בקרוב אצלנו? תגלית חדשה עשויה להכפיל פי 4 את חיי הסוללה

אחת הדאגות היומיומיות של משתמשי הסמארטפון הוא הצורך להטעין את המכשיר לעתים תכופות. אורך חיי הסוללה של הסמארטפון או הגאדג'ט שבידינו מטריד אותנו באופן קבוע, שולח אותנו בעל כורחינו לחיפוש מתמיד אחר שקע חשמל פנוי.

בנקודה זו נהוג לומר משפט קלישאתי כמו "שאלה יהיו הצרות שלנו", אבל יכול להיות שבקרוב גם הצרה הזאת לא תהיה קיימת – צוות מדענים סינים ואמריקאים מתחום הכימיה מצאו דרך להכפיל עד פי 4 את אורך חיי הסוללה.

את השיטה להכפלת אורך חיי הסוללה מצאו החוקרים הסינים בטעות במסגרת ניסוי אחר לחלוטין. החוקר וונג צ'נגן (Wang Changan) מאוניברסיטת טסינגואה (Tsinghua) בבייג'ינג והחוקר לי ג'ו (Li Ju) מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (Massachusetts Institute of Technology) חיפשו דרכים להסיר תחמוצות מחלקיקי אלומיניום, שהיא בעצמה נחשבת למתכת מוליכת חשמל מצויינת. במהלך הניסוי, החוקרים גילו דרך להגן על אותם חלקיקי אלומיניום באמצעות תחמוצת טיטניום, גם היא חומר מתכת מוליכת חשמל ידועה. החוקרים השאירו את החלקיקים המצופים בתוך תערובת חומצית למשך כמה שעות, אפילו יותר מהזמן שתוכנן מראש, אך ציפוי הטיטניום עדיין החזיק מעמד. פרטים נוספים על תהליך הניסוי עצמו ניתן למצוא בדיווח של האתר The Economist.

בקרוב אולי לא נצטרך לדאוג לחיי הסוללה שלנו לעיתים תכופות | צילום: thinkstock

אלומיניום יחליף את הגרפיט הותיק?
התוצאה היא תחמוצת טיטניום שמגינה על האלומיניום ומסוגלת להחליף את אנודות הגרפיט בסוללות Li-ion המצויות כיום בשימוש נרחב. בסוללת Li-ion אנודות הגרפיט מתרחבות ומוצרות שוב ושוב כדי שהליתיום יוכל לנדוד דרכן, אבל תוצאת לוואי של תהליך זה היא התפרקות איטית של הסוללה וירידה בקיבולת הטעינה המקסימלית שלה. בסופו של דבר, הליתיום ינוצל עד תום והסוללה תהפוך לחסרת תועלת לחלוטין.

השימוש באותם חלקיקי אלומיניום מצופים בתחמוצת טיטניום כרכיב מרכזי בסוללה יאפשרו ליצרניות הסוללות להפיק סוללה שתחזיק מעמד הרבה יותר זמן מסוללות הליתיום, זאת מאחר וההתרחבות וההיצרות של האלומיניום לא תשפיע על תרכובת הליתיום. המשמעות היא שהריאקציה הכימית בתוך הסוללה תהיה איטית פי 4, מה שיאריך מאוד את חייה. כמו כן, השימוש בשתי מתכות מוליכות חשמל היטב כמו אלומיניום וטיטניום עשוי לייעל את ביצועי הסוללה.

כרגע יש עוד הרבה סימני שאלה סביב התגלית החדשה. לדוגמה, לא ברור מתי בכלל התגלית הזו תגיע לשלב הפרקטי בו ייצרו באמצעותה סוללות. במלים אחרות, לא ידוע מתי, אם בכלל, סוללות כאלה יהיו זמינות לרכישה על ידי הצרכן הממוצע או מה יהיה מחירן, אבל התגלית הזו בהחלט חשובה בדרך לפריצת דרך בתחום שתקוע כבר שנים ארוכות.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים: אנדרואיד 6.0 מכונה ׳מרשמלו׳, תושק בסתיו

עוד בגיקטיים: אינטל: מציאות מדומה בסמארטפונים כבר בסוף 2015, הפיתוח? ישראלי

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן