גילה רומז: נשקול לפצל את הבנקים הגדולים

רשות ההגבלים העסקיים עשויה לשקול את פיצול הבנקים הגדולים – כך אמר היום הממונה על ההגבלים, דיוויד גילה, בדיון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת. 

לדברי גילה, "הוועדה הגיעה למסקנה חשובה: קיימת בעיה תחרותית במשקי הבית ובעסקים הקטנים. לא רק ששוק הבנקאות למשקי בית ועסקים קטנים הוא ריכוזי ולא תחרותי, אלא שהמוצר הבנקאי הוא מסובך ומעורפל".

גילה ציין כי בדוח הביניים שלה, המליצה הוועדה בראשות המפקח על הבנקים דודו זקן, להמשיך ולבדוק את השוק, ו"הרשות תבדוק את השאלה אם ראוי לפצל מבנים קיימים של המערכת, כמו גם אם יש הוראות נוספות שיכולות להקטין חסמי מעבר או להגדיל את השקיפות".

דודו זקן ויו"ר וכרמל שאמה | צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

המגבלה המרכזית במצב כיום, לדברי גילה, היא כי "צרכנים לא יכולים להשוות בין בנק לבנק וקשה להם לעבור בין בנקים. החוזה בין הבנק לצרכן הוא עבור הצרכן כמו כתב חידה שקשה לצרכן לפצח. לדעתנו כל המסקנות של הוועדה הן ראויות ותורמות לתחרות – בפרט בהורדת חלק מהחסמים שמונעים מצרכנים לעבור מבנק לבנק".

במהלך הדיון אמר יו"ר ועדת הכלכלה, כרמל שאמה-הכהן, כי "המבחן של המלצות הוועדה להגברת התחרותיות יהיה ביישום – הגברת התחרות בענף נסוגה לא פעם לטובת היציבות".

המפקח על הבנקים, דוד זקן, הציג את ההמלצות ואמר כי המטרה של הצוות הייתה להגביר את התחרות כדי להוביל להוזלות למשקי הבית ולעסקים הקטנים. לדבריו, ההמלצות נודעות בשלושה מישורים – הגדלת מספר המתחרים, הגברת התחרות בין השחקנים הקיימים ופיקוח על העמלות וטיפול בנושא ניירות ערך ועסקים קטנים.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, טען כי בנק ישראל היה מוסמך לבצע את ההמלצות אבל נרדם בשמירה. "זה כתב אישום חמור נגד הזנחת הצרכנים, שנמדד במיליארדים ששילמו הצרכנים לבנקים. במטרות חוק בנק ישראל אין שום דבר שנוגע להגנת הצרכן רק הגנה על יציבות הבנקים, לכן או שצריך לתקן את החוק או שיש להעביר את הדרגה לצרכנים לרגולטור אחר", אמר.

מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל, התייחס לטענות כלפי הבנקים ואמר כי הוועדה קבעה שלעיתים הבנקים בישראל זולים מהבנקים בעולם. הוא אמר כי "לא סביר שנצבע את כל התמונה בשחור, כי זה לא מה שעולה מהמלצות הוועדה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן