בלבן של העין: בגוגל עובדים על עדשה חכמה שתחליף את הטבעית?

לגוגל יש נטייה לפתח טכנולוגיות מרחיקות לכת שלא מגיעות בסופו של דבר אל השוק. האחרונה שבהן היא שיטה להשתלת התקן לתוך עינו של אדם, בעיקר כאמצעי לתיקון ראייה קלוקלת, אשר אושרה על ידי רשם הפטנטים האמריקאי לפני מספר ימים. לפי התיאור שנמסר בבקשה לפטנט שהגישה גוגל בתאריך 28 באפריל, 2016, המכשיר מושתל באמצעות נוזל מיוחד שמתקרש ומצמיד את ההתקן לקרום השקוף שמקיף את עדשת העין. הזרקת התמיסה הזו תתרחש "לאחר הסרת העדשה הטבעית מקופסית העין", מציינת בקשת רישום הפטנט.

תרשים פעולת העדשה החדשה בעין המשתמש, מתוך הצעת הפטנט | צילום: The united states patent and trademark office

ההתקן המתוכנן שיוזרק לתוך העין יכיל מספר רכיבים זעירים: רכיב זיכרון, חיישנים, משדר רדיו, סוללה ועדשה אלקטרונית. המכשיר יקבל את האנרגיה שלו באופן אלחוטי באמצעות "אנטנה לקצירת אנרגיה", לשון ההצעה. כלומר – גזירה של אנרגיה ממקורות חיצוניים כמו אנרגיה סולארית, אנרגיה תרמית או אנרגיה קינטית, המרתה ואחסונה לצורך שימוש ההתקן. כמו כן, בתיאור הפטנט מוזכר גם מעיין התקן חיצוני שיתקשר עם המחשב שעל גבי העדשה. השניים יתקשרו באמצעות רדיו, והמכשיר המתממשק יכיל את המעבדים הנחוצים לשם ביצוע החישובים הדרושים.

לפי הפטנט שהוגש, העדשה האלקטרונית תסייע בתהליך מיקוד האור אל רשתית העין.

זו אינה הפעם הראשונה בה גוגל עובדת על טכנולוגיה שנוכל לנעוץ ישירות לתוך גלגל העין שלנו. כבר בתחילת 2014 החלו החברה מדברים על "עדשות המגע של גוגל" שימדדו את רמות הגלוקוז בדמעות של המשתמש ובכך יסייעו לחולי סכרת. עדשות המגע למדידת רמות גלוקוז הן כעת חלק מ-Verily, החטיבה המתמקדת במדעי החיים תחת הארגון החדש מבית היוצר של גוגל – Alphabet. יש להניח שמחלקה זו היא גם מי שמפתחת את העדשה המתוחכמת החדשה. אנדרו ג'ייסון קונרד רשום כממציא הפטנט והוא העומד בראש Verily. שמו גם נקשר בפרויקט עדשות המגע הקודם של גוגל.

העדשה שפיתחו ב-Verily למדידת רמות הגלוקוז בקרב חולי סכרת | צילום: אתר החברה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן