האוזר: "בהיעדר בורסה יעילה – הצמיחה והתעסוקה במשק תיפגע"

"יש לבצע שינוי מן היסוד במבנה הבורסה", אמר לפני זמן קצר יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר בדיון מיוחד שנערך בנושא בועדת הכספים בכנסת. "בהיעדר בורסה יעילה, תיפגע היכולת של חברות ומשקיעים ואף של הממשלה לגייס הון וכך בסופו של דבר תיפגע הצמיחה וגם התעסוקה".

"הרגולציה היא ההגנה על המשקיעים ואנחנו פועלים בהתאם", הוסיף האוזר. "יחד עם זאת, אנחנו איננו מעוניינים בעודף רגולציה כי זה יחנוק את השוק".

לפני שבוע, הודיע יו"ר הבורסה, שאול (סם) ברונפלד על התפטרותו וזאת לאחר שהאוזר סימן בנחרצות את הדרך החוצה. התפטרותו של ברונפלד הגיעה שבוע לאחר שמנכ"לית הבורסה אסתר לבנון התפטרה גם היא לאחר לחץ מכיוון הרשות. התפטרותו של ברונפלד גררה ויכוח תקשורתי והחלפת האשמות בין ברונפלד לבין האוזר על האחריות למצבה הקשה של הבורסה.


שמואל האוזר | צילום: דוברות האוצר

ברונפלד: "הפתרון הוא איננו החלפת ההנהלה"

"יש הרבה גורמים לשפל שבו מצויה הבורסה", אמר ברונפלד בדיון. "הפתרון הוא איננו החלפת ההנהלה. הבורסה כבר היתה בשפל בשנות ה- 90' וכן ב-2001 ו-2002, יו"ר הרשות דאז, לא חשב שהתרופה לשפל היא הדחה".

"הארגון שמפעיל את הבורסה – האצטדיון הכלכלי עליו משחקות הקבוצות הכלכליות, החברות, המשקיעים", הוסיף ברונפלד. "האמינו לי- הדשא נהדר, הטריבונות נקיות, התאורה נהדרת, הבאנו סדרנים. אנחנו לא יכולים לעלות על המגרש, לקבל גולים ולהבקיע".

"היו פתרונות והבורסה יצאה מהמשברים. יש הרבה מה לעשות גם אם לא נהיה מרכז פיננסי בינלאומי ואני אומר קצת צניעות, לא בטוח שלשם עלינו לשאוף. אנחנו לא יכולים לאיים על ניו-יורק וטוקיו. ההתעסקות בהנהלת הבורסה כמוה כהתעסקות בצ'ופצ'יק של הקומקום ולא בקומקום עצמו, שהוא כל שוק ההון והשדה הכלכלי של ישראל".

ברונפלד המשיך ואמר כי הוא "מציע שניתן הזדמנות למשקיעים בשוק ההון להגיד מה עוצר אותם. למה חברות רצות לארה"ב במקום להיסחר בישראל. למה חברות שנסחרות בחו"ל מסרבות לבוא להיסחר בת"א, על אף חוק הרישום הכפול".

במכתב שכתב בשבוע שעבר האוזר לחברי הנהלת הבורסה בה הפציר בהם לא לכלול את ברונפלד בוועדת האיתור למנכ"ל הבורסה כתב כי "כדי להפוך את הבורסה למשאב לאומי יש הכרח בחשיבה אחרת והדבר כולל גם את מי שמוביל את פעילותה של הבורסה – יו"ר דירקטוריון הבורסה ומנכ"ל הבורסה. אין מנוס מדיון באחריותם של אלה למצבה הנוכחי של הבורסה".

כשהאוזר מדבר על לקיחת אחריות הוא מדבר על כך שמשנת 2008 ועד סוף שנת 2012 ירד מספר החברות שמניותיהן רשומות בבורסה ב-16%, כשהמשמעות היא ש-90 חברות הוציאו עצמן משם. בהסתכלות על השנתיים האחרונות המספרים אף מדאיגים יותר, כאשר בין 2011 ל-2012 איבדה הבורסה 41 חברות.

שנת 2012 הייתה מהקשות שידעה הבורסה בעשור האחרון: הרווח הנקי הסתכם ב-25.878 מיליון שקל, לעומת 46.41 מיליון שקל אשתקד (ירידה של 44%) ו-65.185 מיליון שקל ב-2010. כך על פי הדוחות הכספיים שפרסמה היום הבורסה.

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות, אילן פלטו אמר במהלך הדיון כי "ככל שנגביל את החברות השוק יהיה יותר מוגן אך לא יהיה שוק. חברות ציבוריות רוצות לצאת מהבורסה עקב עודף רגולציה. דווקא בישראל המצב הכלכלי לא כל-כך גרוע בהשוואה לעולם, בעוד כמות ההנפקות במערב דווקא גדלה ורק בישראל לא רוצים להיכנס לבורסה".

"נוצר חוסר אמון משמעותי במה שקורה בשוק ההון. האשמה אצל כולם. המחוקקים , הנהלת הבורסה, הגופים המוסדיים וכולם. צריך לחזור להיות הבורסה לניירות ערך ולא הבורסה לאגרות חוב כמו שנהיינו"" הוסיף ח"כ ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד).


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן