בחירות 2013: המדריך השלם לעבודה ביום השבתון

הקלפי – ואז הקניון: מזג האוויר הנאה שצפוי מחר, יום השבתון לרגל הבחירות לכנסת ה-19, צפוי להוציא מיליוני ישראלים לקלפיות, ולאחר מכן צפויים הקניונים והפארקים ליהנות מן המבקרים. אולם לא כולם יוכלו לנצל את יום השבתון לבילויים.

לפי חוק יסוד הכנסת, המשק צפוי להיות ביום שבתון, למעט שירותים ציבוריים שיפעלו כסדרם. במסגרת שירותים אלה נכללים בין היתר שירותי תחבורה, חניונים ותחנות דלק, כוחות הביטחון ושירותי הצלה, אפיית לחם והובלתו ויצור מוצרי חלב, שירותי תקשורת, מפעלי מים וחשמל, אספקת דלק והעברתו, עיתונות, רדיו וטלוויזיה. היום לא יתקיים מסחר בבורסה בתל אביב.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

כמו כן נכללים במסגרת שירותים אלה גם בתי אוכל ומסעדות, בתי קפה וקיוסקים, בתי מלון ופנסיונים, תיאטראות, בתי קולנוע ובתי שעשועים אחרים, מפעלי חרושת וחקלאות שתהליכי היצור בהם מתנהלים ברציפות, הובלת פירות, ירקות ותוצרת חלב (עד השעה 11:00), חנויות לממכר מזון (עד שעה 12:00), וכן, עובדי ועדת הבחירות המרכזית, עובדי המפלגות וכו'.

שירותים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת, יפעלו באותה מתכונת ביום הבחירות. בכל השירותים לעיל צריכה להינתן לעובדים האפשרות להצביע.

בחנויות, בקניונים ובבתי האוכל מצפים לעלייה משמעותית במכירות, כפי שקרה גם בבחירות הקודמות. כך, למשל, בבחירות 2009 על פי הערכות עלה פדיון הרשתות ב-7% ביום הבחירות (אשר היה גשום למדי), ובבחירות 2006 העלייה הייתה חדה יותר, כאשר היקף הקניות של הישראלים צומח בהתאם. כדי למשוך את הציבור, מציעים בתי עסק רבים מבצעים מיוחדים ליום הבחירות בלבד.

צילום: רויטרס

יום חופשה – או שכר של 200%

בהתאם לחוק הבחירות, עובד שעבד אצל מעביד לפחות 14 יום ברציפות (ובכללם ימי מנוחה שבועיים), זכאי לשכר הרגיל שהיה משתכר אצלו כאילו עבד ביום הבחירות, על פי עו"ד שלמה יצחקי, הממונה הראשי על יחסי העבודה במשרד התמ"ת.

עם זאת, החוק אינו מתייחס במפורש לסוגיית תשלום שכר לעובדים שעובדים ביום הבחירות לכנסת. עובדים אלה נחלקים ל-2 קבוצות: עובדים בסוגי שירותים ציבוריים, אשר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת קבעה כי יפעלו כסדרם ביום הבחירות; ועובדים, שנתבקשו על ידי מעבידיהם לעבוד ביום הבחירות לכנסת והסכימו, למרות שאינם משתייכים לסוגי השירותים הציבוריים שקבעה ועדת הבחירות.

עו"ד יצחקי מוסיף כי בעקבות נוהג שהשתרש בין הארגונים (הסתדרות ומעסיקים) וכן ההוראות לעניין זה הקבועות בתקשי"ר לגבי עובדי המדינה, המעבידים משלמים שכר בשיעור 200% או לחילופין שכר רגיל ובנוסף שעות חופשה עבור שעות העבודה בפועל ביום הבחירות.

נוהג זה חל גם לגבי הקבוצה השניה, אם כי במקרה זה אפשר להגיע להסכם בין העובד והמעביד על שכר גבוה יותר. עוד הוסיף עו"ד יצחקי כי אין הגדרה לגבי מועד השבתון, אולם בחוק הבחירות נקבעו שעות ההצבעה ולכן ניתן לומר כי זמן השבתון הוא זמן ההצבעה (מ- 07:00 עד 22:00).

התאחדות התעשיינים: עלות השבתון – 1.7 מיליארד שקל

השבתון נחשב ליום כיף לישראלים רבים, אך על פי התאחדות התעשיינים, העליות שלו למשק גדולות למדי. בהתאחדות מעריכים כי עלות השבתון למשק הישראלי נאמדת ב-1.7 מיליארד שקל. תחשיב ההתאחדות מגלם את עלות השכר שישולם לעובדים ביום השבתון ומבוסס על ההנחה כי כל השכירים במשק זכאים ליום חופש בתשלום מלא, כך שגם שכיר שיעבוד ביום השבתון יקבל בנוסף לשכר היומי הרגיל תמורה עבור יום עבודה נוסף.

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן: "עלות יום שבתון לכלל המשק היא גבוהה מדי. על אף החשיבות שהמגזר העסקי מייחס להליך הדמוקרטי, יש לבדוק האם המטרה של הגדלת שיעור ההצבעה מצדיקה את העלות הכבדה. יש לפעול למציאת מנגנון בו לא פוגעים בתוצר ובכל זאת מעודדים הצבעה, כמו הצבת קלפיות באזורי תעסוקה מרכזיים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן