אם אין אני לי, מי לי: 35 השאלות שישנו את חייכם

"שפטו אדם על פי שאלותיו ולא על פי תשובותיו" – וולטייר

"אנו הופכים את עולמנו למשמעותי באמצעות האומץ שבשאלותינו והעומק שבתשובותינו" – קארל סייגן

"השאלה אינה מיהו זה שיאפשר לי; אלא מיהו זה שיעצור אותי" – איין ראנד

בעודי מגיע לגיל 35, כשאני חושב על חיי עד כה ועל העתיד לבוא, אני מבין עד כמה השאלות שאני שואל – מעצבות אותי ואת חיי. לכן, ממרומי גילי, אלו 35 השאלות בעלות ההשפעה הגדולה ביותר על חיי.

מודעות עצמית

"מהו הדבר שאתם מעמידים פנים שאינכם יודעים אותו?". זו הייתה אולי השאלה העוצמתית ביותר שנשאלתי אי פעם. כל האפשרויות נפתחות כשאנו מפסיקים להוליך את עצמנו שולל.

"למה שלא תלך ותעשה את הדברים שאתה יודע שעליך לעשות?". האתגר בחיים אינו למצוא מה לעשות. האתגר האמיתי הוא פשוט לעשות את הדברים שאנחנו יודעים שעלינו לבצע.

"מהם הערכים שלך, והאם אתה נאמן להם?". רשמו לפניכם את שלושת ההיבטים החשובים ביותר של כל אחד מהתחומים הבאים: משפחה, יחסים רומנטיים, חברים, עבודה, סקס ורוחניות. אלו הם הערכים שלכם. כשאנו לא פועלים בצורה שעולה בקנה אחד עם מה שאנחנו מעריכים, מופיעים תסמינים של אי נוחות.

"באילו דרכים שאינך מודע להן אתה נתפש בעיני אנשים?". תפישה היא מציאות. ודאו, לטוב ולרע, שאתם יודעים מה אנשים באמת חושבים עליכם. (טיפ: צפו ב"כיצד לשכנע אנשים").

"מה אינך יודע שאתה לא יודע?". המכשולים שאנחנו אפילו לא רואים הם תמיד האתגרים הגדולים ביותר של החיים. עשו לכם הרגל לשאול אנשים שכבר היו שם, ועשו זאת כדי לקבל הדרכה.

צילום: ingimages ASAP

אושר/שלוות נפש

"האם ה"צריך" שלכם עומד בדרכו של האושר שלכם?". התשוקות של האגו שלנו מצויות לעיתים קרובות בקונפליקט עם הרגשות שבלב. תמיד יהיה לכם מה שאתם רוצים, אם תרצו את מה שיש לכם.

"איך הייתם מרגישים אם הייתם משיגים את כל המטרות של חייכם? איך תוכלו להרגיש כך גם לאורך הדרך?". השיטה של דחיית סיפוק היא אחד מההרגלים החזקים ביותר של אנשים מצליחים. אולם רוב הצעדים שאנו נוקטים נועדים להפיק רגש בזמן הנוכחי. אנו מאושרים יותר בזמן החתירה ליעדינו אם אנחנו מאפשרים לעצמנו להרגיש את מה שאנו רוצים להרגיש כשהתוצאה מושגת.

"מה למדתי היום? את מי אהבתי? מה הצחיק אותי?". אני מנסה לשאול את עצמי את שלוש השאלות הללו בסופו של כל יום. לא חשוב מה עוד קרה, אם למדתם משהו חדש, אהבתם אדם טוב וזכיתם לצחוק מלוא פה, היה זה יום שמן הראוי לחוות ולזכור אותו.

פרספקטיבה

"מה הייתם עושים אם לא הייתם פוחדים?". השתמשו במבחן כיסא הנדנדה (בוא אתם מדמיינים את עצמכם בגיל 90, יושבים בכיסא מתנדנד). מה העצמי בן ה-90 שלכם, המביט לאחור על חייכם, היה מייעץ לכם לעשות כרגע?

"אם הייתם גוססים, האם הייתם מודאגים מאותו דבר?". אנו מאבדים בקלות רבה פרספקטיבה לגבי מה שמכלה את האנרגיה ותופס את המיקוד שלנו. כולנו גוססים. לפעמים אנחנו צריכים להזכיר לעצמנו את זה כדי ליהנות מהחיים. (טיפ: קראו את "ההרצאה האחרונה" ואת "ימי שלישי עם מורי").

"האם עליכם להיות ממוקדים בהיום או במחר?". התענגו על ההווה אבל אל תשכחו את עתידכם. החיים הם איזון בין לדעת מתי ליהנות מהרגע לעומת מתי לזרוע זרעים לקציר של מחר.

השפעה / הישג

"מדוע לא? מה יקרה אם…?". אל תקבלו את זה שהדברים הם בדיוק כפי שהם. שאלו שאלות לגבי הסיבה שבגללה לא ניתן לעשות משהו. וכשאתם נדרשים לשאלות הללו שוב ושוב, החליפו את התשובות השליליות באפשרויות. (טיפ: צפו ב-"Steve Job's Vision of the World").

"את מה/מי שיפרתם היום?". הדרך למדוד את ערככם עשויה להיות פשוט לתת יותר ממה שאתם לוקחים. לשאול את מה/מי שיפרתם בכל יום זה מבחן לקמוס פשוט שבאמצעותו כולנו יכולים למדוד את עצמנו.

"איך אתם רוצים שהחיים שלכם יראו בעוד חמש שנים?". אם אתם לא יודעים לאן אתם הולכים, לעולם לא תגיעו לשם – כתב לואיס קרול. רשמו לפניכם מטרות לעוד חמש שנים. הן מספיק קרובות כדי לאחוז בהן, אך מספיק רחוקות כדי להשיג כמעט כל דבר.

"מה אתם יכולים לעשות היום כדי להשתפר?". שיפור עקבי וגדל הוא הסוד להגעה להישגים הגדולים ביותר.

צילום: ingimages ASAP

עסקים / יזמות

"מהו ה'למה' שלכם?" אם יש לכם "למה" גדול דיו, תמיד תמצאו את ה"מה" ואת ה"איך". אם אין לכם "למה" גדול, תמיד תשתמשו ב"מה" וב"איך" כתירוץ לא לעשות את הדבר ההוא שאמרתם שאתם הולכים לעשות. (צפו ב-What's Your Why).

"מהו הדבר האחד החשוב ביותר לעשות היום/ השבוע/החודש?". רשמו זאת על פתקית נדבקת בתחילת כל יום/שבוע, וראו עצמכם מחויבים להשלים זאת – לפני כל יתר ה"דברים שצריך לעשות".

"לאילו שאלות עליכם להתייחס לפני שתקימו עסק?". צפו ב"10 השאלות" כדי לראות את הרשימה שלי או קראו את המסמך.

"מהו הרווח הפוטנציאלי? מהו המאמץ הכרוך בכך? מהי ההיתכנות להצלחה? מהו הערך האסטרטגי?". זוהי המסגרת שפרסמתי לפני שלוש שנים ב"כיצד לקבל את ההחלטות העסקיות הנכונות". בכל פעם שיש עלות אלטרנטיבית, אני מביא את הצוות שלי לבצע את התרגול הזה.

"על מה אנחנו מדברים? אילו בעיות אנו פותרים?". אני מנסה לפתוח כל ישיבה עם הדברים האלה על הלוח. בפגישות קבוצתיות לעיתים קרובות מדי אנו מנהלים שיחות שונות לחלוטין. לפעמים כשקשה להיתקל בתשובות, עוזר מאוד לבדוק האם אנו פותרים את הבעיה הנכונה.

"האם אתה יכול לגמור את זה עכשיו?". אם משהו חשוב או דחוף ואתה יכול לגמור אותו עכשיו, עשה זאת. (טיפ: קראו את "Getting Things Done" מאת גורו הפרודוקטיביות דיוויד אלן).

"למה אתם זקוקים כדי לגרום לזה לקרות?". זוהי אחת השאלות שאני אוהב לשאול כמנהל. זה יוצר בעלות שמוודאת כי המטרות יושגו, וזה יוצר אחריות משותפת לספק את המשאבים הדרושים (זמן, כסף, כישרון וכו') להשגת המטרות הללו.

"אם נוכל לנופף בשרביט קסם ולעשות הכול ביחד, איך זה ייראה?". אני משתמש בשאלה הזו כל הזמן עם שותפים פוטנציאליים לעסקים. באמצעות הסרת האילוצים שכובלים אותנו, כפי שאנו תופסים אותם, והתמקדות בתוצאות ששני הצדדים שואפים אליהן, אנו מגלים לעיתים קרובות נתיבים חדשים של אפשרויות.

"כיצד המודלים לחיקוי שלכם פועלים ומתנהלים?". פעלו כאילו. כאילו יש לכם הניסיון, החוכמה והעוז שיש למודל החיקוי שלכם, ולעיתים קרובות תמצאו אפילו את המצב הסבוך ביותר כקל יותר לניווט.

"מתי נוכל להיפגש?". לעיתים קרובות אנו נמנעים מלעסוק בשאלה הזו בנוגע למישהו שיכול לפתוח לנו נתיבים בלתי מוגבלים של אפשרויות. ההיבט החשוב ביותר של עסקים הוא עדיין לעשות את זה תמיד באופן אישי. (טיפ: קראו את "Business Development Advice").

"האם תהיה המנטור שלי?". זוהי שאלה שאם היא נשאלת בכנות אף אחד כמעט לא יסרב לה. צרו קשר עם אדם במעמד ובענף שאתם מעריצים ושאלו אותו אם אתם יכולים להזמין אותם לקפה ולשמוע כיצד הם הגיעו למעמדם.

"מהם הדברים שאותם אדע לגביך רק אחרי שנעבוד יחד במשך שנה?". שאלת ריאיון זו מגיעה מוונדי לי, מנכ"לית גט סטיספקשן. זוהי אולי שאלת הריאיון הטובה ביותר ששמעתי מעודי. (צפו ב-"Fireside Chat with Wendy Lea", וקראו את הרשימה הקודמת שלי "8 שאלות ריאיון מדהימות").

"מה יגרום לך להיות מעוניין במוצר/שירות שלנו?". מכירה היא אמנות של שאילת שאלות טובות, הקשבה והתאמת הערכים שלכם לצורכיהם של אנשים. המכירות מתבצעות בקלות רבה אם האחרים מסבירים מה הם רוצים וצריכים ממכם. (צפו ב-"The 5 Step Sales Process").

ולתפוס את הכול

"מה עוד?". שאלה כל כך פשוטה אך רבת עוצמה עם כל כך הרבה יישומים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן