בהתאם לציפיות: בנק ישראל החליט להותיר את הריבית לחודש אפריל ללא שינוי

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל לא הפתיעה והחליטה להותיר את הריבית לחודש אפריל ללא שינוי, ברמה של 0.1%. ההחלטה התקבלה בהתאם לציפיות ועל פי המדיניות המוניטרית שנועדה להחזיר את האינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים שקבע הבנק (1%-3%). ההתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית הם רק חלק מהגורמים שמביאים להערכה כי מדיניות זו תיוותר על כנה למשך זמן רב.

לעלייה במחירי הדירות חלק בהחלטה להותיר את הריבית ללא שינוי, כאשר ב-12 החודשים האחרונים אלו עלו ב-7.8%. "היקף נטילת המשכנתאות ממשיך להיות גבוה, על אף עלייה שחלה בחודשים שחלה בריבית על המשכנתאות", אומרים בבנק ישראל. "רמה גבוהה של פעילות בענף הבניה צפויה להמשיך ולתרום להגדלת ההיצע".

גם לשווקי העולם יש השפעה על החלטת בנק ישראל, כאשר מגמת ההתמתנות בפעילות הכלכלית העולמית נמשכה גם החודש – במיוחד במדינות המתפתחות וביפן. כזכור, הבנק המרכזי האירופי, כמו גם בנקים מרכזיים נוספים, העמיקו החודש את ההרחבה המוניטרית. בנוסף, בארה"ב מיתנו את קצב העלאת הריבית הצפוי.


קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל | צילום: אריק סולטן

מאז הדיון המוניטרי בהתקיים בחודש פברואר, התחזק השקל מול הדולר ב-1.8% (במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי הוא התחזק ב-0.5%). "ב-12 החודשים האחרונים נרשם ייסוף של 6% בשער החליפין הנומינלי האפקטיבי", מוסרים בבנק ישראל. "רמתו ממשיכה להקשות על צמיחת היצוא והמגזר הסחיר".

ינסו ללמוד מהי הסבירות להורדת הריבית לרמה שלילית

בוועדה המוניטרית סוברים שלמרות הסימנים לעלייה בסביבת האינפלציה, הסיכונים להשגת יעד האינפלציה ולצמיחה נותרו גבוהים. בבנק ישראל ממשיכים לעקוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בישראל ובעולם, כמו גם בשווקים הפיננסים ובוחנים את הצורך בשימוש בכלים שונים על מנת להשיג את מטרותיו כמו יציבות מחירים, עידוד התעסוקה והצמיחה ותמיכה ביציבות המערכת הפיננסית.

כאמור, הותרת הריבית על כנה מגיעה בהתאם להערכות. "אף כי הצפי לתגמולים ממתווה הגז הינו מרכיב המדיניות רכישת הדולרים של בנק ישראל, ההחלטה של בג"צ לא צפויה להשפיע על החלטת בנק ישראל", אמרו הבוקר ב-FXCM ישראל. "עם זאת, התייחסות של הנגידה במסיבת העיתונאים להתפתחות עשויה להשפיע על התנודות בשוק ובשוק ינסו גם ללמוד מהי הסבירות ובאילו תנאים בנק ישראל עשוי להוריד את הריבית לרמה שלילית או לנקוט בצעדים מרחיבים כמותיים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן