התחרות המחריפה בשוק סלולר אוכלת את רווחיהן של המפעילות הוותיקות: הרווח הנקי של סלקום, הנמצאת בשליטת אי.די.בי של נוחי דנקנר, ירד ב-35.6% בשנת 2012, והסתכם ב-531 מיליון שקל, כך דיווחה היום החברה.
הכנסותיה של סלקום ב-2012 ירדו ב-8.7% ל-5.9 מיליארד שקל. הירידה בהכנסות מיוחסת לירידה של 22.4% בהכנסות מציוד, כמו גם לירידה של 3.7% בהכנסות משירותים, כתוצאה מהתחרות המוגברת בשוק.
לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק
הרווח התפעולי השנתי של סלקום ירד ב-30.7% ל-985 מיליון שקל, וה-EBITDA (רווח ללא פחת, מסים והפחתות) ירד ב-19.1% ל-1.7 מיליארד שקל.
למרות הנתונים, זינק תזרים המזומנים של החברה, ועמד ב-2012 על 1.1 מיליארד שקל. תזרים המזומנים ברבעון הרביעי זינק ב-188% ל-288 מיליון שקל.
מנכ"ל סלקום ניר שטרן | צילום: סיון פרג'
במבט רבעוני, ירדו הכנסותיה של חברת הסלולר ב-15.5%, והסתכמו ב-1.4 מיליארד שקל, בהשוואה ל-1.6 מיליארד שקל ברבעון המקביל ב-2011. הרווח הנקי לרבעון הרביעי של 2012 עלה ב-48.7%, מ-76 מיליון שקל ברבעון המקביל ל-113 מיליון שקל ברבעון הרביעי ב-2012, בעיקר כתוצאה מהשפעות חד-פעמיות לרעה על תוצאות הרבעון הרביעי של 2011.
תחום נוסף שבו השפיעה התחרות החריפה על סלקום הוא רכישת המכשירים. המגבלות שהטיל משרד התקשורת על החברות, וכן התגברות תופעת רכישות מכשירי הסלולר באופן פרטי ולא דרך החברות, הביאה לירידה חדה של 37% בכמות מכשירי הסלולר שמכרה החברה ב-2012. עם זאת, סלקום הצליחה לפצות על הירידה באמצעות גידול בהכנסות ממכירת טאבלטים ב-2012.
הירידה ברכישת מכשירים, הובילה מאידך גם לירידת בתשלום של סלקום לספקים חיצוניים, והביאה לזינוק של 20.6% בתזרים המזומנים של החברה ב-2012 – ל-1.1 מיליארד שקל. תזרים המזומנים הפנוי ברבעון הרביעי של 2012 גדל ב-188% והסתכם ב-288 מיליון שקל.
מנכ"ל סלקום ניר שטרן ציין כי "רמות המחירים הנמוכות בשוק, יחד עם התחרות הגוברת והמעבר להצעת מסלולים אגרסיביים אצל חלק מהמתחרים, הובילו לירידה חדה בהכנסות. מגמות אלה צפויות להשפיע עוד לרעה על תוצאות החברה ברבעון הראשון של שנת 2013".
עם זאת, שטרן הוסיף כי "שנת 2012 הייתה שנת עשייה נרחבת לקבוצת סלקום. בשנה זו השלמנו את תהליך המיזוג עם נטוויז'ן, התמודדנו עם החרפת התחרות והתאמנו את הקבוצה לתנאי השוק החדשים. אוסף המהלכים יהווה נדבך מרכזי בהמשך הצלחת הקבוצה בשנים הבאות".
על רקע התוצאות ברבעון הרביעי, הודיעה סלקום כי הדירקטוריון החליט שלא לחלק דיבידנד לבעלי המניות.
ירידה של 4.5% בכמות המנויים, עלייה בשימוש
התחרות החריפה בשוק הסלולר מורגשת גם בהכנסות של סלקום מכל לקוח. החברה, שב-2011 הכניסה 106 שקל בממוצע מכל לקוח, הכניסה ב-2012 87.5 שקל ללקוח, ירידה של 17%. ברבעון האחרון הירידה הייתה חדה יותר, וסלקום רשמה הכנסה של 82.4 שקל למנוי.
מגמה נוספת שעולה מן הדוח היא של עלייה בשימוש במכשירי הסלולר. ברבעון הרביעי של 2012 דיברו מנויי סלקום 428 דקות בממוצע, לעומת 351 ברבעון הרביעי של 2011, ולעומת ממוצע שנתי של 390 דקות. העלייה נובעת בעיקר בשל התוכנית החדשות שמציעות החברות, של שימוש בסלולר ללא הגבלת דקות שיחה.
מצבת מנויי הסלולר של סלקום עמדה בסוף 2012 על כ-3.199 מיליון מנויים, ירידה של 4.5% ביחס לשנה שעברה. שיעור הנטישה בקרב מנויי הסלולר בשנת 2012 הסתכם ב-31.5%, בהשוואה ל-25.1% ב-2011.
|