האם סנדי היא החזקה ביותר? 10 הסופות האכזריות בתולדות ארה"ב

היכן מדורגת סנדי בין הסופות הקשות בארה"ב בכל הזמנים? עם רוחות בעוצמה של סופה טרופית, וכשהיא משתרעת על פני רוחב של 1,600 קילומטר, סנדי היא ענקית, כשיש כאלה הטוענים כי זוהי אחת הסופות הגדולות ביותר בחוף המזרחי אי פעם ואחת הגדולות ביותר שידעה ארה"ב. האמנם?

על אף שהרוחות אינן חזקות כל כך ביחס למפלצות כמו קתרינה בשנת 2005 או אנדרו בשנת 1992, על פי החוקרים לסנדי יש כוח הרסני יותר מכל סופת הוריקן מאז 1969 – בגלל הגודל המסיבי שלה ויכולתה להציף את איזורי הפגיעה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אז עד כמה רעה צריכה להיות סנדי כדי להפוך לסופה הנוראה ביותר בכל זמנים? ובכן, יש לה תחרות רצינית. בהיסטוריה העולמית היא אפילו לא תיכנס לרשימה. הסופות הטרופיות הקטלניות ביותר לא היו הוריקנים בכלל, אלא טייפונים שפגעו באסיה: בנובמבר 1970, פגעה בהולה (BHOLA) במה שהיום בנגלדש והרגה יותר מ-300 אלף בני אדם. בשנת 1975 פגעה נינה בסין והרסה את סכר Bangiao. ההצפה שנוצרה כתוצאה מפריצת הסכר הרסה גם סכרים אחרים וגרמה למותם של יותר מ-100 אלף.

עננים שחורים במיאמי | צילום: רויטרס

באשר לסופות הכי הרסניות בארה"ב, לפניכם דירוג המבוסס על נתונים מ-NOAA (מינהל האקלים והאוקיינוסים האמריקאי), שירות מזג אוויר הלאומי, חברות הביטוח ועוד. רשימה זו, עם זאת, היא שילוב של אלמנטים הקשורים בסופות כמו כמה קטלניות היו, הנזק שגרמו והדרמה שיצרו. היא בשום אופן אינה מדעית, למרות שהיא מבוססת על מחקרי מומחים שנעשו בידי היסטוריונים ומטאורולוגים. ההערכות הכספיות מבוססות על אומדן כללי.

1. גלווסטון, 1900
ההוריקן הקטלני ביותר בתולדות ארה"ב, שפגע בשנת 1900 בגלווסטון, טקסס, הרג יותר מ-6,000 בני אדם (כרבע מאוכלוסיית האי) והפיל כמעט כל מבנה, עם נחשול בגובה כמעט 5 מטרים ורוחות חזקות של יותר מ-180 קמ"ש. גלווסטון גרמה לנזקים באומדן של יותר מ-100 מיליארד דולר. הסיפור הטרגי ביותר בסערה נגע בבית יתומים בו נספו יותר מ-90 ילדים ו-10 נזירות. חלק מהנזירות נמצאו מתות לאחר שנסחפו לתוך מפרץ גלווסטון: הן עדיין חיבקו לגופן את הילדים שקשרו לעצמן כדי שלא ייסחפו.

2. מיאמי, 1926
סופה שגרמה לנזק גדול יותר מבחינת רכוש פגעה במיאמי, פלורידה, בספטמבר 1926. כמעט כל בניין במרכז העיר נפגע או נהרס בידי רוחות או נחשול בגובה 4.5 מטרים. רבים מההרוגים (400) נספו כאשר העזו לצאת החוצה במהלך הרגיעה שחלה לאחר שעין הסערה עברה מעל למיאמי, אך נלכדו לא מוגנים כשחזרה בצורה אכזרית. החוקרים מניחים שאם אותה הסערה היתה מגיעה היום למיאמי היום היו סיכומי הנזק גבוהים מ-160 מיליארד דולר.

3. קתרינה, 2005
סופה שנותנת פייט ראוי לאחרונה היא קתרינה. מים שגאו ממפרץ מקסיקו פרצו את סכרי ההגנה של ניו אורלינס, הרגו כ-2,000 בני אדם וגרמו לנזק ישיר של 100 מיליארד דולר. אם מוסיפים את עשרות המיליארדים שהושקעו מאז בחיזוק מערכות ההגנה בניו אורלינס, יכולה קתרינה להיחשב לסערה המזיקה ביותר אי פעם מבחינה כספית.

קתרינה בניו אורלינס – מקום שלישי | צילום: רויטרס

4. אנדרו, 1992
בשנת 1992 החריב ההוריקן אנדרו את פלורידה כמו פצצה גרעינית, עם רוחות של 220 קמ"ש ונחשול של יותר מ-5 מטרים שהרס יותר מ-100 אלף בתים במיאמי והרג 26 אנשים. אנדרו גרם לנזק המוערך ביותר מ-55 מיליארד דולר.

5. לונג איילנד אקספרס, 1938
ההוריקן הגרוע ביותר שפגע בחוף המזרחי בעת החדשה מכונה לונג איילנד אקספרס. הסערה פרצה לעבר החוף המזרחי עם רוחות במהירות של 150 קמ"ש ונחשול בגובה של 3 מטרים שפגעו בלונג איילנד. בגלל שהסופה התקדמה מהר כל כך, קיבלו התושבים אזהרה קצרה מאוד; בית קולנוע שלם, מלא עדיין ב-21 איש, נסחף ממקומו לאורך שני קילומטרים, אל תוך הים. הסערה הרגה 600 מתושבי ניו יורק וניו אינגלנד, הפילה 2 מיליארד עצים וגרמה לנזק של 40 מיליארד דולר.

6. אייק, 2008
ההוריקן אייק הכה בגלווסטון, טקסס, בספטמבר 2008, עם רוחות במהירות 160 קמ"ש. הסופה הרגה יותר מ-100 בני אדם בארה"ב וגרמה להרס מחוף קורפוס קריסטי ועד פלורידה. בשלב מסוים היה הקוטר של אייק יותר מ-600 קילומטר. בניינים רבים נפלו ועשרות נהרגו. החשמל ביוסטון נותק ליותר משבועיים במקומות רבים והנזק הכולל נאמד ב-30 מיליארד דולרים.

7. אגם אוקיצ'ובי, 1928
ההוריקן השני הכי קטלני שהכה בארה"ב פגע באיזור אגם אוקיצ'ובי, פלורידה, בשנת 1928. התושבים שחזר הביתה לאזורים הנמוכים נתקלו בנחשול של מים שכיסה חלק מהיישובים תחתיו. כ-2,500 נהרגו, רבים מתוכם עובדים חקלאיים. אם אותה הסופה היתה פוגעת היום היתה גורמת לנזק בהיקף מוערך של 35 מיליארד דולר.

8. קמיל, 1969
קמיל פגע בסמוך לנהר המיסיסיפי בספטמבר 1969, עם רוחות במהירות של יותר מ-300 קמ"ש. עוצמתה המדויקת לא תיוודע לעולם משום שהיא הרסה את כל כלי המדידה. קמיל "שיטחה" את חוף מיסיסיפי וגרמה להצפה נרחבת בהרי האפלצ'ים. יותר מ-250 נהרגו והנזק הוערך ב-20 מיליארד דולר.


צילום: רויטרס

9. דונה, 1960
על פי הרשויות בארה"ב היה זה "אחד מההוריקנים הגדולים בכל הזמנים". היא התנפצה אל חופי פלורידה, הגיחה שוב לאוקיינוס האטלנטי, ואז הגיעה שוב לחוף בצפון קרוליינה. לאחר מכן עקפה את החוף לפני שהגיעה בפעם השלישית ליבשה, הפעם לרוד איילנד. 50 בני אדם נהרגו בארה"ב ונגרמו נזקים בסך 28 מליארד דולר.

10. סופת יום רביעי של האפר, 1962
זו לא היתה הוריקן, אולם נודעה כאחד הסערות ההרסניות ביותר אי פעם בארה"ב. 40 נהרגו ונזק של מיליארדים נגרם ב-6 מדינות. 45 אלף בתים בניו ג'רזי ניזוקו בצורה רצינית. הטיילת בחוף Rehoboth נהרסה לחלוטין.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן