הבית החכם: אפל מעניקה לסירי יותר ויותר יכולות לניהול הבית, וזה מסוכן

הבית החכם אמור להפוך את החיים שלנו לבטוחים ויעילים יותר, אבל אין ספק שהטכנולוגיה צריכה עוד להתקדם דרך ארוכה לשם כך.

בפוסט שהעלה המשתמש "sportingkcmo" באתר המדיה החברתית Reddit, הוא מספר כי הוא צייד את דלת ביתו במנעול החכם של חברת August, מנעול דלת נתמך בלוטות' שהמשתמשים מתפעלים באמצעות הטלפון שלהם, ובנוסף הוא התקין גם את ערכת ניהול הבית החכם של אפל, HomeKit, המאפשרת למשתמשים ליצור קשר עם הגדג'טים של הבית החכם שלהם באמצעות סירי. לפי הפוסט שהעלה, המשתמש הציב את מכשיר ה-iPad Pro שלו בסלון הבית, על מנת להתחבר למנעול באמצעות HomeKit.

לרוע מזלו, ההתקן פער פרצת אבטחה ענקית שמספקת שיעור חשוב אודות האופן שבו הטכנולוגיה של בתים חכמים יכולה לייצר תוצאות הפוכות לחלוטין מהמצופה: השכן שלו, שהגיע אליו כדי ללוות מעט קמח, הצליח להכניס את עצמו פנימה פשוט באמצעות כך שצעק, "היי סירי, פתחי את דלת הכניסה".

האייפד היה מסוגל כפי הנראה לשמוע את קולו המצווה של השכן דרך דלת הכניסה, ואז שלח את הפקודה הלאה אל המנעול החכם של August. (המנעול הנדון תומך גם בשירותי התמיכה הקוליים של אמזון, אלכסה, אבל באמצעותה המשתמשים לא יכולים לפתוח את הדלת, אלא רק לנעול אותה, ולבדוק את הסטאטוס שלה).

פניתי אל משתמש ה-Reddit, אבל לא קיבלתי מענה. פניתי גם ל-August ואם אשמע מהם דבר מה אעדכן. מאפל נמסר כי הם ממליצים לכל המשתמשים שלהם להתקין אימות סיסמא על המכשירים שלהם. המקרה של sportingkcmo יכול היה להימנע אם כך הוא היה נוהג.

לא רק מפתח, או כלי פריצה, מאפשרים להכנס לבית זר. גם מיתרי הקול | צילום: Fotolia

הסיפור הזה מעלה מספר שאלות כבדות משקל על הבטיחות שמספקות מערכות בתים חכמים. לוותר על השליטה בחלקים כל כך קריטיים בבית (כמו דלת הכניסה למשל) ולהעביר אותה לפיתוחים טכנולוגיים הוא דבר שיכול להציב בפניכם סיכונים בטיחותיים חמורים. שליטה קולית טומנת בחובה הרבה אפשרויות מרגשות אבל היא עדיין בגדר טריטוריה חדשה שלא נחקרה עד תום. במקרה הזה, השילוב בין טכנולוגיית קול ומערכת נעילה חכמה חשפו נקודת תורפה משמעותית מאוד.

באפל השיקו את ה-HomeKit ב-2014 ולאט לאט היא זכתה בהכרה וצברה משתמשים. באירוע ההשקה של מכשיר האייפון 7 החדש בתחילת החודש אמר מנכ"ל אפל, טים קוק, שיותר מ-100 התקני HomeKit אמורים להיות מושקים רק השנה. הכוונה לכל דבר ממנעולים חכמים לדלת, דרך מדי-חום ועד לנורות, כשכולם נשלטים באמצעות סירי.

ככל שטכנולוגיות השליטה הקולית והבית החכם ימריאו גבוה יותר, יש להניח שאנו ניתקל ביותר ויותר מקרים של השלכות בלתי מכוונות כמו זו, שעשויים יהיו לפגוע באימוצה של הטכנולוגיה החדישה אל חיק הקונים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן