בטיסטה, תתעודד: המיליארדרים שאיבדו את הונם – וחזרו לצמרת

בשנת 2012 היה אייק באטיסטה האדם השביעי בעושרו בעולם, והונו הוערך ב-30 מיליארד דולר. האמביציה שלו הרקיעה שחקים – והוא נשבע שיום אחד יהיה האדם העשיר בעולם. כמה הוא טעה.

היום באטיסטה קרוב באופן מסוכן לאבד את המעמד שלו כמיליארדר. ההפסדים שלו התנפחו כשמניית חברת קידוחי הגז והנפט OGX פטרוליו צללה ב-88% בשנה שעברה. במהלך הנסיקה שלו ב-2012, אחזקתו של באטיסטה בחברה (61%) היתה שווה לבדה 20 מיליארד דולר – כעת החברה כולה שווה פחות מעשירית מהסכום הזה.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

התרסקות החברות שבבעלותו גרמה לבאטיסטה להיכנס לחובות של מיליארדים. השקעה של 2 מיליארד דולר שביצעה קרן מובדלה מאבו דאבי הומרה על פי דיווחים שונים לחוב. באטיסטה שילם חלק מהסכום וחובו נותר על 1.6 מיליארד דולר. במקביל, הוא חייב מיליארד דולר גם לבנק BNDES הברזילאי. בשוק מעריכים שבאטיסטה כבר הודח מדירוג המיליארדרים, אך פורבס מעריך את הונו בקצת יותר ממיליארד דולר, גם אם מחשיבים את החובות. הדוברים של באטיסטה ומובדלה סירבו להגיב.


בטיסטה יחד עם נשיאת ברזיל דילמה רוסף בימים הטובים של הטייקון | צילום: רויטרס

לא מעט מיליארדרים מאבדים חלק מהונם ונופלים מחוץ לדירוג פורבס. שמות מוכרים שיצאו באחרונה מהדירוג הם מנכ"ל זינגה מארק פינקוס (ששוויו הוערך בעבר ב-2 מיליארד דולר), ואוברי מקלנדון מחברת צ'סאפיק (הוערך ב-3 מיליארד דולר). עם זאת, אף אחד מן השמות הללו לא חווה נפילה גדולה כל כך כמו זו של באטיסטה.

קריסה של 30 מיליארד דולר לא מתרחשת כל יום, אך באטיסטה נמצא בחברה טובה. לאורך שנות דירוג המיליארדרים של פורבס היו לא מעט אנשים שאיבדו את כספם באופן דומה לזה של באטיסטה – אך רבים מהם גם התאוששו מן המכה וטיפסו בחזרה במעלה הדירוג. אחרי הכל, המיומנות והמשאבים שאפשרו להם לצבור את הונם מלכתחילה עדיין עומדים לרשותם.


צילום: רויטרס

מסאיושי סון, לדוגמא, כמעט היה האדם העשיר בעולם. מייסד סופטבנק, חברת הטלקום והאינטרנט הגדולה ביותר ביפן, היה שווה פעם 76 מיליארד דולר, בשיא בועת הדוט.קום. אך עם התפוצצותה, השווי שלו צנח ב-98%, והוא ביצע השקעה שנויה במחלוקת בבנק ניפון פושט הרגל. 

סון בקושי נותר בדירוג המיליארדרים של פורבס, אך לאט לאט הוא בנה מחדש את הונו. כיום הוא שוב האדם השני בעושרו ביפן, עם שווי מוערך של 14 מיליארד דולר. בשנה שעברה לבדה זינקו מניות סופטבנק ב-120%, וסון קנה אחוזה בשווי 117 מיליון דולר בקליפורניה – הבית היקר ביותר שנרכש אי פעם בארה"ב. סון עדיין מבצע עסקאות גדולות. לאחרונה קיבלה סופטבנק אישור רגולטורי לקנות את מפעילת הסלולר ספרינט-נקסטל תמורת 21.6 מיליארד דולר.

האדם ה-16 בעושרו ביפן חווה סיפור דומה. יאסומיצו שיגטה, מייסדה של חברת הטלפונים הסלולריים היקארי צושי, היה שווה 42 מיליארד דולר במהלך ימי הבועה, ואיבד כמעט הכל. השנה הוא חזר למעמד של מיליארדר, ושוויו כעת מוערך ב-2 מיליארד דולר.


לא תמיד זה נגמר בהתאוששות. הלווית מרקל | צילום: רויטרס

אניל אמבני ההודי היה המרוויח הגדול של 2008, ושוויו הגיע בשיאו ל-42 מיליארד דולר. אך הטייקון הפסיד 32 מיליארד דולר באותה שנה, כשמניות חברת התקשורת ריליינס שבבעלותו התפוררו. אמבני לא חזר לרמות השווי הקודמות שלו, אך הוא עדיין שווה 6 מיליארד דולר, מספיק כדי להפוך אותו לאדם ה-11 בעושרו בהודו (אחיו מוקש הוא העשיר ביותר).

סיפור עצוב יותר הוא זה של אדולף מרקל. בשנת 2008 הוערך שוויו ב-9.2 מיליארד דולר, אך הוא ביצע מספר הימורים מסוכנים וצבר חוב גדול. האדם החמישי בעושרו בגרמניה התאבד בינואר 2009 בגיל 74, אחרי שבית המשפט מינה נאמן לעסק שמשפחתו בנתה במשך 100 שנים. עם זאת, בנו של אדולף, לודוויג, ירש את העסק ובנה מחדש את הונו של אביו. היום, הבן שב לרשימה, כשהונו מוערך ב-7.4 מיליארד דולר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן