גועליציה מקיר לקיר

אם מסכמים את מאזן האגו אצל הפוליטיקאים שלנו מגיעים כמובן למשחק סכום אפס, שהציבור כרגיל משמש בן ערובה. סביר להניח שייצא עשן לבן בוותיקן לפני שרוה"מ נתניהו יוכל להיות מאושר עם קואליציה יציבה. ויש כאן בעיה קלה מאחר שהשליט, ברק אובמה, מגיע אלינו הנתינים לביקור. הנשיא אובמה ירצה לראות כאן מצג יציב לתהליך השלום באזור. חכמים שמבינים עניין (בניגוד אלי) סבורים שיועציו של אובמה לא מתלהבים לראות את מפלגת הבית היהודי ב"גועליציה". עם ש"ס ויהדות התורה אין להם בעיה. גם הם יודעים שמדובר בכמה לירות, הבטחה שלא ייקבעו מכסות גיוס במאה ה-21 וכמובן לא לתקן את שליטת הרבנות בנישואים, והכל בסדר.

אותם יועצים אולי לא יודעים, שלמפלגת יש עתיד אין כנראה הווה ולבטח לא עתיד. נכון שממשלה בהרכב 18 שרים תחסוך 500 מיליון שקל, לעומת ממשלה בהרכב 30 שרים. אבל נתניהו צריך לספק כל כך הרבה טרמפיסטים ועלוקות, שיאירק'ה כנראה יתפשר. למעט 150 איש במדינה (בהגזמה גסה) שמבינים את "המתווה" של השר בוגי יעלון, או את "המתווה" של ח"כ עפר שלח, אף אחד לא מבין במה מדובר. נכון שהתוכניות פורסמו, אבל הן עברו כל כך הרבה שיפוצים ויעברו עוד כמה מאות שיפוצים, שלא נבין היכן זה התחיל, אבל בטוח שלא נדע איך זה יסתיים.

וברקע יש לזקן חברי הכנסת, בנימין (פואד) בן אליעזר, שאיפות להיות המועמד המועדף לנשיאות המדינה. את הקילומטראז' שצברה יו"ר העבודה שלי יחימוביץ' בפוליטיקה המסואבת שלנו, צבר פואד בחניון הכנסת מאז 1977. נכון שכל שוכני בתי הקפה בתל אביב בטוחים שדוד לוי ייעלב עד עמקי נשמתו הספונה בבית שאן, אם לא יהיה מועמד, אבל עכשיו צוק העתים. פואד לא נעלב אף פעם והוא מבין בצוק. מה יהיה עם יו"ר הכנסת ראובן ריבלין? הוא צעיר מפואד. יבטיחו לו שאחרי פואד, הוא יהיה.

יתפשר? יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

אגב, כשמבטיחים, לא מבטיחים לקיים. האם פואד יגרור את יחימוביץ' לגועליציה? גם היא יודעת טוב מכולם שמספיק חברים במפלגה חושבים להפסיק לה את הזרם בעוד 13 חודשים. אם לא יהיו ג'ובים ומינויים ופינוקים, הם מוכנים שהיא תלך מחר. אז היא הצהירה שלא, מחר היא עשויה להצהיר שכן. כי הנה יאירק'ה לא רואה אותה ממטר רץ וציפק'ה עם התנועה יודעת שהחבר'ה של אובמה אוהבים אותה, כי בכל משפט היא אומרת "תהליך". לא ברור על מה היא מדברת ובעיקר למי, אבל זה נשמע טוב.

במה כל הבלה-בלה הזו תשפר את מצבה של "כיפוש" שעובדת בשתי משרות ומצבי שלי (עובד 24/7) שהוא עגום קמעה? נעשה מזה כמה לירות? נחזיר חובות? מחירי הדירות יירדו? הדלק יוזל? אני לא אאלץ למכור את גופי לכל חפץ, כדי לשלוח את שתי בנותי למכללה? אז מאיפה אשיג כ-40 אלף שקל לשנה כדי ש"פוצו" תנמנם בשמש החמימה שמפזזת בחלונות של המרכז הבינתחומי בהרצליה? ואיך ארכוש לה מכונית? הרי עם פחות מאאודי A3 טורבו 1,800 סמ"ק היא תתבייש לחנות בחניון של רייכמן. טוב נו, היא מוכנה להתפשר על מיני קופר. ואבא שלה מזדקן. הוא כבר בן 54. במושגים של חולות תל ברוך הוא מוגדר כמוצר חסר צריכה. מה יהיה?

נ.ב

התשובה היא ח"כ משה פייגלין. הוא לא שולל לגליזציה של מוצרי קנאביס. מי היה מאמין? דווקא מויישה עם א"י השלמה מהים במערב ועד החידקל במזרח – כמובן שטח מטוהר מערבים חו"ס – הוא אדם שמבין עניין. לעומתו יאירק'ה הצפוני שולל מכל וכל. הוא חושש שתהיה כאן תיירות של סמים. אוי ואבוי. כנראה שעדיף תיירות של מתנחלים. בכלל מאוד התרשמתי מהבחור שגדל בתל אביב, עישן מרלבורו אדום, סינגל מאלט לא היה זר לו, גם לא סיגרים שמנמנים, אבל מעולם, מעולםםםםם, הוא לא טעם איזה פייסל או צ'ופיטה ירוקה. שאפו גבר. שמעתי, רק שמעתי שיש דווקא כאלו שטוענים אחרת, אבל זו עלולה להיות דיבה וטפו-טפו, הבחור רוצה להיות ראש הממשלה, אז למה ללכלך?

זהו, השתכנעתי. אני רוצה גועליציה מקיר לקיר. 80 חכ"ים לפחות. העיקר שפואד יהיה נשיא ואריה דרעי שר. הוא גנב? אז מה? גם אני רוצה.

למה לא עונים לי?
 
התעוררתי השבוע מדפיקות בדלת בשמונה וחצי. שכן הזעיק אותי למטה. אדם מבוגר מחרחר, הוא צרח. עפתי למטה כמו שצריך לעשות בוגר נאמן של ק"ק אייל בבה"ד 10 בדצמבר 77'.
כשהגעתי הוא ישב דומע ומשתעל. מתברר שמצץ טבליה של ויטמיןC 1,000 מ"ג. היא גדולה יחסית והוא הקדים קנה לוושט. סייעתי לו לקום, הוא תיקן את הופעתו ואמר לי: "נו, קוף מה אתה אומר על בנט? שמעת שהוא התנצל? יופי צריך דרך ארץ במדינה הזו. תלמד גם אתה להתנצל יא גוריל. כל הזמן אתה צועק".

רוצה להיות נשיא, בנימין פואד בן אליעזר | צילום: מרק ישראל סלם

הבטתי בו, חיפשתי סיגריה להירגע, אבל הייתי יחף עם טרנינג וטפטף גשם. "שמע" אמרתי, "לא שתיתי עוד קפה ואתה בא לי לא טוב. אמרו לי שאתה מת. במחשבה שנייה חבל על האוויר שאתה נושם, אז תלך מפה". הוא הלך ומלמל שאני פושטק. הוא צודק. גם אבא שלי אמר את זה.

חזרתי הביתה, שמעתי גלצ. פתאום שמעתי את נפתלי בנט. הוא התנצל בפני שרה נתניהו על איזו אמירה לפני חמש שנים. בגלל צריכה מוגברת של עראק שיצרה כבד שומני באותה תקופה, לא זכרתי מה הוא אמר עליה. אבל זכרתי שנפתלי החביב אירח אותי בעבר לטיול באיו"ש. הוא רצה לשנות לי את התפיסה. התרשמתי ממנו. אדם חכם, רהוט, שופע ידע עם אג'נדה מגובשת ומנומקת. כשנפרדנו, אמרתי לו נפתלי אתה מפחיד אותי. הוא צחק וטפח לי על השכם. לא ידעתי שיש לו אספירציות פוליטיות, ידעתי שהוא עשה אקזיט נדיב. שמחתי בשבילו שהצליח בבחירות. אבל המשכתי לפחד ממנו ושכמותו בציונות הדתית.

כששמעתי אותו ברדיו מתרפס בפני הגברת הראשונה ובעלה הכנוע, אמרתי וואו, מה קרה לנפתלי הגבר? זה מה שלומדים בסיירת? מה, יכול להיות שבגלל זה ביבי כזה? מתרפס וכנוע?
נכנסתי לעיצבון. שבועיים הוא בפוליטיקה וכבר סר חינו בעיני. חשבתי על סבא מורדכי שהיה ציוני דתי שבנה כאן את הארץ לפני 80 שנה והיה פעיל עלייה של הפועל המזרחי. על הסבא שאחרי מותו בגיל 90, מצאו ילדיו בניירת שלו תרומה קבועה לגוש אמונים. על הזקן הקשוח מכפר סבא שרצה שאהיה כנר, שרצה שאלך למדרשיית נועם, שלחש באזני: רוניל'ה יש לי כסף, אתה הנכד הבכור שלי, תעשה מה שאני אומר ולא יחסר לך כלום בחיים. חשבתי על עצמי שצחקתי בפניו ואמרתי, סבא אני רוצה וינגייט. הוא אמר משהו ביידיש שלא הבנתי. הוא כבר מת, אז לא אבין.

חשבתי על סבתא טובה, אשה צדקת, שהוא קרא לה "גיטל". על דגי הקרפיון ששחו באמבטיה והם רצחו אותם לפני החגים היהודים, כדי לטחון אותם לגפילטע פיש. מעולם לא הכנסתי את זה לפה. על קירות המטבח נוטפי הדם בבית הענק בכפר סבא. מנהיגי הפועל המזרחי לא נתנו לסבתא סרטיפיקט לחזור לארץ.

היא שחרשה כאן את הארץ שלוש פעמים בסוף שנות ה-20' של המאה הקודמת וחזרה לסוקולוב-פודלוסקי, כי אבא שלה רצה שתתחתן עם מורדכ'ה. לו נתנו, לה לא. אבל בדרכה היא נקמה. 62 שנה מאז שחזרה לארץ, היא לא נכנסה לבית הכנסת של "הפועל המזרחי" ולא הצביעה מפד"ל.

מה סבא וסבתא, שהיו בקריית ארבע בשנות ה-70', שהיו בסבסטיה עם שמעון פרס, מה הם היו אומרים על נפתלי המתרפס, שמחפש ג'וב והג'מעה של ביבי מוליכים אותו בויה-דולורוזה של הפוליטיקה, לכניעה, להתרפסות ולתחנוני "ביבי, תפגוש אותי, התנצלתי".

מה קרה לנפתלי הגבר? נפתלי בנט | צילום: מרק ישראל סלם

נ.ב.

התעוררתי מהחלום. הקפה היה קר ותפל. כיפוש התקשרה לברר שאין לי איזו קומבינה מסוכנת בראש. אמרתי לה שחלמתי על נפתלי וסבא וסבתא. היא שתקה וענתה בטוב ארוך כזה ושאלה אם אני שוקל טיפול עמוק ושאולי הגיע כבר הזמן. לא ציפיתי שהיא תבין. נסעתי לבית העלמין בכפר סבא. עמדתי ליד הקבר הזוגי, שהוא רכש 20 שנה לפני מותו כי צריך להתכונן להכל. הדלקתי סיגריה והבטתי בכיתוב על המצבה. סבא ציין את כל בני המשפחות שלו ושל סבתא שנטבחו בשואה. אחים ואחיות, הורים וגיסים וגיסות וילדים. ביקשתי מהם סליחה בשמו של נפתלי המתרפס.
משום מה הם לא ענו.

רק חיימק'ה שלי

הדרבי ביום ראשון הוכרע כבר בקיץ האחרון. זה קרה כאשר חיים רמון רכש מאלי טביב את הפועל תל אביב. לא הבנתי אז מהיכן יש לו את ההון הדרוש לתפעול מועדון כדורגל, אחרי הרכישה בסך 12 מיליון שקל. גם היום אני לא יודע. אמרו לי שהוא טוב בביזנס. יפה מאוד הקשיתי, רק מתי הוא הספיק לעשות ביזנס, אם היה חבר כנסת ושר? הם הרי שכירים, לא? כבר לא הייתי בטוח. טוב נו, איך אמר אבא יוסק'ה כאשר בסוף י"א הסבירו לו שאני עולה כיתה, אבל לא בבית ספרינו. "תמצא עבודה שכותבים ומדברים שם, כי אתה באמת קומפלעטר אדיוט". אז מצאתי. מאז אני שואל שאלות תם או מטומטם ולא עונים לי לעניין.

אין טעות שחיימק'ה לא עשה. לא הולך לו. כפי שלא הלך במערכות בחירות עליהן היה מופקד עם מויישיק תאומים, כמו בחיים חדשים בהסתדרות שהיו קצרים ובכלל ישנים. גם בקדימה הוא לא נהנה, כך אני מתרשם. הוא נטש בזמן, שכל הרי לא חסר לו. ואז הוא גייס את ציפק'ה להקמת התנועה. כפי שידוע התנועה וציפק'ה הצליחו מאוד. ילמדו את המהלך הזה בהרווארד, ייל, פרינסטון, MIT ועוד כמה מוסדות יוקרתיים. חיימק'ה כך קראנו היה האסטרטג.

המיזם הספורטיווי מתרסק. כעת יש גרעון שנאמד בחמישה מיליון שקל. הוא עלול לגדול בעוד מיליון עד תום העונה. אם הפועל לא תדורג בין שש הראשונות בליגה, יהיה אסון כלכלי. חיימק'ה הוא המחשה של האמירה: פיקח יוצא מצרות שחכם לא היה נכנס אליהן. ספורט זה לא פוליטיקה. יש ערבויות אישיות של חיימק'ה שלי ברשות לבקרת תקציבים. רואי החשבון שם עברו הכל: התאבדויות, פשיטות רגל, כתבי אישום פליליים. הם תמיד חייכנים ואדיבים כשאתה נכנס ושופע אופטימיות. הם מקלפים לך את העור בלי הרדמה כאשר דבורה מהבנק מטלפנת. אז הם נורא עצבנים.

קיץ חם בוולפסון, חיים רמון | צילום: וויקיפדיה

לחיימק'ה שלי כבר אין את הפטרון סמי סגול, ערימת העשירים שלידו תתאדה בסוף השבוע אם מפסידים לקריית שמונה. האמת, בלי קשר לחיימק'ה שלי, זה יהיה סוג של נס אם ערימת הפינוק שלובשת אדום תנצח.

אני צופה קיץ חם בוולפסון. המעוז האחרון של מפא"י עלול לקרוס וחיימק'ה שלי עלול להיקלע לצרות.
מה יהיה? מי יציל את חיימק'ה שלי? מי יפתח את הפוזמק של סנטה קלאוס?

נ.ב

לפותרים נכונה תישלח תמונה של חיימק'ה. עם הקדשה שלי.


עצבנו אותי

• מי היה ברוך ג'מילי, אני יודע. מי היה בן זיגייר, ומה עשה, אני ממש לא יודע. הרשויות כאן לא רצו שאנחנו נדע. העיקר שדוברת צה"ל בכנסת, מירי רגב, אומרת שאנחנו דמוקרטיה. גם איווט ליברמן אומר. אני לא מאמין להגה שיוצא מפיהם. הנוהל הזה של הסתרה והכחשה, קיים כאן מאז "האסיר X " מוטק'ה קידר, סוכן יחידה 131 שהורשע בשוד ורצח ונידון ל-20 שנות מאסר. מאז מכונים תאי הבידוד 'איקסים'. אסור פשוט אסור לתת לפוליטיקאים הזניחים האלו להחליט מה נדע ומה לא, בטח במציאות דיגיטלית של כפר גלובאלי. הם מסוכנים בשבילנו. מצד שני מה קורה בשב"ס? מי היה אחראי לשלומו של זיגייר? מה זה נמצא מת בתאו? אולי הוכש ע"י נחש? מה זו הפארטיה הזו? האם גם לנו יש גוואנטנמו כמו של האמריקאים? האם שכרון הכוח של מנהיגנו (טוב, אין מילה אחרת) מעביר אותם על דעתם? מה עם ועדת חקירה? מה עם קצת הדחות? מזמן לא היה לנו. הדחה זה שינוי. כך אנחנו אוהבים.

• לארץ ישרואל אין כסף. אז מה עושים? מעלים את גיל הפרישה, כדי שביטוח לאומי לא ישלם קצבאות. עוד כמה שנים ימותו רוב מוחלט של ניצולי השואה. אז יפשירו מיליארדים שקובצו על גבם השחוח. אבל זה לא מספיק, צריך לחסוך. הודעה לאמי בת ה-81: על אף שאת טוענת שאת כבר הולכת (מגיל 40 את טוענת…) רוצים שתסחבי עוד קצת אמא. אין לך מה לדאוג, יאירק'ה, שבחרת בו, יסדר לך פנסיה נאה בגיל 90. זה או-טו-טו. תחזיקי מעמד אמא, תראי להם מה זה פולנייה קשוחה וגאה. חוצמזה תפסיקי להגיד שאת הולכת. אין לי כוח, עוד רגע אני הולך, אבל באמת.

• בני סכנין עומדת לדין על הפרעה למהלך שירת ההמנון אצל הפאשיסטים בטדי. רק אצל בית"ר ירושלים כדורגל ומכבי ת"א כדורסל יש המנון במשחקי ליגה בארץ. מאוד חשוב למכבי, שיש לה שבעה זרים בסגל. גם לבית"ר יש. מדוע לבזות המנון שלא במשחקי נבחרת? מדוע דורשים מערבים ישראלים לכבד שורה כמו "נפש יהודי הומיה"? ומה עם הבדואים, הדרוזים והצ'רקסים שנהרגו בשביל ההמנון הזה? לא מגיע להם כבוד? מדוע אי אפשר לשנות את השורה הזו כפי שדורשת ח"כ חנה קלדרון? האם הרץ נפתלי גרינברג כתב את התקווה במעמד הר סיני? אולי נחזור למעמד הר סיני לקבל שכל ישר? הרי לוחות כבר קיבלנו. כתוב לא תגנוב, אז מה עם שישה ח"כים של ש"ס שהורשעו בגניבה ואברהם הירשזון? איך אומר ברלד: מה קרה? הם אלן דילון?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן