דיווח: איראן הסכימה למשא ומתן ישיר עם ארה"ב על תוכנית הגרעין

איראן הסכימה לראשונה לקיים משא ומתן ישיר עם ארה"ב בנוגע לתוכנית הגרעין שלה, כך דווח בעיתון הניו יורק טיימס. על פי הדיווח, בכירים בממשלו של נשיא ארה"ב ברק אובמה אמרו כי ההסכמה היא עקרונית בלבד וכי היא תקבלה בעקבות מגעים חשאיים שניהלו נציגי הממשל הפדרלי עם נציגים איראניים.

בבית הלבן הכחישו את הדיווח שמגיע כיממה בלבד לפני העימות האחרון של הנשיא אובמה עם יריבו הרפובליקני מיט רומני שיתייחס לנושאים במדיניות החוץ של שני הצדדים. בהצהרה רשמית שפורסמה על ידי מועצת הבטחון הלאומית האמריקאית נאמר: "אין זה נכון כי ארה"ב ואיראן הסכימו למשא ומתן ישיר או לסוג אחר כלשהו של הידברות בנושא הגרעין האיראני לאחר הבחירות בארה"ב". 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עוד נאמר בהצהרה: "אנחנו ממשיכים לנהל מגעים עם קבוצת P5+1 בניסיון למצוא פתרון דיפלומטי למשבר הגרעין וכפי שאמרנו מההתחלה, נהיה מוכנים להידברות ישירה". קבוצת P5+1 מורכבת מנציגים קבועים במועצת הבטחון של האו"ם, הכוללת את סין, בריטניה, צרפת, רוסיה וגרמניה. 

נשיא איראן מחמוד אחמדיניג'ד | צילום: רויטרס

על פי הדיווח בניו יורק טיימס, איראן הסכימה לפתוח במשא ומתן ישיר עם ארה"ב רק לאחר הבחירות לנשיאות ובמידה שאובמה ינצח. הפרסום בנוגע להסכמה בין הצדדים עלולה, על פי הדיווח להכריע את העימות בין רומני לאובמה, שכן הרפובליקנים תקפו לא פעם את מדיניותו של אובמה בסגויה האיראנית וטענו כי היא לא אפקטיבית. 

לטענת אנליסטים רבים, סוגיית הגרעין האיראני היא האתגר הבטחוני הגדול ביותר עימו נאלצת ארה"ב להתמודד, נושא שעלול להצית קונפליקט עמוק בכל אזור המזרח התיכון. 

במקביל למאמצים הדיפולומטיים שעושות ארה"ב וחברות קבוצת P5+1, הפעילו ארה"ב והאיחוד האירופי גם סנקציות כלכליות קשות נגד איראן בניסיון לעצור את החימוש הגרעיני שלה. כתוצאה מסנקציות אלה, נפגע קשות ענף ייצוא הנפט של איראן והביא לקריסת מטבע הריאל. בעקבות זאת נכנסה המדינה למיתון קשה, מה שהוציא תושבים איראניים רבים לרחובות במחאה על מדיניותו של ממשלו של נשיא אירן מחמוד אחמדיניג'ד. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן