרוע את התחייבותה כבר בשנה הקרובה". בעקבות ההחלטה, מזנקת מניית אי.די.בי ב-12% בבורסה.

ביציאה מבית המשפט הציגו שני הצדדים בדיון סיפוק מההחלטה. דנקנר ציין כי "התקופה שהשופט נתן למכירת כלל ביטוח היא קצרה ומאתגרת. נעשה את המירב בכדי להוציא את זה לפועל". מנגד, גם עו"ד אייל רוזובסקי מנציגות מחזיקי האג"ח נשמע מרוצה: "החלטה דרמטית, השופט קבע מועדים ודחה את טענת הסילוק. אנו מאוד מרוצים". לפורבס אמר רוזובסקי: "כשבית המשפט נענה לכל הבקשות שלנו אין סיבה שלא נהיה מרוצים".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

אורנשטיין העניק לאי.די.בי פתוח ארכה של חודשיים וחצי, עד ה-22 באוגוסט, כדי לאפשר לחברה להציג תוכנית פירוט כוללת לאופן שבו היא מתכוונת לממש את נכסיה ולעמוד בהתחייבויות. "יש להניח שאם עד תום התקופה האמורה לא תצליח חברת פיתוח למכור את כלל ביטוח יהפכו החששות בדבר הקשיים בתזרים לממשיות והספק בדבר יכולת הפירעון יהיה ברמה גבוהה של ודאות", נכתב בהחלטה.

הוא שב וקרא לצדדים לפתור את הסוגייה בהידברות. "אני קצת מאוכזב", אמר. "יש כאן עורכי דין עם מאות שנות נסיון, והם מפחדים לדבר שמא הדבר יתפרש כהודאה. עורכי הדין מעדיפים לשבת עם אורות במגדלים במקום לדבר. לא נעשו המאמצים בכדי להידבר, מצופה שהצדדים יגלו בגרות ואחריות, יתעלמו מאינטרסים אישיים ויתחשבו בכספי ציבור".

נציגויות האג"ח על ההסדר החדש: "תעלול פיננסי"

מוקדם יותר היום דחו נציגויות האג"ח באי.די.בי  את הצעתו האחרונה של נוחי דנקנר, שפורסמה אתמול. בתגובה ששלחו הנציגויות על מתווה הסדר החוב שהציג אמש בעל השליטה הנוחי בחברה, נאמר כי "מדובר בתעלול פיננסי שנועד למשוך זמן לבעלי השליטה, מבלי להעמיד כל בטוחה לקיום המתווה או תמורה ראויה אחרת". 

לטענת הנציגויות, "במקום לגייס הון מציע דנקנר כי בתמורה למתן התחייבויות מצידו לפעול לגיוס הון, יחתם מתווה שעל פיו אם ייכשל בגיוס, הוא יבטיח לעצמו אחזקה ישירה ומשמעותית – שאפילו היום לא קיימת לו". 

באי כוחם של הנציגויות, רוזובסקי ועו"ד גיא גיסין מסבירים כי המתווה "נועד לחלץ את בעלי השליטה מתשלום חובות הקונצרן כולו, תוך השגת השליטה בחברה במחיר נמוך". עוד מוסיפים השניים כי היות שדנקנר הגיש את ההצעה רק אתמול בערב, "לא ניתן להתייחס להודעה ולנספחיה באופן מפורט".

נוחי דנקנר בבית המשפט | צילום: אלוני מור

נקודה נוספת אליה מתנגדים מחזיקי האג"ח היא העובדה שהמתווה אותו מציעה אי.די.בי פוטר את דנקנר מתביעות. בנציגויות טוענים כי עצם הגשת מתווה זה מוכיחה כי אפילו דנקנר רואה שהחברה חדלת פירעון.

אמש הודיעה אי.די בי כי המשקיע הארגנטינאי חתם ביום שישי על כתב התחייבות כי יעביר את הכסף לחשבון נאמנות לרשות בעלי האג"ח. על פי ההסכם, אלשטיין התחייב להעביר בשתי פעימות את 75 המיליון שהוא הסכים להשקיע בחברת אי.די.בי אחזקות.

בנוסף לכך מציעים באי.די.בי מתווה להסדר חוב חדש באי.די.בי פתוח. על פי המתווה מבקשת החברה ממחזיקי האג"ח חצי שנה לגיוס 400 מיליון דולר. לשם הבטחת ההתחייבות מוכנים באי.די.בי להפקיד סכום של 130 מיליון שקל בנאמנות בשתי מנות – האחת בסוף ספטמבר 2013 והשנייה בסוף דצמבר 2013אם לא תצליח החברה לגייס את הכסף היא מציעה למחזיקי האג"ח לרכוש מחצית ממניות אי.די.בי פתוח.

לאחר חצי שנה אי.די.בי מתחייבת לגייס 400 מיליון דולר נוספים, אולם אם לא תצליח לעמוד ביעד, יוכלו מחזיקי האג"ח לקחת מדנקנר את השליטה בחברה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן