האולימפיאדה בריו 2016: למה לא כל הברזילאים שמחים לקראתה?

המשחקים האולימפיים בלונדון ננעלו אמש, והאולימפיאדה הבאה תתרחש בריו דה ז'נירו שבברזיל כידוע. אבל לא כל הברזילאים מאושרים לקראת המאורע: נשיא הוועד האולימפי ז'אק רוג העניק לראש עיריית ריו דה ז'נירו אדוארדו פאאס את הדגל האולימפי, במהלכו של טקס מפואר בעלות של מיליוני דולרים רבים, אך אלפים מבין תושביה העניים ביותר של ריו דה ז'נירו חיים כעת בפחד מתמיד לאבד את בתיהם בפינויים כפויים שיחסלו את קהילותיהם – לפי דברי הקהילות המקומיות של ריו לקראת המשחקים של 2016, ומשחקי גביע העולם בכדורגל שיערכו בעיר גם הם בעוד שנתיים.

מוערך כי כ-170 אלף ברזילאים מצויים בסיכון לאבד את ביתם או שכבר איבדו אותו בפינוי כפוי שנכרך בהכנות לגביע העולם בכדורגל והאולימפיאדה. פינויים כפויים מתרחשים בד"כ באיזורים בעיר בהם הקרקע ייקרת-ערך, ותוצאתם לרוב היא גירוש של העניים ביותר לשוליה החיצוניים של העיר, שם אין לא תשתיות ראויות ולא גישה לשירותים ציבוריים בסיסיים, כך הוסבר בהודעה לתקשורת שיצאה אתמול.

נדחקים לשוליים. ילדים משחקים כדורגל בשכונות העוני של ריו | צילום: רויטרס

"אירוח האולימפיאדה צריך להיות סיבה למסיבה, לא לדאגה", אמרה איבט אלברדינק-טיאם, מנהלת "פיטנס", קבוצת זכויות-אדם שיצרה סרט תיעודי קצר על הפינויים. "פינויים כפויים חותרים תחת הרוח והיעד האולימפיים. אנו קוראים לבכירי הממשל לתת את ידם ולשים קץ באופן מיידי למהלכי הפינויים הכפויים".

בהמשך השבוע, תושבים ותומכים בשכונת וילה אוטודרומו יציגו בפני ראש העיר פאאס הצעה נגדית שהושלמה לאחרונה בידי הקהילה המקומית ונמנעת מן הפינוי האפשרי. רנאטו קוסנטינו, דובר של הועד בריו, אמר בהודעה לתקשורת כי "הקהילה הבינלאומית איננה מודעת לאיום שהפינויים האלה טומנים בחובם עבור כמה מתושביה הפגיעים ביותר של ברזיל. התחננו בפני הממשלה ללכת איתנו ולהקשיב. כעת אנו מבקשים מן הקהילה הבינלאומית לעזור לנו בתחינה זו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן