הבורסה ננעלה בירידות על רקע ההתפחויות באיחוד האירופי

אחרי סוף שבוע ארוך מהרגיל בשל חג הסוכות ננעלה היום הבורסה בתל אביב בירידות שערים. הבורסה פתחה את יום המסחר על רקע הורדת תחזית הצמיחה של קרן המטבע העולמית ולאחר שהבורסות באסיה ננעלו במגמה מעורבת. באירופה רושמות הבורסות ירידות שערים על רקע השקת קרן היציבות של האיחוד אמש וביקורה ההיסטורי של קנצלרית גרמניה ביוון.

"א 25 ירד ב-1.2%, ת"א 100 איבד 1.3% מערכו, מדד הנדל"ן נחלש ב-1.5% ואילו מדד הבנקים התחזק ב-0.8%.

החשש מפני החרפה במשבר הכלכלי העולמי קיבל הבוקר אישוש נוסף, לאחר שקרן המטבע העולמית הודיעה כי היא מורידה את תחזית הצמיחה של הכלכלה העולמית ב-0.2% ל-3.3%. הקרן גם עדכנה מטה את תחזית הצמיחה לשנת 2013 ל-3.6% כשהיא חותכת 0.3% מההערכה הקודמת שלה. כלכלני הקרן קראו למנהיגי אירופה וארה"ב לעמוד בהתחייבויות שלקחו על עצמם ולהנהיג מדיניות כלכלית אחראית על מנת למנוע ירידה נוספת בצמיחה.

אמש השיקו שרי האוצר באירופה בפגישתם בת היומיים את קרן הייצוב החדשה. בשלב הראשון תכיל הקרן 200 מיליארד יורו שישמשו לחילוץ הכלכלות שיגישו בקשות סיוע רשמיות לבנק האירופי המרכזי, ולאחר מכן, תגדל הקרן ל-500 מיליארד יורו. ספרד טרם הגישה בקשה לסיוע.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל החלה את ביקורה הקצר באתונה. מרקל לא ביקרה ביוון מאז 2009. אזרחי המדינה מוחים על ביקורה של מרקל ובשעה זו הם מפגינים ברחבי העיר וקוראים לה לחזור לגרמניה. בנוסף, עובדי הסקטור הציבורי הפסיקו את עבודתן במחאה על ביקור מרקל. 

הבורסות באסיה ננעלו במגמה מעורבת כאשר הבנק המרכזי בסין הודיע על הזרמת הנזילות לבנקים במדינה והקפיץ את מדד שנגחאי ב-2%. הבנק הודיע על תוכנית בשווי 265 מיליארד יואן שהם 42 מיליארד דולר. מדד האנג סנג התחזק ב-1% ואילו מדד הניקיי היפני נחלש ב-1%.

ביום שישי האחרון פרסם משרד העבודה האמריקני את נתוני האבטלה לחודש ספטמבר לפיו ירד שיעור האבטלה ל-7.8%, הנתון הנמוך ביותר מאז נכנס אובמה לבית הלבן ינואר 2009. הדו"ח הפתיע את הכלכלה האמריקאית והביא לקשת רחבה של תגובות כאשר גם המועמד הרפוליקני, מיט רומני, הגיב לנתונים וטען שהם אינם מחושבים נכון וכי המספר האמיתי גבוה יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן