ד"ש מהמאה ה-14: האם מגפת הדבר עלולה להתפרץ שוב?

חדשות מדאיגות: מדענים קובעים שזן חדש של המגפה השחורה, שחיסלה חצי מאוכלוסיית העולם במאה ה-14 עשוי להתפרץ גם היום, ללא אזהרה. בעוד שהרפואה המודרנית תעזור להתמודד עם סיטואציה כזו, הקלות בה אנשים יכולים להסתובב ברחבי הגלובוס יקשה מאוד על ההשתלטות עליה.

עד לא מזמן סברו המדענים כי החיידק Yersinia Pestis, מקור מחלת הדבר, קפץ בעבר פעם אחת ממכרסמים אל בני האדם ונמצא כעת תחת שליטה (להוציא מקרה מוות של 60 איש במדגסקר ב-2012). אך ניתוח גנטי של החיידק שנמצא על שיניו של קורבן בן המאה ה-6 מבוואריה, מעיד כי זנים שונים שלו עברו את מחסום המינים לפחות פעמיים בעבר.

זן החיידק שגרם למגפה הג'סטינית ברחבי האימפריה הביזנטית במהלך המאה הראשונה, שונה מזה שגרם ל"מגפה השלישית" שהתפרצה היונאן שבסין ב-1855 וקטלה כ-12 מיליון בני אדם. הזן הראשוני נכחד במהירות, ככל הנראה מכיוון שכמעט כל הנשאים שלו מתו. "אם המגפה הג'סטינית התפרצה באוכלוסייה אנושית, גרמה להדבקות מאסיבית ולאחר מכן נכחדה, זה אומר שזה יכול לקרות שוב", אומר דיוויד ווגנר מאוניברסיטת צפון אריזונה.

חיידק ה-Y. Pestis | צילום: מתוך ויקיפדיה

המחקר גם מעלה את הסברה ששתי מגפות עתיקות נוספות (המגפה באתונה במאה ה-5 לפני הספירה, והמגפה האנטוניאנית במאה ה-2 לספירה) נגרמו גן הן על ידי ה-Y. Pestis, על אף שיהיה קשה להוכיח את זה, כפי שאומר תומס גילברט, פרופסור לגנטיקה במוזיאון הטבע של דנמרק.

"מה שכל זה מראה הוא שהגורם החיידקי קפץ אל אוכלוסייה אנושית כמה פעמים במהלך ההיסטוריה וגרם להתפרצות מגפה. זה אומר שהמעבר הזה הוא לא כל כך קשה ולא נגרם רק במזל", אומר ד"ר גילברט. "בני אדם חיים בצמוד למכרסמים, כך שזה רק עניין של זמן עד שנחשף שוב אל המחלה".

הנריק פוינר, מנהל מרכז ה-DNA העתיק באוניברסיטת מקמסטר באוהיו, אומר שכ-200 סוגי מכרסמים משמשים כנשאים לחיידק. "מגפות הן דבר שימשיך לקרות, אבל אנטיביוטיקה אמורה להיות מסוגלת להתמודד איתן". יחד עם זאת, אם המחלה מגיעה לריאות והופכת להיות מועברת בנשימה, יהיה קשה יותר לנצח אותה, הוא אומר. סוג כזה של מחלה יכול להרוג תוך יום.


רופא בן המאה ה-14. לרפואה המודרנית יכולת להתמודד עם מגפה חדשה | צילום: ויקיפדיה

על אף שהמחלה שכיחה במכרסמים, היא עוברת מקורבן אחד לשני על ידי פרעושי ה-Xenopsylla Cheopis. החיידק תוקף את מערכת קשרי הלימפה של החיה וגורם להתנפחות האופיינית לחולי דבר.

ל-Y Pestis הייתה השפעה רבה על ההיסטוריה האנושית. הוא החליש את הכוחות הביזנטיים במגפה הג'סטינית ומנע מהם להקים מחדש את האימפריה הרומית באיטליה ויתכן שגם עזר לסקסונים לכבוש חלקים גדולים מאנגליה.

במאה ה-14, המגפה קיצצה את אוכלוסיית אירופה כל כך שערך האדמות ירד והתשלום עבור עבודה נסק – דבר שהביא לשינוי חברתי וכלכלי רדיקלי במאות הבאות. כך שהאנושות והדבר הולכים יד ביד לכל אורך ההיסטוריה. לנו נשאר רק לקוות שביקור נוסף של החיידק לא יתרחש בקרוב ואם כן, שכוחה של הרפואה המודרנית יגבר על האפשרויות הנרחבות של הפצת המחלה, שנובעות מהתנועה החופשית של אנשים ברחבי העולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן