האמת מאחורי תנופת פתרונות קוד פתוח לעסקים

במחקר השנתי שהוצג בכנס קוד פתוח בעסקים (Open Source Business Conference), שהתקיים בקליפורניה בחודש מאי 2012, השתתפו 740 מקצועני טכנולוגיה – מנהלי מערכות מידע, מנהלי פיתוח, מהנדסי תוכנה ואחרים. למעלה מ-60% מהמשתתפים ציינו כי קוד פתוח מהווה למעלה ממחצית מפריסת התוכנה שלהם, ו-32% ציינו למעלה מ-75%.

המסר הוא ברור, פתרונות קוד פתוח נמצאים בתנופה. יחד עם הגידול המרשים בפריסה של קוד פתוח, השינוי המשמעותי ביותר ביחס למחקרים קודמים, מעבר לשיעור השתתפות גבוה ב-60%, הוא הסיבה בגללה בוחרים מקצועני תוכנה בפתרונות קוד פתוח. אם בעבר הסיבה העיקרית היתה החיסכון בעלויות הרי שהשנה הסיבות היו אי תלות בספק מסוים והשאיפה לעליונות איכותית.

בפרויקטי אינטרנט ומערכות מידע בסביבת אינטרנט לפתרון קוד פתוח יש ארבעה יתרונות עיקריים:

1. האפשרות ליהנות מידע, ניסיון ומיומנות של קהילת מפתחים בינלאומית מעניקה לפרויקטי קוד פתוח פוטנציאל גבוה של איכות וחדשנות
2. שימוש בקוד פתוח מעניק חופש בחירה כמעט מלא בבחירת ספקי פיתוח, אחסון ותמיכה לאורך כל חיי הפרויקט.
3. סטנדרטיזציה של הקוד וניהול הקוד.
4. פרויקט קוד פתוח חוסך רכישת רישיון שימוש ומאפשר הקמת צוותי פיתוח קומפקטיים וחסכוניים.

יחד עם זאת חשוב לזכור שפרויקט קוד פתוח אינו פרויקט 'חינמי'. נכון כי במעגל האתרים הקטנים והבינוניים ניתן למצוא פתרונות מדף מצויינים, אך פרויקט אינטרנט הכרוך באינטגרציה עם מערכות מידע, כגון קטלוג, מערכת מלאי או CRM, דורש צוותי פיתוח ושרשרת ניהול כמו כל פרויקט טכנולוגי ארגוני אחר.

התחום בו צפויה הצמיחה הגדולה ביותר של פתרונות קוד פתוח בשנים הקרובות הוא ניהול נתונים (Data Management) שמטבע הדברים יוצר עדיפות לפתרון קוד פתוח גם באינטרנט. ארגון שמנהל דאטה ותוכן (ידע) בסביבת קוד פתוח, יוכל לחסוך זמן רב ומשאבים באמצעות יישום פתרון אינטרנט בקוד פתוח. גם תחום אי-לרנינג, המבוסס על אינטגרציה דינאמית של נתונים ותוכן, צפוי ליהנות ממגמה זאת.

פרויקט אינטרנט בקוד פתוח אינו מתחיל מאפס. תשתיות קוד פתוח כוללות מודולים מובנים המוכנים לשימוש במינימום התאמה אם בכלל. כמו כן, הן כוללות כלים ליצירת נראות אטרקטיבית ואפקטיבית. במילים אחרות; אתרי אינטרנט מעוצבים ופונקציונאליים.

שתי התשתיות הבולטות בעולם הקוד הפתוח הן תשתית דרופל (Drupal) ותשתית וורדפרס (WordPress). הראשונה, תופסת יותר ויותר נפח בפעילות הפיתוח באינטרנט ברחבי העולם (גמישות גבוהה לשפות) והיא הבחירה המועדפת לפתרונות אינטרנט דינאמיים בקוד פתוח, עם אינטגרציה למערכות מידע מכל הסוגים – קוד פתוח ואחרות. לעומתה, וורדפרס, שהחלה כמערכת בסיסית לניהול בלוגים, היא היום מערכת ניהול התוכן הנפוצה בעולם.

הכותב הוא מנכ"ל חברת טנגרה המספקת פתרונות אינטרנט ומובייל מבוססים מערכות קוד פתוח

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן