“בית המשפט פספס הזדמנות היסטורית לשלוח מסר לטייקונים שהתרגלו לחגוג על כספי הציבור”

"בית המשפט פספס הזדמנות היסטורית לשלוח מסר לטייקונים שהתרגלו לחגוג על כספי הציבור ולהפסיד אותם מבלי לשלם שום מחיר אישי", כך אמרה הבוקר ח"כ זהבה גלאון (מרצ) לאחר הכרעת בית המשפט בנושא אי.די.בי. "בעל שליטה שלא מחזיר את חובותיו צריך להעביר את השליטה לנושים"

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע הבוקר כי השליטה באי.די.בי, לפחות בחודשיים הקרובים, נותרת בידיו של נוחי דנקנר. השופט איתן אורנשטיין העניק לאי.די.בי פתוח, החברה הבת של אי.די.בי אחזקות, ארכה של חודשיים למימוש אחזקותיה בכלל ביטוח. המועד האחרון למהלך הוא ה-22 באוגוסט.

"יש לאפשר לחברה להתנהל ללא חרב על צווארה", אמר אורנשטיין. עם זאת, בית המשפט דחה את בקשתה של אי.די.בי לסלק את התביעה, וציין כי "נקודת האיזון תלויה בעיקר ביכולת של אי.די.בי פתוח לממש את נכסיה. אם לא כן היא לא תוכל לפרוע את התחייבותה כבר בשנה הקרובה".


דנקנר גביראלי וגבאי בבית המשפט 

"התקופה שהשופט נתן למכירת כלל ביטוח היא קצרה ומאתגרת. נעשה את המירב בכדי להוציא את זה לפועל", אמר בעל השליטה הנוכחי באי.די.בי, נוחי דנקנר לאחר שהשופט הקריא את הכרעתו.

גלאון, שהעבירה ביולי האחרון הצעת חוק שיזמה שזכתה לכינוי "חוק התספורות" המשיכה ואמרה כי "במציאות כלכלית תקינה, בעל שליטה שלא מצליח להחזיר את חובותיו מעביר את החברה לנושים. בשוק ההון הישראלי זה לא קורה, והטייקונים הגדולים שנכשלו והסתפרו, ממשיכים לקבל אשראי בלי סוף מהבנקים ומהציבור, להחזיק בחברות ולקבור אותן עמוק עוד יותר. חבל שבית המשפט נמנע מלקבל את ההחלטה ההיסטורית שהייתה שמה סוף להתנהלות המזיקה והמסוכנת הזאת".

בתוך כך גם התנועה לאיכות השלטון התייחסה להכרעה הבוקר בבית המשפט וקישרה אותו לדיונים שעורכת בתקופה האחרונה ועדת הכספים לגבי חוק הריכוזיות וההפרדה בין נכסים ריאליים לנכסים פיננסיים המוחזקים על ידי אותו בעל שליטה. "היום ראינו כי התיזה שבעל השליטה עומד מאחורי חברת הביטוח קרסה", אומרים בתנועה ולמעשה עונים לטענות המתנגדים להפרדה מוחלטת בין הנכסים משום שצריך בעל שליטה עם כיסים עמוקים בחברות המנהלות כסף. "חברת הביטוח היא שעומדת מאחורי בעל השליטה".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון אמר היום בעקבות החלטת בית המשפט בעניין אי.די.בי פיתוח כי "סוגיית כושר הפירעון (הסולבנטיות) של אי.די.בי פיתוח שהתנהלה בשבועות האחרונים סביב שאלת השווי הנכסי שלה, קיבלה תפנית מתבקשת בימים האחרונים והיא מתמקדת בסוגיית התזרים העתידי של אי.די.בי פיתוח המיועד להחזר חובות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן