דראגי הוריד הריבית בגוש האירו לרמה אפסית; היורו צנח, וול סטריט ננעלה בירידות

המסחר בוול סטריט ננעל בירידות כאשר מדד הדאו ג'ונס נסגר סביב רמת הפתיחה, מדד ה-S&P נחלש ב-0.1% ומדד הנאסד"ק ירד 0.2%. ברקע המסחר הודעתו הדרמטית של נגיד הבנק האירופי מריו דראגי הצהריים.

דראגי הפתיע היום כאשר הוריד את הריבית בגוש האירו ל-0.05% והכריז על תחילתה של תוכנית הרחבה כמותית שמטרתה לתמוך בכלכלה המקרטעת ביבשת. עוד החליט הבנק להוריד את הריבית השלילית על פיקדונות למינוס 0.2%. לפי סקר בלומברג רק 6 מתוך 57 כלכלנים ציפו למהלך שבעקבותיו צנח היורו ב-1% אל מול הדולר ונסחר סביב 1.301. המטבע האירופי נפל ב-0.7% גם מול השקל ושערו היציג נקבע על 4.67 שקלים.
  
לפי התוכנית עליה הודיע דראגי במסיבת עיתונאים שערך לאחר החלטת הריבית, יחל הבנק המרכזי לרכוש אגרות חוב מגובות נכסים (ABS) החל מחודש אוקטובר הקרוב. עם זאת, לא מדובר ככל הנראה בתוכנית בקנה מידה רחב כמו זו שביצע הבנק הפדרלי בארה"ב.


דראגי. מהלך מפתיע | צילום: רויטרס

בחודש יוני האחרון, הפתיע דראגי כאשר בצעד היסטורי החליט להנהיג ריבית שלילית על פיקדונות בגוש האירו. הבנק קבע את הריבית הכללית על 0.15% ואת הריבית על הפיקדונות על מינוס 0.1%. כעת כאמור, הוחלט "ברוב נוח", כפי שכינה זאת דראגי, על הורדה נוספת של הריביות.

בהלמן אלדובי אמרו בעקבות ההחלטה כי היא צפויה להוביל את המשקיעים לשוק המניות האירופאי ולגרום לעליית תשואות באג"ח ממשלתיות באירופה בשלב הבינוני על רקע הערכות של המשקיעים כי הדבר יוביל לצמיחה ואינפלציה בגוש האירו.

לעומת זאת, אלעד סולומון מבית ההשקעות יוטרייד אמר כי "ההחלטה של דראגי היא כמו לתת אקמול לחולה סרטן. החלטתו של דראגי תמוהה. מדובר בהחלטה בעלת אפקט זניח לחלוטין על הנזילות והאשראי בשוק. במצב של ריבית אפס בכל העולם הורדה מזערית עשויה לספק מומנטום לטווח קצר מאוד".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן