הבנקים המרכזיים שוב מנסים להחיות את הכלכלה העולמית

הבנקים המרכזיים בסין ובאירופה הודיעו אתמול על הורדת הריבית. מדובר במהלך שלו ציפו השווקים למעשה לאורך כל הרבעון השני של השנה, שהרי זהו הצעד היחיד שיציל את אותם מהדרדרות נוספת וימנע החמרה במיתון הגלובלי.

אולם בעוד שהמשקיעים התרגלו להסתמך על כסף זול, הם גם למדו שהורדת הריבית לא תורמת הרבה להגדלת הביקושים, בעיקר באירופה. אמנם מדובר בתרופה אפקטיבית בטווח הקצר, אך על מנת להחזיק את השווקים מעל המים בטווח הרחוק, נדרש האיחוד האירופי לבצע כמה שינויים מבניים מהותיים במערכת הכלכלית שלו.   


הורדת הריבית באירופה תרים את הכלכלות בעולם | צילום: רויטרס

עם זאת, הורדת שער היורו עשויה להיות בדיוק מה שהכלכלה העולמית צריכה, שכן היא מהווה השקעה בשוק האירופי וכתוצאה מכך מרימה גם כלכלות נוספות למעלה. אולם טרם נראו סימנים מעודדים משווקים מתפתחים, כגון הודו או ברזיל. 

אין ספק שהורדת הריבית באיחוד האירופי אל מתחת ל-1%, הייתה האירוע הכלכלי המרכזי של היום. עם הורדת שיעור הריבית על הלוואות, יכולים כעת האירופים לסמוך על כך שהפקדת כספם בבנק אפקטיבית ממש כמו שמירתו מתחת לכרית. הורדת שער היורו מעודדת גם את הייצוא מאירופה. צעד זה כבר הוכיח בעבר את יעילותו כאשר ארה"ב הורידה את הריבית והצליחה להרים את שיעורי הייצוא שלה.

גם בסין הודיע הבנק המרכזי במפתיע על הורדת הריבית. בהודעה שפורסמה באתר האינטרנט נאמר כי ריבית על ההלוואות תרד מ-6.31% ל-6% וכי הריבית על הפקדונות תרד ב-0.25% ל-3%. החלטה זו מאשרת את נחישותה של ממשלת סין לעמוד ביעד של 8% צמיחה לשנת 2012. בנוסף, ככל הנראה מדובר בסימן מקדים לכך שנתוני הצמיחה לרבעון השני של השנה, לא יהיו מעודדים במיוחד. 

כמו שאומרים : תמיד יש מחר. נתוני האבטלה הצפויים להתפרסם היום בארה"ב יהיו הדבר החם ביותר בכלכלה העולמית. על פי ההערכות האנליסטים, ארה"ב צפויה להפתיע לטובה עם שיעור אבטלה נמוך של 5.25%. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן