האיום החדש על פוטין: צניחת מחירי הנפט בעולם

האיום החדש על מעמדו הפופולרי של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין הוא הצניחה במחירי הנפט בעולם. אמנם בזכות כמות מכובדת של רזרבות מזומנים ומידת גמישות גבוהה של מטבע הרובל, יכולה יצרנית הנפט הגדולה בעולם להנות מחסינות כלכלית מסוימת. אך עם נפילה של מעל ל-30 דולר במחיר חבית נפט בשלושת החודשים האחרונים, יכולת התמרון התקציבית של ממשלת רוסיה הולכת וקטנה. תוסיפו לזה את ההפגנות המציפות את רחובות המדינה ותבינו שהחוסן הכלכלי של פוטין כבר לא כל כך בטוח.
 

הנפט מהווה את האתגר העיקרי למדיניותו הכלכלית – פוטין | צילום: רוטרס

המיסים על גז ונפט מהווים כמחצית מהכנסות הממשלה ברוסיה. כספים אלה שימשו את פוטין למימון העלאת השכר במגזר הציבורי ותשלומי הפנסיה של העובדים. כך למעשה, פעל הנשיא על מנת להציל את המדינה מהמשבר העולמי של שנת 2009. בנוסף, במשא הבחירות האחרון השתמש פוטין בכספים אלה במסגרת המצע שלו והבטיח העלאה נוספת בשכר של עובדי הסקטור הציבורי. 

אמנם התוכנית הנוכחית של פוטין להקטין את החיסכון הפיסקלי, על מנת להמשיך את מילוי הבטחותיו לציבור ברוסיה עשויה לעזור בריכוך כל מכה כלכלית צפויה, אך בטווח הרחוק מדובר על מהלך שיגדיל את הפגיעות של המשק הרוסי מפני נזקים שעלולה לגרום ירדה נוספת במחירי הנפט.  

כלכלת רוסיה הייתה תלויה מאוד במחירי הנפט מאז ומתמיד. הירידה האחרונה במחירי הנפט הייתה כה תלולה, שב-2009 צנחה כלכלתה של רוסיה ב-8%. כמו כן הנפט היה גורם עיקרי שהביא לקריסתה של כלכלת המדינה ב-1998. בנאום שנשא פוטין בנוגע לתקציב השנתי של רוסיה בשבוע שעבר, התייחס לאנושא הנפט והודה כי מדובר באחד המכשולים הגדולים שלו לביצוע המדיניות הכלכלית של ממשלתו. לדריו, "המצב בשוק הסחורות העולמי מהווה אתגר אמיתי לתמרון התקציבי של המדינה".   

בניסיון להתמודד עם האתגר, הקצה שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב הקצה כ-6 מיליארד דולר מקופת המדינה להקמת קרן למצב חירום שעלול להתרחש עם ירידה דרסטית במחירי הנפט, על מנת להדוף פגיעה בצמחית המשק. בנוסף, בתקציב 2013 הקטין סילואנוב את יעד הגירעון ב-1.5%, זאת בהתבסס על מחיר ממוצע לחבית נפט של 97 דולר. השר הביע תקווה כי בהנחה וזה יהיה המצב, הגירעון התקציבי של רוסיה, העומד כעת על 10% ישאר ברמה הניתנת לניהול בתנאים הקיימים. 

סילואנוב נשען גם על הערכות אנליסטים ברוסיה כי הפעם ההשפעה של צניחה במחירי הנפט על כלכלת המדינה תהיה קטנה יותר מבפעמים קודמות. לטענתם, חסינותה של כלכלת רוסיה תשמר בשלוש השנים הקרובות. חשוב לציין שמאז שהחל מחיר הנפט את צניחתו האחרונה, ירד ערך מטבע הרובל ב-15% מול הדולר האמריקאי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן