הבורסה נסגרה ומחקה הירידות: אי.די.בי זינקה בכ-5.4%

הבורסה סגרה את הירידות: לאחר פתיחת מסחר במגמה שלילית מוקדם יותר הבוקר, אחד העם סגר קרוב לרמות הפתיחה. מניית אי.די.בי עמדה היום במוקד וזינקה בכ-5.7%, מניית דסק"ש קפצה גם היא בכ-6.7%.

הבוקר פתחה הבורסה במגמה שלילית וזאת על רקע החלטת ראש הממשלה בינמין נתניהו מאמש להקדים את הבחירות לאחר שלא הושג רוב לתקציב. על פי הכרזתו של נתניהו, הבחירות יתקיימו בתחילת 2013. בנוסף עמד במוקד המסחר גם המהומות באירופה על רקע ביקורה של קנצלרית גרמניה ביוון וחוסר הוודאות בנוגע לחילוץ ספרד. 

מדד ת"א 25 ננעל בירידה קלה של 0.1% ונעמד על 1,206.41, ת"א 100 ירד ב-0.1%, ומדד הבנקים שמשך מעלה בסיום התחזק בכ-0.6%.

נתניהו נימק את ההחלטה להקדים את הבחירות בכך שזוהי "טובתה של ישראל". עוד אמר נתניהו: "המשבר העולמי הביא לקריסה של כלכלות מרכזיות באירופה ואילו אנחנו הוספנו השקעות בחינוך, בבריאות ובתחבורה ויצרנו מקומות עבודה חדשים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: מרק ישראל סלם

"זו היתה הממשלה היציבה ביותר בעשרות השנים האחרונות", הוסיף נתניהו. "חיזקנו את הביטחון ואת הכלכלה, והובלנו מדיניות כלכלית אחראית. אנחנו חייבים להמשיך באחריות מול הטלטלה האיזורית ולהבטיח את מטרותינו, ביניהן כלכלה דינמית וצומחת. כל זה מחייב תקציב אחראי ולכן אין מנוס מבחירות".

ההחלטה להקדים את הבחירות לחורף אינה מפתיעה ככל הנראה את המערכת הפוליטית, לאחר שהתבשלה במשך שבועות לא מעטים. מושב החורף של הכנסת אמור להתכנס שוב בשבוע הבא אולם ישתנה כאמור בהרכבו לקראת סוף ינואר-תחילת פברואר, לאחר שיתפזר בשבוע הבא.

אי.די.בי במוקד
מניות אי.די.בי ריכזה עניין על רקע הפרסום על ניסיון הישתלטות מחזיקי האג"ח על החברה. הבוקר נודע כי קרן ההשקעות האמריקאית יורק רכשה אג"ח של אי.די.בי פיתוח בהיקף של 800 מיליון דולר ערך נקוב בהשקעה של 400 מיליון דולר וכעת היא מחזיקה ב-20% מהיקף החוב של החברה, בכך הפכה הקרן למחזיקת האג"ח הגדולה של אי.די.בי. עוד נודע כי הקרן נמצאת כעת במגעים עם שאר מחזיקי האג"ח במטרה להישתלט על החברה ולמחוק אותה מהמסחר בבורסה. מניית אי.די.בי רשמה עלייה חדה של 5.4%.

גם מניית דיסקונט השקעות קפצה היום בכ-6% על רקע הערכות שקרן יורק רוצה להשתלט על אידיבי פיתוח. סדרות האג"ח של אי.די.בי פיתוח זינקו גם הן.

המסחר בבורסות אירופה הסתיים בירידות. בורסת לונדון נחלשה ב-0.4%, בורסת פריס מאבדת 0.2% מערכה ובורסת פרנקפורט ררושמת ירידה של 0.3%. אתמול ביקרה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ביוון, לראשונה מאז 2009. ביקורה לווה במחאה זועמת של אזרחי יוון, המתנגדים בתוקף למדיניות הצנע שמנהיגה הממשלה במדינה כחלק מתנאי תוכנית החילוץ לכלכלתה הקורסת. 

מפלגות האופוזיציה ביוון ותומכיהן ברחובות סבורים שביקורה של מרקל לא ייטיב עם המדינה. "היא לא באה לתמוך ביוון, אשר קרסה הודות למדיניותה הקשוחה, היא באה כדי לשמר את השחיתות והאטימות שהביאו את המדינה למצבה הנוכחי", אמרה מנהיגת האופוזיציה אלכסיס טסיפראס.

במהלך ביקורה של מרקל התפרסו ברחבי אתונה כ-6,000 שוטרים אשר חסמו את מרכז העיר מפני המפגינים הרבים מטעם האופוזיציה. המפגינים נשאו שלטים הקוראים למרקל ללכת הביתה. לטענתם לקנצלרית לא איכפת מסבלם של תושבי יוון.

השבוע החלה עונת הדוחות לרבעון השלישי בוול סטריט וכעת ממתינים המשקיעים לפרסום תוצאותיהן של החברות הדואליות. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן