בוועדת הפנים מעריכים: הארכת שעון הקיץ תאושר תוך שבועיים

ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת אישרה הבוקר את הצעת החוק הממשלתית שהוגשה בידי שר הפנים אלי ישי, המתייחסת להארכת משך שעון הקיץ בישראל. ישי הציע להאריך את שעון הקיץ עד יום ראשון הראשון שלאחר 1 באוקטובר, כפרשה להצעתו של ח"כ ניצן הורוביץ, אשר ביקש להאריכו עד תחילת נובמבר. שעון הקיץ יתארך כעת מ-182 ימים ל-193 ימים.

הצעתו של ישי עברה כבר בקריאה ראשונה בכנסת ותעלה כעת לקריאה שניה ושלישית, אולי אפילו במושב הנוכחי. "נבקש ממזכירות הכנסת כי ההצעה תעלה להצבעה בפעם הבאה שהכנסת תתכנס", אמר היום לפורבס דובר ועדת הפנים, שמואל חן. "אין כרגע מועד מדויק אולם סביר שתוך שבועיים הכנסת תתכנס כדי 'לנקות את השולחן' ובהזדמנות זו החוק יכנס לספר החוקים".    

בפתיחת הישיבה הבוקר אמר יו"ר הוועדה לבחינת חוק קביעת הזמן, דב קהת, כי לא עולות מסקנות חד משמעיות ממחקרים מרחבי העולם . "נסעתי למועצות אירופה וקראתי גם מחקרים ממונטנה ומניו זילנד", אמר קהת, "וראיתי שישנן דווקא עלויות גבוהות יותר לשעון קיץ, בעיקר בגלל המזגנים".

כשדיבר קהת על החוק הקיים, התפרץ ח"כ הורוביץ לדיון, והבהיר כי מר"צ לא הייתה שותפה לקביעתו. "פנינו גם לציבור הרחב" המשיך קהת. "המטרה שלנו הייתה בין היתר לנתק בין יום כיפור לבין החוק. מצאתי שני מחקרים שמראים חד משמעית שבקיץ מבזבזים הרבה יותר אנרגיה. בסקר שערכנו עם מינה צמח מצאנו שרק 50% מהציבור רוצים לשנות את המצב הקיים".

חבר הכנסת ניצן הורוביץ. "זה נושא שמרגיז את הציבור" (יח"צ)

הורוביץ הודה לוועדה על הכינוס למרות פגרת הבחירות: "אני במאבק הזה כבר 3 שנים, זה נושא שמרגיז את הציבור. בצפון אמריקה נהוג שעון קיץ בין 14 במרץ ל-7 בנובמבר. ישראל נמצאת מהבחינה הזו בתחתית הרשימה העולמית. יש כאן אלמנטים של חיסכון באנרגיה, בריאות ואיכות חיים. ביקשתי מיו"ר הוועדה את המחקר אבל הדו"ח אינו מכיל את הנתונים שהבאנו בפניהם".

"במשרד האנרגיה הישראלי נעשה כבר מחקר שהראה ששעון הקיץ הביא לחיסכון קבוע בחשמל למשק", הוסיף הורוביץ. "שעון קיץ שיימשך עד סוף אוקטובר יחסוך מיליוני שקלים. גם הרשות לבטיחות בדרכים תומכת בהארכה. ועדת קהת אפילו לא פנתה לרשות כדי לקבל את עמדתה בנושא".

"מבדיקה עם משרדי האנרגיה, הבריאות והתחבורה התברר שלא נעשתה התייעצות איתם", סיכם הורוביץ. "יש קשר הדוק בין נהיגה בחשיכה לבין סיכון לגבי תאונות דרכים. לא הובאה חוות הדעת של אנשי מקצוע רלוונטיים. לא ברור לי למה האיזון המוצע ע"י ישי הוא 1 באוקטובר ולא מאוחר יותר. יש לנו כאן הזדמנות לקבוע הארכה משמעותית של שעון הקיץ".

ח"כ דב חנין הסכים עם הורוביץ: "אני מצטער שלא עשינו את הישיבה הזו לפני חצי שנה. יש בשעון הקיץ הרבה מאוד תועלות, וחבל שוועדת קהת לא בדקה את הדברים עם המשרדים. יש כאן סוגיה חברתית מדרגה ראשונה והיא ניהול הפנאי: חבל שלא תהיה לנו את היכולת ליהנות מעוד שעה של פנאי עם אור. לא במקרה הנושא זוכה לתמיכה ציבורית רחבה, אנשים מרגישים שלוקחים להם שעה מהיום". 

בסיום הדיון הצביעו כאמור חברי הוועדה כשרק הורוביץ מתנגד, והצעתו של ישי אושרה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן