בתום מרתון של הצבעות: תקציב המדינה ל-2013 – 2014 אושר בכנסת

בתום דיון ארוך אושרה הלילה במליאת הכנסת הצעת חוק התקציב לשנת 2013 ו-2014. 58 ח"כים תמכו בהצעת החוק ו-43 התנגדו לה (19 נעדרו). הדיון נמשך שעות ארוכות, וכלל הצבעות על ההסתייגויות השונות (כ-50 הצבעות שמיות) שהגישו הסיעות וחברי הכנסת.

לאחר מספר שעות הצבעה החליטו חברי האופוזיציה להפסיק להצביע להסתייגויות לאחר שסגנית יו"ר הכנסת, ח"כ גילה גמליאל, העלתה להצבעה סעיף תקציבי ללא כותרת וללא תקציב. "אנחנו רוצים לדעת על מה מצביעים, אולי זה למוסד אולי לשב"כ?", תהה חבר הכנסת אילן גילאון (מר"צ). "אתם מבזים את הפרלמנט בכך שאתם ממשיכים את ההצבעה למרות שאנחנו מנסים להבין למה הצבענו על עמוד ריק", המשיך.

רוצים להישאר מעודכנים בכל החדשות והדירוגים? הירשמו לניוזלטר של פורבס ישראל, הורידו את האפליקציה, עשו לנו לייק בפייסבוק או עקבו אחרינו בטוויטר.

חברי הכנסת של האופוזיציה ניסו למנוע את המשך ההצבעות עד לקבלת תשובה. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין השיב להם כי מדובר בסעיף עם תקציב אפס וככל הנראה גם בסעיפים אלה יש צורך בהצבעה.


צילום: מרק ישראל סלם

יו"ר וועדת הכספים, ניסן סלומיאנסקי, טען כי לא ברור לו על מה מתרעמים חברי הכנסת, שהצביעו במהלך הערב על סעיפים ריקים דומים. "זה לא הסעיף הראשון שהצביעו עליו כך, אז לא ברור לי למה עכשיו הם התעוררו. 'הסוד הגדול' הוא שבסעיפי התקציב יש 99 סעיפים, חלקם היו בעבר סעיפים תקציביים שכיום הם ריקים. מבחינה טכנית מעדיפים באוצר להשאיר את ה'חורים' האלה כדי לא שאם בעתיד ירצו להחזיר אותם, לא יפגעו ברצף".

הסברו של ח"כ סלומיאנסקי לא הרגיע את חברי האופוזיציה. ח"כ מיקי רוזנטל (עבודה) טען כי "שר האוצר אמר שזה קשור לסעיף חשאי". ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הוסיף כי "כיו"ר ועדת הכספים בעבר, אני לא רוצה להסביר את הדפים הריקים, אני לא רוצה להתבזות פה. מי שיודע – יודע". בעקבות מחאת הח"כים, לא נערכה בהמשך הישיבה הצבעה על הסעיפים הריקים.

עוד לפני התקציב אישרה המליאה את החוק לשינוי סדרי עדיפויות לאומיים (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנים 2013 ו-2014), הידוע בכינוי "חוק ההסדרים", בקריאות השנייה והשלישית. כל ההסתייגויות שהוגשו, נדחו.

בסיום ההצבעות על חוק ההסדרים הטיחו חברי הכנסת יעקב ליצמן (יהדות התורה) ונסים זאב (ש"ס) בסגן שר האוצר מיקי לוי (יש עתיד) כי הוא אינו דובר אמת, וכי עליו לעבור בדיקת פוליגרף. זאת בשל הצהרתו כי לא הושגו הסכמות עם סיעות החרדים לגבי סעיפים בתקציב.

חבר הכנסת יצחק (בוז'י) הרצוג (עבודה) ביקש לדעת האם הובטחו תקציבים לסיעה כלשהי בתמורה לתמיכתה בהתנעת התהליך המדיני. שר האוצר, יאיר לפיד, השיב שלא. ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) דרש לדעת האם הובטחו לסיעות בקואליציה העברת חוקים כ"אתנן" (לדבריו) תמורת תמיכה בתקציב. שרי הממשלה השיבו שלא. 56 ח"כים תמכו בחוק ו-41 התנגדו לו, שתי חברות כנסת נכחו ולא השתתפו בהצבעה. חבר כנסת אחד נכח ולא הצביע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן