האינטגרציה הבנקאית באירופה יוצאת לדרך: "צעד גדול לאיחוד"

לאחר שיחות שנמשכו למעלה מ-14 שעות ודיונים שנפרשו על מספר חודשים, שרי האוצר של 27 מדינות האיחוד האירופי הסכימו להעניק לבנק המרכזי באירופה את הסמכות הישירה לכ-150 מהבנקים הגדולים ביבשת ולהתערב בבנקים קטנים יותר כאשר אלו רק מגלים קשיים. "זהו צעד גדול עבור האיחוד", אמר נציב האיחוד האירופי מייקל ברנייר. "הבנק המרכזי יהיה עכשיו השחקן הראשי".

לאחר שלוש שנים של משבר חוב ביבשת ואינספור צעדים המנסים להלחם במיתון, המשמעות של הסכם הבנקאות באיחוד האירופי מניח אבן לאיחוד כלכלי עמוק יותר ביבשת ומהווה את הניסיון האמיתי הראשון של המדינות ליצור אינטגרציה מלאה ואחריות כוללת על הבנקים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

המערכת החדשה של הפיקוח צפויה להכנס לתוקף ב-1 במרץ 2014, אם כי השרים הסכימו כי הביצוע המעשי יכול להתעכב, אם הבנק המרכזי של היבשת ייצטרך זמן נוסף בכדי להכין את עצמו לשינוי.

צעד שמעמיק את האיחוד הכלכלי | צילום: רויטרס

התכנית מהווה את השינוי הגדול ביותר של המערכת הבנקאית באירופה מאז שהמשבר הפיננסי החל באמצע-2007 עם הקריסה של IKB הבנק המלווה הגרמני.

בתוך כך, שר האוצר הגרמני וולפגנג שוובלה צינן את התנגדויותיו הקודמות שהובילו אותו להתנגשות פומבית עם עמיתו הצרפתי, פייר מוסקוביצ'י, בשבוע שעבר על תפקידו של הבנק המרכזי של אירופה בפיקוח על בנקים.

כאשר הזמן הולך ואוזל ובמטרה לעמוד ביעד של סוף השנה, שני הצדדים הצליחו ליישב את המחלוקות ביניהם וגרמניה זכתה בסמכות למתן את סמכותו של הבנק המרכזי של אירופה על המפקח החדש.

הסכם על פיקוח בנקאי הוא צעד ראשון מכריע לקראת איחוד בנקאי רחב יותר או אולי הכנה לגישת הגוש לאחריות משותפת לטיפוך בבנקים כושלים,שגררו בשנים האחרונות את אירלנד וספרד לעבר משבר חוב קשה.

הנדבך הבא של איחוד כזה יהיה היצירה של מערכת מרכזית מוסכמת לסגירת בנקים בעייתיים. ההחלטה גם שולחת מסר חזק למשקיעים כי 17 חברי גוש היורו, מגרמניה החזקה ליוון מוכת-החוב, יכולים לפעול יחד כדי להתמודד עם הבעיות של הגוש.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן