בסלון של צוקרברג עם ג'וני ווקר וחטיפים: כך נרקמה עסקת ווטסאפ-פייסבוק

כותרת הודעת המייל שקיבל יאן קום, מנכ"ל ווטסאפ באביב 2012 לא הייתה שונה בדבר משאר ההודעות שהגיעו לתיבת המייל שלו משורה של משקיעים שניסו להשיג חתיכה מהחברה המצליחה שהקים, אך כאשר קום פתח את ההודעה הוא ראה שם מוכר ומפתיע ברובריקת השולח – מארק צוקרברג. מנכ"ל פייסבוק סיפר כי הוא משתמש בווטסאפ והיה שמח לפגוש את קום לארוחת ערב.

קום המופתע השתהה לזמן מה ולבסוף השיב כי הוא נוסע בקרוב. צוקרברג הציע שיפגשו עוד לפני הנסיעה וקום המבולבל שלח מיד את ההודעה לשותפו בריאן אקטון ולמשקיע היחיד בווטסאפ, ג'ים גואטס עם הכותרת "מתעקש!". אקטון הפציר בקום להיענות בחיוב וכך הוא מצא עצמו חודש וחצי מאוחר יותר סועד ארוחת צהריים עם מארק צוקרברג במאפיית Esther's German שנבחרה בשל החצר האחורית והדיסקרטית שלה. במהלך הארוחה הביע צוקרברג את הערכתו למה שבנה קום ורמז על שאיפתו למזג בין החברות שלהם. כך החלו שנתיים של החיזור הרווחי ביותר בעולם הטכנולוגיה – הערכה שהפכה לחברות, שהתגלגלה לחתימה של הרגע האחרון על מסמך שהעביר הון חסר תקדים אל קום.

מאז פגישתם הראשונה החלו קום וצוקרברג להיפגש מידי חודש לארוחת ערב, אך צוקרברג לא היה המחזר היחיד. ביוני 2013 נפגשו קום ואקטון עם סאנדר פיקאי מגוגל ששכנע אותם לפגוש את לארי פייג' בפגישה שנקבעה ליום שלישי, ה-11 בפברואר 2014.

ביום שישי האחרון שלפני הפגישה פגש אחד מעובדי ווטספאפ את מנהל הפיתוח של פייסבוק, אמין זופונאון וסיפר לו על הפגישה עם פייג' שעומדת להתקיים בשבוע הבא. זופונאון, הבין שהזמן דוחק, והחל להאיץ עוד באותו היום את הצעת הקנייה של פייסבוק, שגם כך כבר הייתה בתהליכי כתיבה. בשני בלילה, נפגשו קום וצוקרברג והאחרון סוף סוף הניח את הקלפים על השולחן – הוא הציע לקום עסקה בה ווטסאפ תישאר עצמאית וקום יהפוך לדירקטור בפייסבוק. "זו הייתה שותפות בה אעזור לו לקבל החלטות בנוגע לפייסבוק", משחזר קום. "השילוב של כל מה שדנו עליו, הוא זה שהפך את ההצעה למעניינת מבחינתנו".


קום. נפגש עם צוקרברג על בסיס קבוע | צילום: רויטרס

למחרת, נסעו קום ואקטון למשרדי גוגל ונפגשו עם פייג' באחד מחדרי הישיבות המפוארים של החברה. הם דנו במשך כשעה על עולם המובייל ועל המטרות של ווטסאפ. "זו הייתה שיחה נעימה, פייג' הוא בחור חכם", מספר קום אך אומר שלא התרשם שגוגל הייתה מעוניינת ברכישת ווטסאפ.

גם אם גוגל חשבה על רכישה, זה כנראה היה מאוחר מידי, מכיוון שהעסקה עם פייסבוק כבר החלה להתגלגל וקום ואקטון כבר החלו לחשוב על התמורה אותה ידרשו. מקור אחד מספר כי מה שעניין אותם יותר מהכסף הייתה עצמאות החברה, אך לפי מקורות אחרים הם העריכו את החברה שלהם ביותר מ-20 מיליארד דולר. כך או כך, ביום חמישי בשעה 19:00 הגיעו קום ואקטון לביתו של צוקרברג. "יום אחד אני רוצה שתהיו יותר גדולים מפייסבוק במספר המשתמשים" , אמר להם המארח. הוא גם אמר להם בדיוק את מה שרצו לשמוע – שהוא רוצה שהם ימשיכו לעשות את מה שהם עושים כעת, רק עם העוצמה והגב המשפטיים, הכלכליים והטכנולוגיים של פייסבוק. ב-21:00 אקטון פרש וקום וצוקרברג נשארו ל"משחק הורדות הידיים": צוקרברג הציע סכום סביב ה-15 מיליארד דולר וקום דרש משהו קרוב יותר ל-20 מיליארד. צוקרברג ביקש לחשוב על זה.

ביום שישי אחר הצהריים נסע קום לפגוש את "דייט הוולנטיין" שלו, הלו הוא שוב צוקרברג. שם, בסלון של מייסד פייסבוק סגרו את הפרטים האחרונים של העסקה לאחר שהמספר 19 מיליארד הוצע. קום התקשר לאקטון, סיפר לו על העסקה ושאל האם הוא רוצה ללכת על זה. "אני אוהב את מארק" ענה אקטון. "אנחנו יכולים לעבוד ביחד. בו נחתום על העסקה הזו".


צוקרברג. חיזור של שנתיים שהסתיים בהעברת 19 מיליארד דולר לחבר קום | צילום: רויטרס

קום סגר את הטלפון ומסר לצוקרברג את התשובה החיובי. השניים לחצו ידיים, התחבקו וצוקרברג הוציא בקבוק של ג'וני ווקר כחול. כשעה לאחר מכן חזר קום לביתו והלך לישון. בשבוע שלאחר מכן, נכנסו ערכי הדין לפעולה על מנת לנסח את ההסכם וביום רביעי חתמו עליו הצדדים בכניסה לבית התמחוי אליו נהג קום להגיע כנער.

כשחזר למשרד, שלח קום הודעה בווטסאפ לקבוצת כל העובדים וביקש מהם להתכנס בחדר הישיבות, שם הודיעו קום ואקטון לעובדים ההמומים על העסקה. בשעה 14:30 נפתחה הדלת ואל החדר נכנס מארק צוקרברג שערך הכרות עם עובדיו החדשים.

עכשיו נשאר לצוקרברג וקום לברר כיצד להפוך את ווטסאפ לחברה השווה את 19 מיליארד הדולר שפייסבוק הסכימה לשלם עבורה, והאם מעבר לחברות הנפלאה שנרקמה, הצליחו השניים גם להגיע לעסקה משתלמת עבור החברות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן