חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

דירוג פורבס: שרה נתניהו בראש רשימת 50 הנשים החזקות בישראל

שרה נתניהו, רעייתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, היא האשה החזקה בישראל – כך עולה מן הדירוג השנתי של 50 הנשים החזקות שערך מגזין פורבס ישראל ומתפרסם בגיליון מיוחד לפסח.

נתניהו הקדימה בדירוג נשים מרשימות, גם כאלה שמובילות חברות ענק. היא אמנם לא מחליטה על פעולה באיראן, על הורדת הריבית או על רפורמה נדל"נית, אך מדירוג פורבס עולה, שהשפעתה נובעת בעיקר ממעורבותה במינויים רבים בסביבת ראש הממשלה. על-פי כמה מהמקורות שהתראיינו לפורבס מעורבותה במינויים אינה נעצרת בלשכת ראש הממשלה אלא גם בתפקידים משמעותיים בשירות המדינה. "היא מתערבת בכל הדרגים", אמר אחד המקורות, "בכירים כזוטרים".

לדירוג המלא – 50 הנשים החזקות ביותר בישראל 2013

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אחד הדימויים המעניינים המצוטטים בכתבה בנוגע לכוחה של נתניהו לקוח דווקא מעולם האסטרו־פיזיקה: אחד מהמקורבים לשעבר המשיל אותה לחור שחור, אישיות בעלת כוח אנרגטי ממוקד כל כך בתוך המערכת, שמסוגלת לשנות ולחולל סדרי מציאות חדשים בחלל הפוליטי בישראל בעוצמה אדירה – גם אם לא תמיד ניתן לראות או לזהות את מקור הכוח המניע.

במקום השני בדירוג הנשים המשפיעות נמצאת מנכ"לית הבנק השני בגודלו בישראל, רקפת רוסק עמינח, שהחליפה בתפקיד אישה חזקה אחרת – גליה מאור. בכך, הפכה רוסק עמינח למנכ"לית הצעירה ביותר בתולדות הבנק. בימים אלה היא חוגגת שנה באחד מתפקידי הניהול הבכירים והמשמעותיים ביותר בישראל, בבנק שזרועותיו מגיעות לכל פינה במשק, עם מוטת השפעה רחבה שכמעט ואין כדוגמתה.

נתניהו. "מסוגלת לשנות סדרי מציאות בפוליטיקה הישראלית" | צילום: daniel biskup

שלישית בדירוג נמצאת הישראלית היחידה שמופיעה גם בדירוג הנשים החזקות בעולם של מגזין פורבס – בעלת קבוצת אריסון, שרי אריסון. הנפח העסקי של הקבוצה פועל תחת אריסון השקעות וכולל את החברות שיכון ובינוי, חברת המים Miya ומלח הארץ. אך אריסון ידועה לציבור הישראלי בעיקר כבעלת השליטה בבנק הפועלים, בו היא מחזיקה מאז שנמכר לידי הקבוצה ב־1996.

בראיון מיוחד לפורבס ישראל לרגל בחירתה, שמה אריסון את הדגש על תרומת עסקיה לחברה, ועל יום "מעשים טובים" שהחל בישראל ביוזמתה. "גם בעסקים צריכים לשים את המיקוד בערך המוסף", היא אומרת. "ערך מוסף שבא לידי ביטוי באנשים, בקהילה, במדינה ובעולם. אני משתדלת כל החיים שלי להביא חזונות לאיפה שאני נמצאת. אם זה לבנק, לשיכון ובינוי או ל־Miya. זה לוקח זמן, אבל אם מטמיעים ערכים בעסקים רואים את ההבדל". מקבוצת אריסון נכנסה לעשירייה הראשונה גם יו"ר ומנכ"ל אריסון השקעות אפרת פלד, שדורגה במקום ה-6.


אריסון | צילום: יח"צ

במקום הרביעי בדירוג נמצאת עפרה שטראוס. שטראוס, שנכנסה לתפקידה כיו"ר הקבוצה ב-2001, ביססה מאז את מעמדה כמובילת החברה וכמנהיגה הפעילה בפורומים עסקיים רבים לקידום התעשייה וקידום נושאים חברתיים. היא גם הובילה את הקבוצה במהלכים עסקיים מוצלחים רבים, בהם כיבוש שווקים חדשים באמצעות רכישות, מיזוגים והקמת חברות־בת המייצאות ידע וכישורים שרכשה החברה בישראל.

את החמישייה המובילה סוגרת ד"ר קרנית פלוג, המשנה לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר, אשר נחשבת על ידי פישר עצמו ורבים במערכת הכלכלית למועמדת בולטת לרשת אותו לאחר פרישתו הצפויה מן התפקיד ביוני הקרוב. מלבד חלקה המרכזי בקביעת המדיניות המוניטרית, היא שותפה בכירה בוועדות החשובות שהמליצו על רפורמות כמו ועדת טרכטנברג, ועדת התחרותיות, הוועדה לבדיקת מצבו של המוסד לביטוח לאומי והוועדה לבחינת תקציב הביטחון. מחלקת המחקר החזקה שבראשה עמדה פלוג במשך שנים מפרסמת נתונים, חוות דעת והמלצות לקביעת מדיניות שראשי האוצר מתקשים להתעלם מהן.


גם היא במשפיעות. בר רפאלי | צילום: רויטרס

הנשים החזקות בדירוג פורבס מגלמות עוצמה נשית – לא בסיסמאות, אלא הלכה למעשה. כל אחת בתחומה קובעת מדיניות ומשפיעה על החיים של כולנו במכלול תחומים. בדירוג השנתי של 50 הנשים החזקות בישראל מופיעים, לצד שמות מוכרים ממדורי הכלכלה, המשפט ועוד, גם שמות חדשים, בהם זה של אביטל שטיין, מנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה, וגלית חמי, העורכת הראשית של העיתון כלכליסט.

בין הנשים החזקות גם מנהלות בכירות שנכנסו לתפקידים חדשים, בהן מנכ"לית בזק הטריה סטלה הנדלר, ורוית ברניב, היו"ר החדשה של דירקטוריון תנובה. מנגד, בולטת בהיעדרה זהבית כהן-יוסף, מנכ"לית קרן ההשקעות אייפקס ישראל, שספגה באחרונה כמה מהלומות לא פשוטות בקריירה, במהלכן נאלצה לסגת מעמדות ניהול פעילות בחברות בהן שולטת אייפקס, ולהתפטר מתפקידה כיו"ר תנובה ומראשות דירקטוריון פסגות.

הפער המגדרי

כמה נתונים מייצגים על ישראל בשנה שחלפה: ב-500 החברות המובילות במשק הישראלי מכהנות רק 24 מנכ"ליות (4.8%), ורק 36.6% מכלל המועסקים בהיי-טק היו נשים. כל זה קורה בעוד שלפי נתוני הלשכה המרכזית לססטיסטיקה נשים מהוות רוב לא רק באוכלוסייה, אלא גם באקדמיה: בתואר ראשון (56.1%), שני (59.3%) ושלישי (52.4%). המספרים מדברים בעד עצמם: שוויון אמיתי ומלא נותר מושא שעדיין יש לשאוף אליו. 

לדירוג המלא – 50 הנשים החזקות ביותר בישראל 2013

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן