הבזבוז החל: הפקת סרטון הדרכה על הבחירות תעלה 1.8 מיליון שקל

תקציב בחירות 2013 יעמוד על 246.8 מיליון שקל, כך אישרה הבוקר ועדת הכספים של הכנסת. ההוצאות העיקריות כוללות הכנות לקראת הבחירות ותקציב שוטף בסך 82.8 מיליון שקל, פעילות ביום הבחירות בסך 76.17 מיליון, שכר לעובדי יום הבחירות בסך 58.448 מיליון שקל, פעולות מחשוב בסך 2.2 מיליון שקל, ורזרבה בסך 7.2 מיליון שקל.

העלויות כוללות למשל, בין היתר, קבלת שירותי מנהלה מהכנסת, שבה שוכנת ועדת הבחירות המרכזית, בסך 5.4 מיליון שקל. סעיף זה כולל תשלומים למנהל הכנסת עבור ארנונה על השימוש במרחבים הציבוריים, שימוש במערכות המחשב והאינטרנט, אירוח אתר הכנסת, תשלומים עבור שירותי אחזקה, ניקיון ועבודות דפוס, ותשלום הוצאות שכר והוצאות רכב למנכ"ל הוועדה המרכזית. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הפקת סרטון הסברה לציבור תעלה 1.8 מיליון שקל, הדרכה למזכירי וחברי ועדות קלפי תדרוש 935 אלף שקל, ושכר המדריכים יעמוד על 982 אלף שקל. בדיקת מקומות הקלפי, לרבות איתור קלפיות חדשות וקלפיות המותאמות לבעלי מוגבלויות, תעלה 510 אלף שקל. ארגון הצבעת ישראלים בנציגויות בחו"ל יעמוד על 720 אלף שקל. עריכת שידורי התעמולה של המפלגות תעלה בסך הכל 350 אלף שקל. 

הצעת התקציב כוללת גם את תקציב הבחירות עצמן וגם את התקציב השוטף, העומד על כ- 11 מיליון שקלים, עבור 11 החודשים שלאחר חודש ינואר שבו יתקיימו הבחירות. 

בחירות בישראל | צילום: רויטרס

התקציב הכולל גדול ב-40 מיליון שקל מתקציב הבחירות ב-2009, שעמד על 206.8 מיליון שקל. הגידול נובע בעיקר מהגידול בשכר ומהצורך להגדיל ולהרחיב את ההיערכות ליום הבחירות עצמו. בכל עיר נוספו אזורים ויש יותר קלפיות, יותר טפסים ויותר עובדים. בנוסף, כולל התקציב, הכנת כוח אדם לבחירות באמצעות הדרכות, הוצאות מחשוב רבות ועוד.

ההוצאות המשמעותיות של ועדת הבחירות המרכזית הינן בגין שכר עובדי ועדת הבחירות המרכזית (14.8 מיליון שקל), שכר עובדי ועדות הבחירות האזוריות (24.1 מיליון), תשלומים לחברי ועדות קלפי (53 מיליון שקל), שכר עובדים לפי שעות (7 מיליון שקל) ועוד. סעיפים מרכזיים נוספים בתקציב: הסעת בוחרים למימוש זכות הצבעה (2.5 מיליון שקל), הוצאות ע"י צה"ל (5.5 מיליון) לארגון הבחירות בבסיסים, והוצאות של השב"ס ומשטרת ישראל (13 מיליון שקל).

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), פנה למנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית ולעובדיה "לעשות מאמצים על-מנת שלא להגיע לניצול מלוא התקציב. מדובר בכסף ציבורי גדול ויש לעשות מאמצים שלא להגיע לתקרה". עוד דרש גפני, "להציג בפני ועדת הכספים ולהביא לאישורה כל שינוי תקציבי וההעברה בין סעיפי התקציב הכולל שאושר".

בעקבות הפרסום בפורבס, שיחררה ועדת הכספים פירוט של ההוצאות עבור הפקת סרטון הבחירות: "תקציב הסרטון 1.8 מיליון שקל והוא כולל סרטון הסברה לכלל הציבור וקמפיין אינטרנטי. כמו ביחס לתקציב הכולל שאושר (247 מיליון שקל) הכוונה לא להגיע לניצול מקסימלי של התקציב. כך גם בנושא הסרטון".

"הסרטון מופק באמצעות לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"ם) והוא ישודר בערוצי תקשורת שונים. בכוונת ועדת הבחירות המרכזית לנסות תחילה לחדש את הסרטון שהופק המערכת הבחירות ב-2009 עם תיקונים. אם הדבר יתאפשר אזי עלות הפקת הסרטון תרד לפחות בחצי ותעמוד על 750 אלף שקל, כולל הקמפיין האינטרנטי (בשפות שונות)".

"הסרטון נועד לעודד את הציבור ללכת להצביע, לספק מידע על מקומות ההצבעה, קלפיות מותאמות לבעלי מוגבלויות, עדכון על תיקוני חקיקה ומידע נוסף. כאמור, תקציב הבחירות שאושר היום מהווה רשת ביטחון, כך שהוא אמור לכלול הוצאות לא צפויות. כנ"ל לגבי תקציב הפקת הסרטון, כאשר הכוונה היא לא לנצל את כולו".

מוועדת הבחירות המרכזית נמסר כי "מאז ומתמיד, תקציב הבחירות לא נוצל במלואו ועשרות מיליוני שקלים הוחזרו לאוצר בתום מערכות הבחירות. כך למשל, בתום מערכת הבחירות של 2009 הוחזרו לאוצר 20 מיליון שקל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן