בקרוב נגיע רחוק: פרויקט מיוחד של פורבס בוחן מה יהיה מצב התשתיות בישראל בעוד עשור

לאן נעלמו הפנים הנסדקות של רננה רז, איך קטן הזיהום מעל חדרה, מה עוד נרוויח בעתיד ממהפכת הסלולר של משה כחלון, איך הגיעה המטרונית לתל אביב ומהי בכלל מטרונית? התשובות לשאלות הללו חבויות במהפכות קטנות וגדולות המתרחשות בשנים האחרונות בישראל.

מהפכות בישראל? נשמע אולי מוזר, אבל לא בהכרח; מדינת ישראל – שבתוך פחות מ־70 שנה הפכה אדמה חרוכה לפנינה משגשגת – היא בעצמה דוגמה חיה למהפכת תשתיות אחת גדולה. יחד עם זאת, תנופת הפיתוח של שני העשורים הראשונים בחייה, ששינתה את פני המדינה, הפכה ב־30 השנים האחרונות למדיניות מסועפת, איטית ולא יעילה.

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל
  
כמה פעמים שמעתם ישראלים חוזרים מחו"ל ומתרפקים על מערכת התחבורה של פריז או על ניצול השמש והרוח להפקת חשמל באירופה? אולי זה בגלל סדרי העדיפויות שלא תמיד היו נכונים, אולי זה חוסר היציבות השלטונית ואולי זה שוב בגלל ההשקעה האדירה בביטחון על חשבון תחומים אחרים – תהא הסיבה אשר תהא, היא השאירה אותנו לא פעם מאחור.

אבל יש גם נקודת אור: בשנים האחרונות נדמה שמשהו בנושא התשתיות בישראל חזר לזוז. לא תמיד מדובר רק ביוזמות ממשלתיות. לעתים, באין ברירה, ישנה התערבות של השוק הפרטי (ולעתים יתר על המידה). משבר המים, למשל, הוא דוגמה למדיניות ממשלה מוצלחת, שהחלה אמנם באיחור, אבל השיגה תוצאה חיובית בעקבות המעבר למים מותפלים. גם בתחומים אנרגיה, תחבורה ותקשורת מרוכזת שורה של פרויקטים שיאפשרו לישראל לצעוד קדימה. חלק מהפרויקטים הללו מוגדרים בשמחה כמהפכה, אחרים הם תגובות נדרשות לשינויים טכנולוגיים ומגמות בינלאומיות, אבל נדמה כי כולם הם פתח להזדמנויות חדשות שחובה לנצל.


האם ישראל תשיג את אירופה בקצב פיתוח התשתיות? | תמונה: shutterstock

לכל המהלכים הללו מכנה משותף אחד, עם כמה כותרות: יצירת נגישות, הגדלת ההזדמנויות וחיבור הפריפריה למרכז. כך למשל, המדינה התאמצה והצליחה להוריד את עלויות השימוש במכשירי הטלפון הניידים, והיא משחררת תדרים לפריסת הדור ה־4 וממשיכה ומניחה סיבים אופטיים להגדלת נפח הגלישה באינטרנט. כך לכל אדם ואדם תהיה ההזדמנות להתחבר לרשת המידע ולהשתמש ביישומים משפרי חיים, מלמדים ומשכילים. לא מדובר רק בצפיית וידאו באיכות HD, אלא באפשרות לרכוש השכלה בדרך אחרת, לגשת לשירותים רפואיים, ואולי אף לקבל הזדמנויות לאפשרויות תעסוקה חדשות.

כתבות נוספות בסדרה:

חוזרים למסלול: כיצד תראה תשתית התחבורה בישראל בשנים הבאות?

מזל על כל טיפה: מהמוביל הארצי ועד לפרויקט ההתפלה

התפתחות דוט.קום: כיצד תראה תשתית התקשורת בעוד עשור?

שינויים באוויר: כיצד תשנה מהפכת הגז הטבעי את החיים בישראל

לעומת תשתיות התקשורת הבלתי נראות, את מערך הכבישים והרכבות קשה לפספס. שר התחבורה ישראל כץ, המכונה "בולדוזר", פועל ללא לאות לשיפור התשתיות הקיימות וסלילת תשתיות חדשות. יש המבקרים אותו על בחירת נתיבים לא כלכליים (קו הרכבת לאילת, למשל, או חידוש רכבת העמק מחיפה לבית שאן) – אך דווקא להתמדה במדיניות זו יש משמעות אדירה עבור יישובי הפריפריה, שיקבלו הזדמנות להתקרב למרכזי התעסוקה והפנאי.

הזדמנות נוספת לפריפריה להתחבר למרכז היא באמצעות הגז הטבעי. נכון, לעתים יש יותר מזל משכל – אך משנמצאו מאגרי הגז הטבעי שישמשו את ישראל בעשרות השנים הקרובות, מנסה המדינה להוביל פרויקט לאומי להולכת הגז לכל חלקי הארץ: גז שתרומתו הכלכלית לתעשייה היא אדירה, יתרונותיו הסביבתיים רבים והוא זול ונוח יותר לשימוש.
מפעלים בדרום הארץ חיכו והמתינו לו כמו אוויר לנשימה שיחליף את המזוט או הנפט היקרים והמזהמים. חיסכון במשאב האנרגיה המרכזי של מפעל משמעו עוד אפשריות תעסוקה למאות ואפילו אלפי עובדים בפריפריה. המשך פריסת רשת הולכת הגז תביא שינוי כלכלי, סביבתי ותעסוקתי למשק החשמל, אבל גם לענפי התעשייה השונים, כמו בתי חולים, בתי מלון, מרכזי קניות, אמצעי תחבורה ואפילו משתמשים פרטיים.

הדרך אל כל אחת מהמהפכות הללו רצופה במכשולים; בזבוזי כספים נוראיים, משרות שניתנו למקורבים, מכרזים כושלים, תכניות שהושלכו לפח, החלטות שגויות, עיכובים, ביורוקרטיה מסובכת ולעתים פקידים עיקשים ושרים תאבי פרסום ובעלי הסתכלות קצרת טווח. אך כשמפזרים את הערפל ומצליחים למצוא נקודה קטנה שממנה ניתן להביט על הכל מלמעלה – רואים שיש כיוון ברור. אולי אין פה יד מכוונת אחת, אולי זו יד נעלמה שמניעה מהלכים, אך בשורה התחתונה נראה כי תשתיות התקשורת, האנרגיה והתחבורה משתנות לנו בין הידיים, ולטובה. בימים הקרובים נסקור בסדרת כתבות את כל אחד מתחומי התשתיות בישראל וננסה להבין כיצד הם יראו בעשור הקרוב.

הכתבות המלאות מופיעות בגיליון ספטמבר של פורבס ישראל

לרכישת המגזין חייגו 077-5273355

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן