ברננקי ודראגי הרימו את ערכו של הזהב בשוקים

הקלה מוניטרית שווה זהב. נראה שהמתכת הצהובה היא אחת המרוויחות העיקריות מנאומו של נגיד הבנק הפדרלי, בן ברננקי בשבוע שעבר בג'קסון הול. לאחר שרמז ברננקי על הפוטנציאל להפעלת הרחבה כמותית נוספת, חגגו המשקיעים את הרעיון על ידי השקעה בזהב. כתוצאה מכך נוצר ראלי בשוקים. מגמה זו אף התגברה לאחר ההכרזה של דראגי על רכישת אג"ח נוספות של הכלכלות החלשות בגוש היורו. 

בנוסף, אתמול, לאחר פרסום דוח התעסוקה המאכזב בארה"ב, המשקיעים המאוכזבים פנו לזהב לנחמה. בתום המסחר אמש, הגיע ערכו של הזהב ל-1,739.9 דולר לגרם ובכך רשם עלייה של 1.9%. לפני שבוע בדיוק היה מחירה של המתכת הצהובה רק 1,660 דולר לגרם. מכאן שאין ספק שהיו אלה הבנקים המרכזיים של אירופה וארה"ב שאחראים לעלייה בערכו של הזהב. 

השנה האחרונה הייתה קשה לסוחרים בזהב. אחרי רבעון ראשון שבו רשמה המתכת ראלי ורבעון שני בו צנחה בגדול, כעת היא סוף סוף עולה בחזרה. עם חזרתו של הבנק הפדרלי לעמדת המנהיג הכלכלי של ארה"ב ניתן לראות כיצד בטחון המשקיעים בזהב חוזר. 

התחזקותו של היורו הרימה את ערכו של הזהב בשוקים | צילום: רויטרס

לאחר נאומו המבטיח של ברננקי בכנס הבנקאים בג'קסון הול, היה זה דראגי שלקח את הפיקוד והחזיר גם למשקיעים האירופים את הבטחון עם ההודעה על רכישות אג"ח נוספות על ידי המוסד שבראשו הוא עומד. 

אמנם בתחילת שבוע המסחר, עם פתיחת השווקים החדשות לגבי ההקלות המוניטריות של הבנק האירופי המרכזי לא היו טובות כל כך עבור המשקיעים בזהב, שכן, הרחבת רכישת האג"ח של המדינות החלשות בגוש היורו משמעותה פחות תמיכה של הבנק בזהב. אולם, בפועל ההשקעות במתכת לא פחתו והן למעשה די מתואמות כרגע עם היורו, מה ששומר על חוזקו של הזהב בשווקים, עם התחזקותו של המטבע האירופי מול הדולר.  

בשל התלות של הזהב בתנודתיות במסחר בין המטבע האירופי לדולר, נראה כי כ-69% מהשינויים בערכו הושפעו מהמסחר ביניהם. הצניחה בשער הדולר, שהיה בתקופה רעה מאז אמצע יולי, שאף התחזקה לאחר פרסום דוח התעסוקה המאכזב אמש, הביא להתגברות הציפיות בשוק להודעת הבנק הפדרלי על הרחבה כמותית קרובה. הערכות אלה רק הגבירו את ההשקעות בזהב וסחורות בעלות סיכון שכמותו. 

כעת נשואות שוב עיניי המשקיעים לפגישת מנהיגי הבנק הפדרלי ב-12-13 לחודש, שם הם צפויים להכריז על ההרחבה הכמותית השלישית. בנוסף, באותו זמן באירופה צפוי בית משפט המשפט בגרמניה לאשר את תוכנית החילוץ של הבנק המרכזי. לאחר מכן, מנהיגי הבנקים ביבשת צפויים לומר את דבריהם בוועידה מיוחדת ב-14 לחודש בקפריסין. כל האירועים הללו נחשבים לגורליים, במיוחד עבור המשקיעים בזהב, כאשר הצפי לצעדים שיחזירו את האמון של השווקים במטבע היורו צפויים לעודד גם את ההשקעות במתכת הצהובה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן