בית המשפט ל"בנק החיים": חשפו את מצבן של מנות הדם הטבורי

בית המשפט המחוזי בתל אביב חייב את ביוקורד, המפעילה את "בנק החיים", לחשוף את מצבן של מנות הדם הטבורי המופקדות ואת דרך הטיפול בהן, וזאת לאחר שמנות הדם הועברו לאחסון במחסן בראשון לציון.

"הצדדים (החברה וההורים) ישתפו פעולה וימלאו בקפדנות אחר הוראות הגורמים המקצועיים במשרד הבריאות, לרבות מתן מידע בכל הנוגע למצב המעודכן של מנות הדם הטבורי המופקדות, ודרך הטיפול המתבצעת במטרה לאפשר את השגת מטרות ההפקדה של מנות הדם הטבורי הנדונות", כתב בפסק דינו השופט גדעון גילת. כמו כן פסק גילת כי על החברה למסור פירוט של שמות הלקוחות ודרכי ההתקשרות עם כל אחד מהם.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"בהתחשב במגבלות המשפטיות זה המקסימום שבית המשפט יכל לפסוק", אומר אוהד אלוני, מראש פורום ההורים. "ככל שמיקי שחם ינהג באופן נורמטיבי לצורך קיום משא ומתן ולמציאת פתרון עם משרד הבריאות קבוצת ההורים ניתן יהיה להגיע לפתרון. לאור התנהלותו בעבר קיימים ספקות טבעיים אך חובת ההוכחה עוברת אליו".

לעצור את פעילות החברה

לפני כעשרה ימים הורה משרד הבריאות לביוקורד להפסיק לאלתר איסוף מנות חדשות של דם טבורי, וכן להודיע ללקוחות שנרשמו לשירות, אך טרם ילדו כי לא יוכלו לספק להם את השירות עליו הסכימו. משרד הבריאות דרש מבעלי החברה מיקי שחם להגיש לידו את רשימת הלקוחות המלאה ולמעשה עצר כל פעילות חדשה של החברה וביקש רק המשך טיפול בלקוחות הקיימים.

לאור הפרסומים השונים שדיווחו על סכסוכים וחוב כספי של ביוקרד, הפסיקה חברת מדיקל סנטר את ההתקשורת עם החברה ואת שירותי האחסון שהעניקה לה ומנות הדם עברו יחד עם המקררים למחסן בראשון לציון.

צילום: רויטרס

דם טבורי הוא דם המופק מחבל הטבור של היילוד ומן השליה. דם זה מהווה מקור לתאי גזע, אשר יכולים לשמש לטיפול במגוון מחלות שטופלו בעבר בתאי גזע ממח עצם. בישראל פועלים מספר בנקי דם טבוריים פרטיים השומרים דם זה הנאסף במהלך הלידה עבור היילוד ומשפחתו תמורת תשלום. בנוסף פועלים בנקי דם טבורי השומרים מנות שנתרמו לטובת כלל הציבור לשימוש כתחליף להשתלת מח עצם לחולים שלא נמצא להם תורם מתאים. בחודש נובמבר האחרון נכנסו לתוקף תקנות בנושא רישוי בנקי דם טבוריים (הן לפרטיים והן לציבוריים), ולקראת כניסת התקנות לתוקף החל משרד הבריאות לערוך ביקורות .

המצב בישראל עד נומבר האחרון היה כי מאחר שמדובר בבנק דם פרטי הוא איננו בפיקוח של משרד הבריאות, אך בנומבר משנכנסו התקנות החדשות ולאחר בדיקה מקיפה של משרד הבריאות נמצא כי ביוקורד אינה עומדת בדרישות ואין ברשותה מנהל רפואי מתאים.
כמו כן, טען המשרד, כי לא נמצאו "ראיות ליציבות כלכלית מספקת של ביוקורד או בעלי המניות בה, למסוגלות הבטחת אורך הזמן הנדרש למלא התחייבות כלפי הלקוחות, לשמירת מנות הדם הטבורי לטווח ארוך".

לאור כך הוציא משרד הבריאות את הוראתו כלפי שחם וביוקורד, אך האחרון לא התרגש ושיגר כלפי לקוחותיו מכתבים עם הצעה לצאת ל"דרך חדשה" ולבנות ביחד חברה חדשה שתוגדר כעסק חברתי. שחם אף שיגר מכתבים ללקוחות כי אם לא ישלמו לו באופן בהול סכום של 1,000 שקל עבור השתתפותם בפרויקט החברתי – המנות יושמדו. שחם כתב בפנייתו ללקוחות כי, הוראת משרד הבריאות שניתנה לו להעביר בתוך 30 יום את מנות הדם שלהם לבנק אחר אינה ריאלית והוא אינה מתכוון לעמוד בה.

"המטרה שלנו היא קודם כל להוציא את מנות הדם מידי מיקי שחם", אומרת בשיחה לפורבס שרון גלילי, אחת מראשי פורום ההורים המונה כ-500 משפחות וקם במטרה להחזיר את מנות הדם עליהם שילמו לידיים בטוחות. "אנחנו לא יודעים שום דבר על המנות, לא אם הם קיימות, לא אם הם אוחסנו כראוי ועדיין טובות, אנחנו פשוט לא יודעים כלום".

את תגובת ביוקורד לא ניתן היה להשיג עד למועד הפרסום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן