“דולר חלש הוא סכנה לכלכלת העולם – יש להצמיד את ערכו לערך הזהב”

"דולר חלש הוא איום על הכלכלה העולמית, והדרך היחידה לעצור את הידרדרותו היא הצגה מחודשת של סטנדרט זהב", כך מצהיר סטיב פורבס, העורך הראשי והבעלים של קבוצת פורבס.

פורבס אמר את הדברים במהלך כנס ה-Freedomfest השנתי בלאס וגאס, בו מתקבצים מידי שנה טובי המוחות על מנת לדון בפוליטיקה וכלכלה. פורבס חזר בכנס על משנתו ,אותה כבר הביע בספרו האחרון "כסף: כיצד הרס הדולר מאיים על הכלכלה העולמית ומה אנחנו יכולים לעשות בנידון". לדעתו, יש להצמיד את ערך המטבע האמריקאי לערכו של הזהב, כפי שהיה מקובל בעבר, בעיקר לאורך המאה ה-19, מה שמכונה בעברית "תקן הזהב". המשמעות של קבלת תקן זהב היא שעל כל הנפקת מטבע במדינה, קיימת כמות מסוימת קבועה מראש של זהב באותה מדינה, והיא זו שקובעת את ערכו.


האם ארה"ב בדרך להצמדת הדולר לערך הזהב? | צילום: shutterstock

לדברי פורבס, שיטות שונות של הערכת שווי הכסף נוסו במהלך 4,000 השנים האחרונות והניסיון מראה כי תקן זהב הוא השיטה המוצלחת ביותר. "תקן זהב, כאשר הוא מיושם כהלכה, מספק יציבות וערך, כאשר מדברים על אספקת כסף. "כמו שמאזניים מודדות משקל, כסף צריך למדוד ערך, והוא עושה זאת בצורה הטובה ביותר כאשר יש לו ערך קבוע. שום דבר אחר לא עובד".

על אף שלדעתו זהו רק עניין של זמן עד שארה"ב תאמץ תקן זהב, זה ידרוש שינוי דרמטי, מאחר שהממשל נהנה מדולר החלש. יחד עם זאת, פורבס רואה שינויים גדולים באופק. "מטבע חלש תמיד אומר שהממשלה חזקה. אני חושב שאנשים מתבוננים אל בחירות האמצע הקרבות ואני חושב שעומדים להיות שינויים גדולים בבחירות בנובמבר, שיכינו את השטח לדברים מעניינים שיקרו ב-2015".

לפורבס ביקורת קשה גם נגד מדיניות הבנק הפדרלי, שאותו הוא מאשים בהיחלשות הדולר. לדעתו, ליו"ר הפד החדשה, ג'נט יילן אין כיוון ברור אליו היא מובילה. "הפד לא מעריך את הצורך בדולר יציב", הוא אומר. "יילן לא מבינה את זה, בדיוק כמו שקודמה, בן ברננקי, לא הבין". יחד עם זאת, פורבס רואה בחיוב את נטייתו של הפד להפסיק עד חודש אוקטובר את תוכנית הרכישות שלו, ולחתום בכך את תקופת ההרחבה הכמותית.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן