גרופון וזינגה רשמו את הצניחה החדה ביותר ב-2012

לקראת סוף 2011 ערכו שתי חברות אינטרנט לוהטות הנפקות ציבוריות ראשונות ועתירות פרסום, במה שנראה כמו טקס חניכה לקדחת הרשתות החברתיות בוול סטריט. גרופון, אתר דילים יומי, גייס 700 מיליון דולר לפי שווי של 13 מיליארד דולר. מפתחת המשחקים זינגה גייסה מיליארד דולר, לפי שווי של 9 מיליארד דולר. הנפקת פייסבוק הייתה אז בדרך, והאנשים מאחורי החברות חזו כי 2012 תהיה השנה שבה יחל העידן החדש של חברות האינטרנט ושל הקרנות שתמכו בהן כלכלית. "מטרתנו הייתה לגייס מיליארד דולר. בחרנו בהנפקה ציבורית כי רצינו להוסיף משקיעים לטווח ארוך לחברה. עד כה זה היה מוצלח", אמר מנכ"ל זינגה מארק פינקוס בתחילת השנה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אותם משקיעים אליהם מתייחס פינקוס ודאי היו מתארים את השקעתם בזינגה בכינוי אחר. המשקיעים בזינגה ובגרופון היו מפסידים פחות אם היו שמים את כספם על כל אחת מן החברות האמריקאיות האחרות שנסחרו בשוקי ההון בארה"ב ב-2012. לאחר שצנחו ב-74.4% וב-74% בהתאמה ב-2012, מניות זינגה וגרופון הן הגרועות ביותר מבין החברות האמריקאיות הגדולות, בעלות שווי שוק של מיליארד דולר לפחות, כך על פי מידע של חברת תומסון רויטרס.

"הביצועים מאכזבים, אבל לא נשנה דבר". הנפקת פייסבוק | צילום: רויטרס

קצת יותר מחודשיים נותרו עד סיום השנה, ומניות גרופון וזינגה צנחו עמוק יותר ממפסידות אמריקאיות אחרות, כמו חברת הכרייה אלפא שירדה ב-68% ו-NI החזקות, שאיבדה 62% מערכה. לא משנה כיצד תסתיים השנה, גרופון, זינגה והדיון המתמשך סביב מניית פייסבוק, הפכו את שוק המניות של 2012, שתיפקד בצורה טובה, לכזה שייזכר גם כגל השני של הנפקות האינטרנט הכושלות.

השנה אולי הייתה זו שבה קרסו הרשתות החברתיות, אך לא נראה שבעמק הסיליקון מהרהרים יותר מדי בסיבות לכישלונות. שם מאשימים את דרישות המשקיעים הגבוהות מדי בקריסת המניות. מארק צוקרברג אמר כי למרות שביצועי המניה מאכזבים, "דבר לא עומד להשתנות בפייסבוק". מארק אנדריסן, אשר נמצא בדירקטוריונים של הפלופים הגדולים של 2012 – פייסבוק ו-HP, ראה כיצד חברת ההשקעות שלו, אשר השקיעה בפייסבוק ובזינגה, סוגרת קרן של 1.5 מיליארד דולר השנה. המקימים/מנכ"לים של החברות, כמו פינקוס ויו"ר גרופון אריק לפקובסקי, כבר מכרו את מרבית מניותיהם בחברות, אך לא מוכנים לקחת יותר מדי אחריות.

"כשמסתכלים על ההנפקה של פייסבוק, כשמסתכלים על זינגה, כשמסתכלים על גרופון, אין שאלה לגבי התנודתיות של החברות הללו", אמר לפקובסקי ל-CNBC אתמול. "המשקיעים קפצו לא מעט בחודשים האחרונים. מדוע זה קרה? אני לא ממש מומחה, ולא יכול להגיד לכם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן