ארגונים בארה"ב מפעילים לחץ על פייסבוק: אסרו על סחר בכלי נשק באמצעות הרשת החברתית

החוק בארה"ב אשר מאפשר לכל אזרח החפץ בכך לרכוש אקדחים ורובים כבדים ולהסתובב עם כלי הנשק האלו באחזקתו בכל רגע נתון כבר עורר דיון ציבורי נרחב והדים רבים לאורך השנים האחרונות. מקרי טווח ורצח מזעזעים אשר מבצעים אזרחים "נורמטיביים" מציתים בכל פעם מחדש את הדיון בסוגיה – אך האם חשבתם פעם על הרשת החברתית הגדולה בעולם, פייסבוק, כאזור לסחר חופשי בכלי נשק?

מסתבר כי פייסבוק הפכה בשנים האחרונות לקרקע פורייה ונוחה במיוחד עבור סוחרי הנשק הפרטיים. משתמשים שונים אשר מעוניינים למכור את כלי הנשק ברשותם מעלים את הפרטים לפייסבוק, ומוכרים את הכלי לכל המרבה במחיר – לרוב, מבלי לבצע שום בדיקת רקע אודות האדם אשר רוכש אותו. בשנים האחרונות נפתחו בארה"ב גם מספר רב של קבוצות מיוחדות אשר מצהירות בגלוי כי מטרתן היא להציע עסקאות מכירה והחלפת כלי נשק שונים – והכל, כמובן, באופן חוקי למהדרין.

כל אחד יכול לקנות | צילום: shutterstock

כעת, שניים מהארגונים הגדולים והמובילים בארה"ב למניעת הפצה של כלי נשק פרטיים החליטו כי הגיע הזמן לטפל בבעיה המכונה "פייסבוק". אחד מהם, "אימהות דורשות פעולה כנגד האקדחים בארה"ב" החל להפעיל לחץ כבד כנגד הרשת החברתית, אשר כולל שיתוף פעולה עם סלבריטאים ופוליטיקאים, הפצת סרטון מיוחד והחתמה על עצומת ענק – בה דורשים אזרחים מודאגים ממארק צוקרברג לפעול למניעת סחר בכלי נשק באמצעות הרשת החברתית המצליחה.

לפני מספר שבועות פרסמה משטרת איווה כי הצליחה לעצור פושע מורשע, אשר ביקש להחליף רובה סער עבור אקדח כיס באחת הקבוצות היעודיות לכך ברשת החברתית. לרוע מזלו של הצעיר בן ה-21, האדם אשר הציע לו לקיים את עסקת החליפין היה סוכן משטרתי, והמשטרה עצרה את הצעיר.

מדובר בדוגמא אחת מני רבות. ברובם המוחלט של המקרים, המשטרה לא יכולה להתמודד עם מרחביה העצומים של הרשת החברתית ועם האנונימיות אשר היא מאפשרת לגולשים השונים. עסקאות מכירה והחלפה של כלי נשק מבוצעות בחסותה מדי יום, ובמספרים גדולים. גדולים מאוד.

על פי דוברת הארגון, פייסבוק "נותרה מאחור" בכל הנוגע למאבק בסחר בכלי נשק, שכן ענקיות אינטרנט אחרות דוגמת eBay או גוגל+ (הרשת החברתית מבית גוגל) כבר אסרו באופן גורף על סחר או הצעה להחלפת כלי נשק באמצעותן.

נציג רשמי של פייסבוק אישר לאחרונה כי החברה נמצאת במגעים עם נציגי הארגונים המתנגדים לסחר בנשק פרטי בארה"ב. הגורם הוסיף כי החברה "תמיד שמחה להיפגש ולשמוע קבוצות שונות אשר מעוניינות להעלות הצעות ולחדד נושאים מסוימים דוגמת פשעי שנאה אשר מבוצעים באמצעות הרשת, ייצוגי הנשים ועוד מגוון רחב של נושאים".

דורשים מפייסבוק "לשים סוף למופע האבסורד הזה". הסרט אשר הפיץ הארגון  | מתוך יוטיוב

בינתיים, הסרטון אשר הפיץ הארגון הולך ותופס תאוצה, כשלמעלה מ-55,000 חתימות כבר נאספו בדרישה "לשים סוף למופע האבסורדי הזה, אשר אינו מאפשר כל רגולציה או פיקוח בדבר האנשים אש סוחרים בכלי נשק במדינה". לא במקרה הסרטון מזכיר באופן ברור את סרטוני "סיכום השנה" אשר הפיצה פייסבוק עצמה, אשר הציגו לגולשים את "סיכום השנה" שלהם בתמונות אשר נלקחו מהפרופיל האישי שלהם.

אם יצליחו במאבק, יהיה זה שלב חשוב נוסף במלחמתם של הארגונים כנגד הפצת הנשק באופן חופשי בארה"ב. לאחרונה נדמה כי הארגונים החליטו לשנות את אופן פעילותם, והחלו להפעיל לחצים כנגד תאגידים מובילים בארה"ב, ולא על גורמי הממשל השונים. לפני מספר חודשים הפעילו בארגון לחצים כבדים על רשת בתי הקפה סטארבקס שתאסור הכנסת נשקים לסניפי הרשת – מהלך אשר הביא את מנכ"ל הרשת, המיליארדר הווארד שולץ לפנות במכתב פתוח ללקוחותיו ולבקש כי ישאירו את כלי הנשק בבתיהם בטרם הם מגיעים לאחד מסניפי בית הקפה הפופולרי. "אנחנו כבר לא מסתפקים בשיחות בקונגרס" מסבירה דוברת הארגון, "התאגידים הם היעד הבא שלנו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן