הבורסה באחד העם ננעלה בירידות; בבילון התאוששה ב-9.4%

המסחר בבורסה באחד העם ננעל היום בירידות, על רקע החלטת בנק ישראל מאמש להוריד את הריבית לחודש ינואר ל-1.75%. כמו כן המשיך גם היום החשש ממצוק פיסקלי בארה"ב להעיב על המסחר, שהסתכם ב-853 מיליון שקל. 

המדדים המובילים בבורסה נסחרו במגמה שלילית: ת"א 25 איבד 0.8% מערכו, תל אביב 100 רשם ירידה של 0.6%, מדד הנדל"ן התחזק ב-0.2%, מניות הגז והנפט נחלשו ב-0.1% ואילו מדד הבנקים איבד מערכו 1.8%.

היום דיבר פישר בדיון שנערך בועדת הכספים של הכנסת, אשר עסק בנושא תקציב בנק ישראל. "המשק האירופי נכנס למיתון וזה פוגע במשק הישראלי", אמר פישר. "אצלנו יש את בעיית הדיור, ויש לנו בבנק ישראל כלים שמאפשרים לשנות את העלות של המימון, אבל כשמורידים את הביקוש לדירות, מורידים גם את שיעור הבניה. ולכן מה שחיוני עכשיו – צריך להגדיל את ההיצע, והגורם העיקרי הוא הקרקע – וזה בידיים של הממשלה". 

הנגיד פישר הוסיף ואמר בנושא הדיור כי "כאשר מגדילים את ההיצע, מעלים את הבניה ומורידים את המחירים, זה מה שצריך, ניסינו בכל מיני צעדים ואנו מנסים לרכך את המצב, אבל כל עוד שבונים בקצב של מעל 40 אלף דירות בשנה, זה היה סביר. ברביע השלישי של 2012 ירדנו לקצב רבעוני של 8000 דירות בלבד, זהו קצב שנתי של 32 אלף וזה נמוך. אנחנו צריכים לעבוד בצד של ההיצע . זה לא שהממשלה לא ניסתה, היו רפורמות וניסיונות אבל זה עוד לא הצליח וצריך להמשיך בכך".

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר | צילום: חן חממה

פחות משבוע נותר עד לפקיעת הדד ליין לאישור התקציב בארה"ב והחשש מהמצוק הפיסקלי הולך וגובר. כרגע המחלוקת העיקרית נסובה סביב העלאת המס לבעלי הכנסה גבוהה כאשר אובמה רוצה שהעלאה תחול על בעלי הכנסה של 250 אלף דולר בשנה ומעלה ואילו הרפוליקנים מוכנים לדבר על הכבדת המס לבעלי הכנסה של מיליון דולר בשנה ומעלה. אובמה התפשר והציב את הרף על 400 אלף. אנליסטים בארצות הברית מעריכים כי ניתן להגיע לפשרה שתעמוד סביב משכורת שנתית של 500 אלף דולר.

ועדת הכספים אישרה היום ברוב של תשעה חברי כנסת קיצוץ של 740 מיליון שקל בתקציב המדינה. להצבעה התנגד חבר הכנסת אבישי ברוורמן מהעבודה וח"כ שכיב שנאן מהעצמאות נמנע.

בנק ישראל פרסם היום כי בחודש נובמבר הסתכמו ביצועי המשכנתאות (נטילות של משכנתאות) בכ-4.1 מיליארד שקל, גבוה במעט מהממוצע החודשי בשנת 2012 – 3.8 מיליארד שקל – ובכ-20.5% מבחודש אוקטובר. בבנק הדגישו כי מוקדם עדיין להעריך את ההשפעה של המגבלות החדשות על המשכנתאות על שוק הדיור, שכן הוראות אלו מחריגות עד לסוף השנה הלוואות אשר ניתן להן אישור עקרוני לפני כניסת ההוראה לתוקף. מדד הנדל"ן עלה היום כאמור ב-0.2%.

מניית בבילון, אשר צנחה לאחר שהודיעה לפני כחודש על דחיית ההנפקה בוול סטריט, המריאה היום ב-9.4%. מניית אפריקה נחלשה לעומת זאת ב-5%, גבעות איבדה 4% מערכה ודסק"ש רשמה ירידה של 3.1%.

היום לא מתקיים מסחר בבורסות אירופה וארה"ב בשל חופשת חג המולד. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן