דוד קליין: "התקציב הדו שנתי – אסון שהכניס את לפיד למלכוד"

"התקציב הדו שנתי הוא אסון שהכניס את שר האוצר יאיר לפיד למלכוד שיתקשה לצאת ממנו", כך אומר לסופהשבוע נגיד בנק ישראל לשעבר, פרופ' דוד קליין. לדברי קליין, התקציב הדו שנתי הוא הסיבה המרכזית לסטייה מיעדי הגירעון. "במדינה בה קשה לחזות מה יהיה שנה קדימה, בלתי אפשרי להפעיל תקציב לשנתיים. המשך הפעלתו הוא חוסר אחריות", הוא מציין.

"כל תהליך בניית התקציב נעשה בצורה לא סבירה", ממשיך קליין. "צריך לגרוס אותו ולאפשר לשר האוצר יאיר לפיד לבנות אותו מחדש על פי סדר העדיפויות והיעדים שלו. אם הוא ימשיך בתקציב במתכונת הנוכחית, הדיבורים על צמצום הפערים ואי פגיעה במעמד הביניים יישארו מהשפה אל החוץ".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

קליין מציע לשר האוצר החדש לפיד להפריד בין התקציבים – להותיר את תקציב 2013 בהתאם לזה של 2012 (עם ההתאמות הנדרשות), ולהפעיל תקציב מלא לשנת 2014. "יהיה לו מספיק זמן כדי לעצב את תקציב 2014 זה על פי סדר העדיפויות שלו והשקפתו הכלכלית", הוא מסביר.


קליין | צילום: רויטרס

לדברי קליין, התקציב הוא לא הירושה הבעייתית היחידה של נתניהו ושטייניץ ללפיד. "התקציב נבנה בהתאם לכלל הפיסקלי המחייב הגדלה של הוצאות הממשלה ללא קשר למצב המשק. הוא קובע יעד גירעון שלא ברור אם יש כוונה לעמוד בו, ותחזית הכנסות ממסים שלא ניתן להשיגה", אומר הנגיד לשעבר.

בהתייחסו לתקציב הביטחון, תוקף הנגיד לשעבר את "מתווה ברודט", שאפשר לדבריו את הגדלת תקציב הביטחון ללא קשר למצב המשק, הגירעון או לכלל ההוצאה התקציבית.

קליין מתייחס בדבריו גם להתחזקות השקל בשוק המט"ח, על רקע נפילת הדולר לשער של 3.60 שקלים, וממליץ לנגיד הנוכחי סטנלי פישר להימנע מהתערבות בשער החליפין. "הנגיד נמצא במלכוד. הוא היה מעוניין להוריד את הריבית אבל אינו יכול להורידה מחשש לעליית מחירי הדיור. מנגד, הריבית הנוכחי מעודדת את התחזקות השקל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן