בצוק העיתים: האם ווינדוז באמת תוכל להציל את נוקיה?

החדשות השבוע בנוקיה היו זוועתיות: הן כללו שינויים מבניים בצמרת, שיקוף הכנסות משתנמך, ותחזיות הפסד בנות 9 ספרות לרבעון השני של 2012. המעבר למערכת הפעלה סלולרית אחרת אומנם תמיד צפוי לחולל שמות בכיס, אבל עבור המנכ"ל סטפן אלופ וחבר מנהליו השאלה היא פשוטה יותר: האם יוכלו להמשיך במתווה האסטרטגי שבחרו, והאם הווינדוז-פון יעשה עבורם את העבודה?

חשוב לזכור כמה קודרת הייתה תפישת השוק את נוקיה רק בפברואר של שנה שעברה, יום לפני שאלופ הכריז על הכיוון החדש של החברה הפינית. בתקשורת העולמית היה מי שסיכם זאת: "מה שברור הוא שדבר- מה גדול צריך לקרות. כשאפילו סוכנויות דירוג האשראי מתחילות לצחצח חרבות – הגיעה העת לשינוי מהותי באסטרטגיה".

עבור רבים, נוקייה כבר מחוקה ומשוטטת לה בביצה של אי-רלוונטיות. ה-N97 לא עזר. ה- N8, אפילו שמכר לא רע, רק חיזק את עמדת השוק: תשתני בבקשה. העובדה שהחברה עודנה משלחת מאות מיליוני מכשירים אומרת כמעט כלום בעיני הטכנולוגיה, השוק והמדיה המערביים. זה היה בסדר לו הודיעה נוקיה כי היא מתמקדת בשווקים מתפתחים ע"י ייצור בלעדי של טלפונים מהדור השלישי. אבל אי יכולתה של נוקיה לספק, ולו חלקית, את שוק הטכנולוגיה והתקשורת עם מכשירים ושירותים כיפיים, מרגשים וחכמים – במיוחד בגזרת ההיי-אנד – הופכת את החיים למאוד קשים עבורה.

הבחירה הייתה פשוטה: אנדרואיד או ווינדוז? מי מהם שיספק יותר יתרונות לנוקיה בטווח הבינוני והארוך – הוא הבחירה הההגיונית. אנדרואיד הייתה מאפשרת אומנם לנוקיה להמציא ערכה חדשה בזמן קצר יותר, אך הייתה נועלת אותה במערכת בה היא נאבקת מעל לכוחותיה להנהיג: היא תהייה כפופה לגוגל במונחי תוכנת ליבה, והן סאמסונג הקוריאנית והן HTC הטייוואנית כבר היו שחקניות מבוססות בתחום החומרה, שהבינו מה נדרש בכדי לשחק את המשחק עם מערכת אנדרואיד, כשבחרו בה.

פלטפורמת הווינדוז-פון החדשה של מיקרוסופט תאפשר לנוקיה להשפיע באופן מכריע על כיוון הפלטפורמה. נוקיה תהיה הדג הכי גדול באגם הזה – גם אם תהיה לה אחריות כבירה לפעול להרחבתו, בתיאום עם ענקית התוכנה. גם אם קשה לראות את זה עכשיו מבעד לענן הצרות הכספיות, ההחלטה של נוקיה הייתה מוצלחת ונבונה: היא מעניקה לה סיכוי הרבה יותר טוב להיות שחקנית מובחנת בשוק הסמארטפונים בעשור השני של המאה ה-21, ולא סתם עוד חברה שמשליכה מכשירי אנדרואיד לכל עבר.

מה שמשך את נוקיה למטה איננו דווקא הבחירה האסטרטגית – אלא אופן הטמעת המעבר ממערכת סימביאן למערכת ווינדוז. הסימנים היו ברורים: התחזיות של נוקיה לנסיגה במכירות של סימביאן כנגד השתלטות של הווינדוז-פון נמדדו בשנים; תגובת השוק נמדדה בחודשים ספורים.

אבל על נוקיה להתמודד עם הטעויות שנעשו כבר ולהישאר מחויבת לאסטרטגיה הנבחרת. החלקים העודפים את הביקוש כבר נחתכים מהחברה, והשלב הבא יקרה תוך כמה חודשים – חשיפת ווינדוז 8 והמכשיר שנוקיה עיצבו סביב המהדורה הבאה של מערכת ההפעלה הסלולרית. 

נוקיה עוד רחוקה מלגמור את הסוס של אסטרטגיית הווינדוז-פון: די בלתי אפשרי להתעלם ממנה כמתמודדת בענף. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן